De scholen gaan weer open! Docenten en leerlingen kunnen elkaar weer zien en spreken, maar voorlopig staan de tafeltjes nog anderhalve meter uit elkaar, zijn er looproutes en vaak komen leerlingen maar enkele dagen per week naar school.

Stichting Move biedt alle leerlingen van Nederland de mogelijkheid om de laatste weken tot aan de zomervakantie begeleid te worden door een online maatje. Met Move Maatje krijgt een leerling een extra steuntje in de rug om er de laatste schoolweken nog even voor te gaan!

Move Maatje

Wat is Move maatje?

Move koppelt een student/young professional aan een leerling. Het hoofddoel: contact maken! Tweemaal per week gedurende vier weken (indien gewenst langer) neemt de vrijwilliger via Skype of (video)telefoon contact op met de leerling (ongeveer een half uur per keer), maakt een praatje en denkt waar nodig mee met schoolopdrachten.

Daarnaast is er elke week een leuke opdracht/challenge die de leerling kan uitvoeren . Tijdens het tweede belmoment in de week worden de uitkomsten van die opdracht besproken. Bijvoorbeeld: maak elke dag een foto van iets moois/leuks in je omgeving en deel deze met elkaar. De opdrachten zijn leuk, luchtig en sluiten aan op de thema’s waar Move zich op richt: verbinding en contact maken, talentontwikkeling en maatschappelijke participatie.

Ben jij student/young professional?

• Word Maatje van een kind dat jouw hulp nu goed kan gebruiken;
  • Help een basisschoolleerling bij schoolwerk én doe samen leuke opdrachten om jullie talenten te ontdekken en in actie te komen voor jullie omgeving;
  • Tijdinvestering: tweemaal per week een half uur, gedurende 4 weken;
  • Wij bieden je alle begeleiding die je nodig hebt.

Ben jij docent?

• Move Maatje zorgt voor extra hulp aan leerlingen die dat goed kunnen gebruiken;
  • Contact met een student/young professional, hulp bij schoolwerk en een lesprogramma voor talentontwikkeling en maatschappelijke participatie;
  • Geen tijdsinvestering vereist: wij trainen en begeleiden de studenten;
  • Wij houden je op de hoogte van de vorderingen van jouw leerling(en).

Schrijf je in!

Ja, ik wil meedoen met Move Maatje!

• Ik ben een...
  • Docent: hoeveel leerlingen wil je opgeven? Student: hoeveel leerlingen wil je begeleiden?

Een initiatief van stichting Move

Move Maatje is een initiatief van stichting Move. Stichting Move laat kinderen en jongeren in hun projecten ontdekken wat ze kunnen bereiken en welke impact ze op hun eigen leefomgeving kunnen hebben. Sinds 2009 heeft Move in 10 steden al bijna 450 Move-projecten met kinderen van basisscholen uit minder bedeelde wijken en studenten uitgevoerd. Met plezier zetten we deze ervaring nu ook in voor het project Move your world, waarmee we ons richten op jongeren op het vmbo.

Klik hieronder als je meer wilt weten over onze basisschoolprojecten.

Andere initiatieven

Zoek je een Maatje dat bijles kan geven voor een bepaald vak of iemand die vaker contact met je opneemt? Veel andere maatschappelijke organisaties hebben een Maatjesprogramma. Bekijk snel hoe bijvoorbeeld Studenten helpen scholieren of School’s cool jou kan helpen!