Move maakt gebruik van functionele en analytische cookies. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn niet aan een individu te koppelen. Door verder te gaan, ga je akkoord met ons privacy- en cookiebeleid.

Akkoord

Move maatje benodigdheden

Hallo Move Maatje!

Tof dat je een groep 8-leerling gaat helpen met de spannende overstap naar de middelbare school. Welke middelbare school kies je? Wat is een mentor, hoe werken kluisjes en wat moet je eigenlijk meenemen op je eerste schooldag? Niet elke leerling heeft iemand om hen te helpen hun weg te vinden op de middelbare school. Gelukkig ga jij daarbij helpen! 

Download hieronder het lesmateriaal en andere benodigdheden. 

MOVE MAATJE? ZO WERKT HET!

Als Move Maatje ga je in gesprek met een groep 8-leerling. Misschien voelt dat soms nog wat onwenning. Want hoe motiveer je een leerling in jullie gesprekken? Wat kan je beter wel en niet zeggen? Hoe stel je goede, open vragen? Om het makkelijker te maken, hebben wij wat handige gesprekstechnieken en andere handvatten voor je verzameld.  

DIDACTISCHE TIPS

Zo voer je een goed gesprek!

A. Basis gesprekstechnieken

1. Aandacht
Zorg ervoor dat je met volle aandacht bij het gesprek bent. Maak je hoofd van tevoren leeg, bijvoorbeeld met een korte meditatie of ademhalingsoefening. Neem de werkbladen voor het gesprek nog eens door en analyseer het vorige gesprek. 
2. Acceptatie zonder oordeel 
We zijn niet allemaal hetzelfde en dat is maar goed ook. Sommige kinderen groeien bijvoorbeeld op in een totaal andere omgeving dan jij, met andere normen en waarden. Komt dit terug in de gesprekken? Probeer dan zonder oordeel te luisteren. Luister naar wat het kind zegt en vraag door.  
3. Authenticiteit 
Blijf tijdens de gesprekken dicht bij jezelf. Geef het aan als je iets bijzonder vindt. Of als iets voor jou heel anders is. Het gaat erom wie en hoe je bent, niet om hoe je doet. Ken en erken je eigen beperkingen en grenzen. Bijvoorbeeld: “Ik merk dat je steeds afgeleid bent, daardoor raak ik ook afgeleid en dat vind ik vervelend. Merk jij dat ook?”. Wees eerlijk als je dingen niet weet. Zoals: “Dat weet ik ook niet, zullen we dat samen eens uitzoeken?”

B. ZORG VOOR EEN POSITIEVE UITSTRALING
Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk! Vertel je maatje waarom je aan dit project deelneemt en wat je er zo leuk aan vindt. Neem een actieve houding aan en ga echt in gesprek.

C. SPREEK LUID EN DUIDELIJK
Videochatten is tegenwoordig de norm, maar kan ook zorgen voor miscommunicatie. Spreek daarom duidelijk en houd rekening met eventuele vertraging. Check regelmatig of je maatje alles goed begrijpt. Zorg voor een rustige plek zonder afleiding en vraag je maatje om hetzelfde te doen. 

D. STEL VEEL VRAGEN
Door veel vragen te stellen krijg je een goed beeld van wie je maatje is. Hoe oud is je maatje, wat zijn de hobby’s, wat is de gezinssamenstelling? Als de leerling jouw vraag niet wil of kan beantwoorden, vraag er dan niet op door. Kom je op gevoelige of ernstige onderwerpen? Vraag dan aan je maatje wat je daarvan mag delen met anderen. Neem contact op met je projectcoördinator wanneer je op een ernstige situatie stuit. Wij moeten dit naar de juf of meester communiceren. Bespreek altijd eerst met je maatje dat je deze informatie gaat delen en waarom.

E. WEES DUIDELIJK EN CONCREET
Soms krijg je vanuit Move opdrachten mee. Zorg ervoor dat je deze helder uitlegt aan je maatje en vraag of alles duidelijk is.

F. GEEF COMPLIMENTEN
Wanneer kinderen zich belangrijk, gewaardeerd en gezien voelen, ontwikkelen ze intrinsieke motivatie. Durf ook zelf open te zijn – kinderen voelen het direct als je niet oprecht bent. Deel bijvoorbeeld iets over je eigen leven! Je maatje wil jou namelijk ook beter leren kennen.

G. TIPS VOOR MOTIVATIE
Komt een leerling gedemotiveerd over? Ga met ze in gesprek. Belangrijk is om daarbij de juiste vragen te stellen. De vragen zijn open en positief.

1. Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Vat het verhaal kort samen en laat de ander reageren. Vraag door als iets onduidelijk is.
2. Laat OMA thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen 
Laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn als de leerling iets vertelt. Zo kan je met een open houding luisteren.
3. Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Sta open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.

Het laatste nieuws

19 mei 2025

Kinderparticipatie in actie: Kinderraad Leiden opent eigen natuurspeurtocht!

31 maart 2025

“Zorg dat burgerschap verweven raakt in het DNA van de school”

4 maart 2025

Liliane Franssen nieuwe directeur-bestuurder Stichting Move