• Move Maatje

De overstap van de basisschool naar de middelbare school is best spannend voor veel leerlingen van groep 8. Naar welke scholen kan ik straksHoe weet ik welke school het beste bij mij past? Wat is een mentor, hoe werken kluisjes en wat moet ik meenemen op mijn eerste schooldag

Move Maatje helpt basisschoolleerlingen in de stap naar de middelbare school.

Wat is Move maatje?

In zes lessen gaan een basisschoolleerling en een student samen aan de slag. Ze komen wekelijks bij elkaar en werken samen aan verschillende opdrachten. Zo kan de leerling uiteindelijk een betere keuze maken voor een school die bij hen past.

De student en leerling bespreken niet alleen de scholen in de omgeving, maar ook wat er allemaal komt kijken bij de stap naar de middelbare school. Denk hierbij aan kluisjes, vriendschappen en schooltijden. Maar ook aan thema’s als: wie ben ik, wat vind ik leuk en waar ligt mijn talent?

Lees hieronder het interview met vrijwilligers die al mee deden!

Move Maatje 6 digitale lessen basisischoolleerling student keuze middelbare school. vrijwilliger

Ben jij student/young professional?

Ondersteun een groep 8-leerling in de overstap naar de middelbare school!

• In een periode van 8 weken zet jij je 2-4 uur per week als vrijwilliger in voor Move.
  • In week 1 heb je een startgesprek met je maatje, Move en een ouder/verzorger.
  • In week 2-7 heb je elke week een contactmoment met jouw Maatje. Samen staan jullie stil bij vragen als: Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Welke scholen zijn er in mijn regio? Hoe kies ik een school? Wat verandert er als ik naar de middelbare school ga? Hoe bereid ik mij daarop voor?
  • In week 8 sluiten we het project af met een eindgesprek.
  • Het zou leuk zijn als je na afloop van het project vrijblijvend contact kan houden met jouw maatje.
Wat biedt Move?
  • Een training waarin we jou alles uitleggen over het project;
  • Een lespakket met lesopzetten voor de verschillende contactmomenten, tips en tricks en achtergrondinformatie over het Nederlandse schoolsysteem;
  • Begeleiding tijdens het project;
  • Een blik verruimende ervaring!

Ben jij docent?

Geef jouw groep 8-leerling op voor Move Maatje!

Move Maatje is bedoeld voor leerlingen die gebaat zijn bij wat meer ondersteuning in de stap naar de middelbare school.

Denk bijvoorbeeld aan een leerling wiens ouders het Nederlandse schoolsysteem niet goed kennen, geen oudere broer/zus op de middelbare school heeft, helemaal geen beeld heeft bij de middelbare school of die de overstap naar de middelbare school heel spannend vindt.

Het project wordt gecoördineerd door stichting Move. We ontvangen graag een kort profiel van de leerling en het is fijn als je eventueel antwoord kunt geven op praktische vragen, bijvoorbeeld over de aandacht die op school wordt gegeven aan open dagen of over de inschrijfprocedure. Er is dus weinig tijdsinvestering vereist.

Move houdt je op de hoogte van de vorderingen van jouw leerling(en).

Schrijf je in!

Ja, ik wil meedoen met Move Maatje!

• Ik ben een...
  • Indien docent: kun je een korte profielschets geven van de leerling(en) die je wilt opgeven (naam, leeftijd, interesses, advies, bijzonderheden)?