• Interview Studenten

Sterre, Vongai en Rowena zijn studenten die zich hebben ingezet als vrijwilliger voor de projecten van Move.  Sterre is tweedejaars student bestuurskunde in Nijmegen. Vongai is student pedagogische wetenschappen in Amsterdam. En Rowena is student social work in Enschede. Lees hier wat hun ervaringen zijn als vrijwilliger bij Move.

Waarom heb je je opgegeven als vrijwilliger bij Move?

Sterre: Ik doe graag iets voor een ander, en daarnaast vind ik werken met kinderen super gezellig omdat je daar zoveel positieve energie uithaalt. Het leuke aan Move vind ik dat je in een team zit met mensen van je eigen leeftijd waardoor je ook nog eens leuke contacten opdoet. Naast de gezellige momenten ben je samen aan iets heel tofs aan het werken.

Vongai: In mijn campusgroep-chat werd een bericht gestuurd dat stichting Move nog opzoek was naar studenten. Doordat ik nog geen praktijkervaring had opgedaan met kinderen, was het een uitgelezen kans om dat op deze manier te verwezenlijken. Tot nu toe heb ik vooral geleerd uit boeken dus dit was een waardevolle toevoeging.

Rowena: Wat ik vooral leuk vind is dat je zelf actief bezig bent achter de schermen en als het moment daar is, je alles uit handen kan geven en de kinderen zelf iets gaan neerzetten. Dat vind ik erg mooi om te zien.

Interview studenten, stichting move project ervaringen, leerlingen overleggen met student aan tafel

In hoeverre ben je bewust van de thema’s zoals kansengelijkheid, burgerschap en talentontwikkeling die centraal staan bij Move?

Sterre: Ik denk dat ik er meer over ben gaan nadenken omdat je in een wijk komt waar mensen misschien wel beperkter zijn in de mogelijkheden die er zouden kunnen zijn. Wat mooi is aan Move, is dat zij zich juist in deze wijken inzetten.

Rowena: Ja veel. Ik doe ook mee aan een Move project met de Roma gemeenschap. Hierbij wordt de verbinding opgezocht tussen de Roma gemeenschap en de niet-Roma gemeenschap.

Vongai: Ja. Veel kinderen met een andere achtergrond denken dat ze iets niet kunnen. Dat is dan omdat zij bijvoorbeeld uit de Bijlmer komen en ook andere culturen kennen. Dus in mijn achterhoofd dacht ik,  we kunnen er alsnog iets van maken wat hen helpt. We hadden bijvoorbeeld een gesprek over hoe zij dachten over naar de middelbare school gaan en of ze het spannend vonden. Tijdens mijn studie leren we vooral de theorie. Daarom dacht ik, ik heb een kans om iets te doen wat impact kan hebben op ten minste één kind.

Interview studenten, ervaring stichting move, student wijst in hal, leerlingen

In hoeverre heb je het gevoel dat je je eigen talenten ontwikkelt binnen Move?

Sterre: Ja dat heb ik zeker. Je gaat toch voor een klas staan en dan leer je de manier van presenteren richting de kinderen.  Ik ben zelf natuurlijk meer gewend om voor studenten te spreken over een serieus onderwerp, maar hoe kun je ook iets leuk maken voor een andere doelgroep? Daar heb ik veel in geleerd. Daarnaast heb ik mijzelf ook ontwikkelt op het gebied van samenwerken. Naast de studenten, werk je ook samen met de docenten en sponsoren. Dit maakt dat je erg betrokken bent.

Vongai: Ja samenwerken is een groot punt. We hebben gehad dat we dingen moesten verplaatsen in de planning en dat betekende schakelen en goed communiceren met de betrokken partijen. Je moest zeker flexibel zijn en als alles dan lukt is het heel mooi.

Rowena: Ja, creativiteit. Je bent altijd creatief bezig om de bedenk en doe sessies aan te passen en neer te zetten. Ook initiatief, in het project ligt het initiatief bij de kinderen maar wij nemen wel het initiatief met de communicatie naar externe partijen.

Interview studenten, ervaring een leermomenten stichting move, kinderen en student voetballen

Welke ervaringen zou je meenemen in je professionele leven?

Sterre: Je kunt veel nadenken over wat mensen belangrijk vinden maar als je in gesprek gaat ligt dat  misschien wel anders. Dus ik heb geleerd dat je vaak wel óver mensen praat maar je vooral mét ze moet praten.

Interview stichting move, student komt kijken bij leerlingen, rode trui