Move verbindt en verruimt blikken

Leuk zo’n slogan, maar wat betekent dat nou eigenlijk?

De kinderen van de Johannesschool in Overvecht weten precies wat dat betekent. Dat is ook de reden dat de uitvoering van hun Move Je Buurt-project zo’n succes was. Samen met de studenten van roeivereniging ORCA organiseerden ze op 20 februari een sportfestival in de wijk. Bijzonder omdat ze dit juist voor leerlingen van een school om de hoek deden waar wel eens ruzie mee was!

Sport & Beweging
De studenten vroegen de kinderen wat ze wilden verbeteren aan hun wijk. Al vrij snel waren de kinderen het erover eens: “we willen iets doen met het thema sportenEen erg goede match was het daarom met de vrijwilligers van roeivereniging ORCA door sport als gemene deler. Na een brainstorm met als hoofdvraag: hoe kunnen we de wijk verbeteren met het thema sport? Kwamen in een nieuw te organiseren sportfestival alle pitches van de leerlingen samen.

Spanning tussen de basisscholen
Bij Move-projecten staat centraal dat de kinderen iets goeds doen voor de buurt waar ze in wonen. Dus moesten er ook andere buurtbewoners worden uitgenodigd. Maar toen de juf voorstelde om de kinderen van groep 7 van de Klopvaart uit te nodigen, bleek er enige rivaliteit tussen de twee Overvechtse basisscholen te bestaan.

Sport verbindt
Ondanks dat de studenten van ORCA even bang waren dat samenkomst van de groepen leerlingen tot ruzie zou leiden, hebben ze het plan doorgezet. En wat bleek: al bij het eerste fluitsignaal was de strijdbijl volledig begraven en speelden álle kinderen met veel plezier samen: Move verbindt en verruimt blikken.

“We waren een beetje bang dat de kinderen ruzie zouden gaan maken met de andere basisschool, maar toen het eerste fluitsignaal klonk, was de strijdbijl volledig begraven.” – Vera Versteeg, studentvrijwilliger

Een kijkje in elkaars leefwereld
Zowel de kinderen als de studenten krijgen bij Move een kijkje in elkaars leefwereld. De studenten kregen een rondleiding van de kinderen in wijk Overvecht en andersom gingen de kinderen op bezoek bij de roeivereniging in Hoograven. Voor beiden een deel van hun eigen stad waar ze niet of nauwelijks komen.

Wat doet Move?
Move koppelt en verbindt studenten aan kinderen die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten. Ze duiken in elkaars leefwereld, ontdekken hun talenten en komen samen in actie voor een ander. In onze projecten, gericht op kansengelijkheid en burgerschap, verkleinen we de kloof in de maatschappij.

Ook je steentje bijdragen?
Dat kan! Ben je student en young professional en lijkt het je ook tof om met kinderen uit jouw eigen stad aan de slag te gaan? Wordt vrijwilliger! Check: stichtingmove.nl/doe-mee