Miljarden voor energiearmoede, druppel op gloeiende plaat

De dagen worden kouder en natter. En inmiddels is duidelijk dat voor veel mensen de winter echt koud gaat worden dit jaar. Ron de Wit, directeur bij Eneco, vertelde woensdag aan de Tweede Kamer dat maar liefst 25% van de Nederlandse huishoudens nu al achterloopt bij het betalen van de energierekening. Gelukkig is daar Europa. De Europese Commissie presenteerde deze week een steunpakket van 140 miljard tegen energiearmoede. Ik kan niet eens voorstellen hoeveel geld dat is. Maar wat ik wel weet is dat het niet genoeg is.

Energiearmoede is het zoveelste probleem voor gezinnen die al jarenlang de eindjes aan elkaar proberen te knopen. Wanneer we echt het armoedeprobleem op willen lossen en de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk willen verkleinen, is alleen een smak geld niet voldoende. Armoede en ongelijkheid zit helaas te diepgeworteld in onze samenleving. Zo vaak lees ik over het schrijnende voorbeeld van de combinatie met armoede en het verschil in levensverwachting van bewoners uit de wijken Overvecht en Tuindorp in Utrecht:

Aan de ene kant ligt Overvecht, bebouwd met vooral hoge en monotone flats. Niemand weet dat Overvecht stiekem de groenste wijk van Utrecht is. De wijk is vooral bekend door de hoogbouw. Aan de andere kant vind je Tuindorp, een wijk met laagbouw en royale achtertuinen. De beide wijken worden enkel gescheiden door een spoorlijn. Maar als je opgroeit aan de Tuindorpkant, heb je een gemiddelde levensverwachting in goede gezondheid van 72 jaar, waar dat bij de ‘buren’ van over het spoor sléchts 60 jaar is (Volksgezondheidmonitor Utrecht).

Links wijk Overvecht, rechts wijk Tuindorp. Foto: Siebe Swart

Deze week boden wij via Marktplaats gratis enkele gebruikte bureaustoelen aan. De interesse was groot. Binnen een uur stond er een meneer op de stoep. Hij trok twee stoelen één voor één achter zich aan op de fiets naar zijn huis in Zuilen. “Mijn kinderen gaan naar de middelbare school en ik heb geen geld voor bureaustoelen, omdat alles zo duur is.”, vertelde hij. We werden er met collega’s onderling een beetje verdrietig van. Kinderen die opgroeien in armere gezinnen voelen dat. En zij schudden die armoede niet zomaar van zich af. Want als je op armoede begint, hoe loop je dat in de rest van je leven in?

Elke week komen mijn collega’s van stichting Move op scholen in wijken als Overvecht en Zuilen en zien daar de schrijnende gevallen van kinderen met ouders die met veel meer problemen zitten dan alleen de energierekening. Kinderen die zonder ontbijt of gymspullen naar school komen. Kinderen die thuis geen enkele hulp krijgen bij het huiswerk omdat de ouders de taal niet goed kennen. Kinderen die geen rustige plek in huis hebben om te studuren of überhaupt geen laptop of internetverbinding hebben.

Bedankt Brussel, voor deze miljardensteun in de strijd tegen energiearmoede. Veel gezinnen hebben het keihard nodig. Maar waar blijft de echte oplossing voor kinderen in armoede?

Jony Ferket, directeur stichting Move

Move koppelt kinderen die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten aan studenten. Tijdens onze projecten, gericht op kansengelijkheid, talentontwikkeling en burgerschapsvorming ontdekken ze samen elkaars belevingswereld en zetten zich in voor een ander.