Move maatje benodigdheden

Hallo Move Maatje!

Tof dat je meedoet aan Move Maatje en een groep 8-leerling wil ondersteunen in de overstap naar de middelbare school! 

De overstap van de basisschool naar de middelbare school is voor veel groep 8-leerlingen best spannend. Naar welke middelbare scholen kan ik straks? Hoe weet ik welke school het beste bij mij past? Wat is een mentor, hoe werken kluisjes en wat moet ik meenemen op mijn eerste schooldag? Niet elke leerling heeft iemand om zich heen die een antwoord kan geven op deze vragen. Daarom hebben we jou nodig!    

Op deze pagina vind je alle lesopzetten voor ieder week. Daarnaast vind je didactische tips en aanvullende informatie over de overstap van het PO naar VO. 
Heb je nog vragen? Neem contact op met je begeleider van Move. 

Heel veel succes en plezier,

Het Move-team

Didactische tips

Super leuk dat jij aan de slag gaat als Move Maatje. We kunnen ons voorstellen dat het wat onwennig en spannend kan zijn om met elkaar in gesprek te gaan.  Hoe zorg je ervoor dat een leerling gemotiveerd raakt door jullie gesprekken? Wat kan je beter wel en niet zeggen? Om je handvatten te geven, hebben we wat tips op een rijtje gezet.

Hiernaast vind je de downloads van de documenten die je nodig hebt.

Basis gesprekstechnieken

1.Aandacht: Zorg ervoor dat je volledig aanwezig bent bij het gesprek. Dat je met volle aandacht erbij bent.  Maak je hoofd van tevoren leeg.  Bereid je even voor op het gesprek door nog eens de werkbladen door te nemen of het vorige gesprek nog eens te overdenken. 
2.Aansluiting: Sluit aan bij het kind. Vraag door en stel veel open vragen! 
3.Acceptatie zonder oordeel: We zijn niet allemaal hetzelfde en dat is maar goed ook. Dat betekent ook dat sommige kinderen op een hele andere manier opgroeien dan jij. Als dit terug komt in je gesprekken. Probeer dan oordeel loos te luisteren. Luister naar wat het kind zegt en vraag door.  
4.Authenticiteit: Het is natuurlijk belangrijk dat je tijdens de gesprekken dicht bij jezelf blijft. Je mag daarom ook best aangeven als je iets bijzonder vindt. Of als dat voor jou heel anders is. Het gaat erom wie en hoe je bent, niet om hoe je doet. Speel geen rol want dat houd je niet vol. Ken en erken je eigen beperkingen en grenzen. Bijvoorbeeld. “Ik merk dat je steeds afgeleid bent, daardoor raak ik ook afgeleid dat vind ik vervelend. Merk jij dat ook?”  Wees ook eerlijk als je dingen niet weet. Zeg bijvoorbeeld: “Dat weet ik ook niet, zullen we dat samen eens uitzoeken” 

Zorg voor een positieve uitstraling!
Een positieve uitstraling werkt aanstekelijk. Laat je maatje weten waarom je aan het project meedoet en waarom je het leuk vindt. Zorg ervoor dat je niet onderuitgezakt op je bank zit, maar neem even goed de tijd om je maatje te woord te staan.

Spreek luid en duidelijk
Videochatten is momenteel de nieuwe realiteit, maar kan ook zorgen voor miscommunicatie. Spreek daarom luid en duidelijk, houd rekening met eventuele vertraging en vraag af en toe of je maatje alles meekrijgt en snapt. 
Probeer op een rustige plek te zitten waar je niet te veel wordt afgeleid door je omgeving. Vraag ook aan je maatje om op een rustig plek te gaan zitten. 

Stel veel vragen
Je leert iemand goed kennen door veel vragen te stellen. Begin daarom vooral met een goed beeld te krijgen van jouw maatje. Hoe oud is je maatje, wat zijn de hobby’s, wat is de gezinssamenstelling. Als de leerling jouw vraag niet wil of kan beantwoorden, moet je daar uiteraard niet op doorvragen. Mocht je op gevoelige/ernstige onderwerpen komen, vraag dan aan je maatje wat je daarvan mag delen met anderen. Als je een situatie tegenkomt waarover je je echt zorgen maakt neem dan contact op met je projectcoördinator. Wij hebben een verantwoordelijkheid om dit naar de juf of meester te communiceren. Bespreek altijd met je maatje dat je deze informatie gaat delen en waarom.   

Wees duidelijk en concreet
Vanuit Move krijg je in sommige weken opdrachten mee. Leg deze opdrachten duidelijk uit aan je maatje. Vraag na een uitleg altijd even of je maatje het begrepen heeft.

Geef complimenten
Geef je maatje positieve aandacht en waardering, zodat het zelfvertrouwen groeit. De kinderen moeten intrinsiek gemotiveerd raken en dat raken ze in eerste instantie door zich belangrijk, gewaardeerd en gezien te voelen.

Durf je kwetsbaar op te stellen, kinderen voelen het als je niet echt en oprecht bent.
Durf zelf ook dingen te delen! De leerling wil jou ook beter leren kennen en het vertrouwen groeit als je maatje dingen van jou te weten komt.

TIPS!

Als een leerling gedemotiveerd overkomt ga je met ze in gesprek. Belangrijk is om daarbij de juiste vragen te stellen. De vragen zijn open en positief.

Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
Vat het verhaal kort samen en laat de ander reageren. Vraag door als iets onduidelijk is.

Laat OMA (wat vaker) thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen
Als iemand iets vertelt, laat je eigen oordelen, ideeën en adviezen even voor wat ze zijn. Zodat je met een open houding kunt luisteren.

Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig
Sta open voor de ander, geef deze een kans iets uit te leggen en wees oprecht nieuwsgierig.

Het laatste nieuws

9 januari 2025

Jony Ferket kondigt vertrek aan als directeur van Stichting MOVE per 1 mei

21 oktober 2024

Move in gesprek met

10 juli 2024

Move ontwikkelt nieuwe burgerschapsbijsluiter