Elk jaar komen er met Move duizenden kinderen en jongeren in actie voor hun omgeving! Supertof, maar op dit moment is het wel wat lastiger om iets goeds te doen voor een ander. Hoe kun je met genoeg afstand alsnog jouw omgeving een boost geven? Bekijk snel de tips die de medewerkers en studenten van Move voor jou op een rijtje hebben gezet!

We vinden het heel leuk om te zien wat jij voor een ander hebt gedaan. Deel jouw actie met #moveyourworld op Instagram en tag @stichting.move of stuur ons een berichtje via het contactformulier op deze pagina.

Veel plezier en succes!

Spring snel naar de acties!

Klik op een actie hieronder en je leest meteen wat je kunt doen!

Kaartje schrijvenboodschappen doen / stoepkrijten / balkonbingo /
opruimactiegoed nieuws journaal

In actie samen met Move

Ken je de projecten van Move al? Ook tijdens corona zitten wij niet stil en kun je samen met ons in actie komen! Met Move Maatje bijvoorbeeld of Move in 1 dag of Move your world online!

Nog meer mogelijkheden, ook van andere organisaties, vind je na een klik op de button!

Move Maatje

Wil jij twee keer per week een half uur kletsen met een student of young professional over jouw schoolwerk of andere dingen die je bezighouden? Doe mee met Move Maatje.

Move your world online

Met hulp van trainster en student Maevy in actie komen? Doe mee met de drie videolessen van Move your world online!

Move in 1 dag

Samen met andere kinderen en jongeren in actie komen? Deze hele zomer organiseren we Move in 1 dag, misschien ook wel bij jou in de buurt! Stuur ons een berichtje en wij laten je weten waar je mee kunt doen!

Kaartje schrijven

Veel ouderen zitten helemaal alleen thuis en kunnen maar moeilijk de deur uit, omdat zij extra kwetsbaar zijn. Stuur daarom een mooi kaartje naar jouw eigen opa of oma, naar jouw oudere buurman of buurvrouw of naar het zorgcentrum of het verzorgingstehuis bij jou in de buurt!

Je mag het kaartje ook naar ons sturen! Dan zorgen wij dat hij bij een oudere terecht komt. Vergeet de postzegel niet!

Het adres waar je kaartje heen kan:

Stichting Move
t.a.v. Actie voor een ander
Maliesingel 28-I
3581 BH Utrecht

Een leuk voorbeeld: Kiki (19) stuurt kaartjes naar kinderen die jarig zijn maar het even niet kunnen vieren én naar ouderen. Klik op de foto om te lezen hoe ze dat doet.

Of ga digitaal!

Heb je geen postzegels of vind je het lastig om een kaartje te maken? Dan kun je hieronder een digitaal berichtje voor een oudere achterlaten. Wij zorgen dat het berichtje bij een oudere terechtkomt! En: je kunt natuurlijk ook even bellen met een oudere die je kent!

In de supermarkt

DOE BOODSCHAPPEN VOOR EEN ANDER!

Kwetsbare mensen of mensen met klachten kunnen niet naar de winkel. Misschien kan jij wat boodschappen meenemen voor iemand uit jouw omgeving! Je kunt buurtgenoten misschien ook helpen met andere klusjes: de hond uitlaten bijvoorbeeld!

Vrolijk je buurt op

Vul de hashtag #hartjesstoep in op Instagram, en je komt honderden stoepen vol hartjes tegen. Een superleuke manier om jouw buurtgenoten op te vrolijken! Je kunt er ook iets liefs bijschrijven of één van de dingen hieronder uitkiezen om te maken:

• Een speurtocht! Zet pijlen op de stoep en laat mensen zo een rondje door de wijk lopen. Je kunt er ook opdrachten bijzetten: “spring 10 keer!”, dan zorg je meteen dat de mensen in jouw buurt een leuke work out krijgen!
  • Schrijf een raadsel op de grond, bijvoorbeeld: “hoe vaak komt het getal 9 voor tussen 0 en 100?” Dan heeft iemand wat om de rest van z’n wandeling over na te denken. (En weet jij het antwoord?)

Of laat je horen!

Kan jij mooi gitaarspelen, zingen of een ander instrument bespelen? Geef een straatconcert zodat mensen vanaf hun balkon of open raam kunnen meegenieten. Of organiseer een ‘balkonbingo’ voor de buurt, zoals de Nijmeegse flatbewoners van de Rentmeesterhof.

Opruimactie

Kan jouw buurt wel een opknapbeurt gebruiken? App wat vrienden, neem vuilniszakken en handschoenen mee en ga je buurt opruimen, net als Jahlion (8 jaar): hij gaf samen met leeftijdsgenootjes de bushokjes in zijn buurt een grote schoonmaak.

Bonustip: maak posters om buurtgenoten ook op te roepen hun afval netjes weg te gooien!

Goed nieuws journaal!

Maak een filmpje met leuke nieuwtjes en weetjes en stuur het filmpje naar vrienden, familie en mensen in de buurt om ze een beetje op te vrolijken. Misschien wil je school of een buurtcentrum dit filmpje wel op social media plaatsen (als dat ook van jouw ouders mag)! En je mag hem natuurlijk ook naar ons sturen, we delen hem heel graag!

Maar wat vertel ik dan? Bijvoorbeeld:

• Kidsweek vertelt in dit artikel dat wel 81%. van de Nederlandse mensen elkaar wil helpen met de boodschappen tijdens de corona-crisis!
  • Het weerbericht: de komende dagen gaat de zon schijnen!
  • Brainstorm met vrienden via Whatsapp voor meer leuke ideeën!

Of deel jouw tips!

Misschien heb je zelf ook hele goede ideeën wat je voor een ander kunt doen vanuit je eigen huis. Je kunt natuurlijk ook een filmpje maken waarin jij jouw tips deelt!

Stuur ons een berichtje!

Laat het ons hieronder weten als je in actie bent gekomen of als je een leuke tip hebt die we op deze pagina mogen zetten! De leukste reacties en tips zetten we (anoniem) op deze website!