Groningen

Aegir en OBS Karrepad samen in actie!

Leerlingen van OBS Karrepad komen samen met studenten van Aegir in actie om hun buurt een boost te geven! Bekijk snel alle updates van dit project!

OBS Karrepad neemt een kijkje in het studentenleven!

Afgelopen woensdag was het eindelijk zo ver: leerlingen van OBS Karrepad gingen kijken hoe het leven van student in Groningen eruit ziet. Ze hebben roeihalen gemaakt op Aegir en gekeken hoe een echt studentenhuis eruit ziet.

Vroeg in de ochtend vertrok er een lange fietsslinger vanaf OBS Karrepad naar roeivereniging Aegir. Er stond de leerlingen een sportieve ochtend te wachten: van roeihalen maken op de ergometer tot roeien in een echte boot.

De leerlingen werden op Aegir ingedeeld in kleine groepjes, die elk begonnen bij een ander onderdeel. Zo ging het ene groepje bezig op de ergometer en ging een ander groepje bezig op het trogvlot. Ook gingen alle leerlingen de boot in, super spannend. Onder begeleiding van 3 studenten gingen de leerlingen hun eerste échte roeihalen maken op het water, het ging heel goed! We zagen nu al veel talent en roeipotentie: Aegir hoopt dat leerlingen later allemaal lid worden van de mooie roeivereniging!

Na het uitstapje op de roeiverenging gingen de leerlingen kijken hoe een echt studentenhuis eruitziet. De groep werd ingedeeld in 2 groepen en beide groepen gingen kijken in een huis van 1 van de begeleidende studenten. Dat was wel gek: ‘huh, maar heb je dan geen tuin?’ en ‘Woon je hier dan met vrienden?’ waren veel gestelde vragen.

Over een paar weken is het zo ver: de feestelijke afsluiting! De leerlingen hebben gekozen voor een sportdag met gezond eten en de voorbereidingen zijn in volle gang: hierover binnen meer!

Anne van der Horn

Groep 8 van Karrepad gaat op pad!

Groep 8 leerlingen van basisschool Karrepad zijn deze maand begonnen met het Move-project. Ook vorig jaar is Stichting Move actief geweest op de school. Samen met de roeivereniging Aegir hebben de leerlingen het spel ‘capture de flag’ georganiseerd in het kader van sport en gezondheid. Ook dit jaar is er gekozen voor het thema sport en gezondheid.

De klas van juf Maaike is gekoppeld aan vijf studenten die allemaal lid zijn van roeivereniging Aegir. De studenten zijn via de Liefdadigheidscommissie enthousiast geworden voor dit project. Drie weken geleden is het project van start gegaan en inmiddels zijn er alweer twee sessies achter de rug. In de eerste sessie hebben de klas en de studenten elkaar beter leren kennen door allerlei spelletjes.

In de tweede sessie zijn de leerlingen in kleine groepjes samen met een student de wijk ingegaan om wijkbewoners te interviewen, foto’s te maken en om te kijken waar verbeterpunten liggen op het gebied van sport en gezondheid. Aan het eind van de sessie waren de leerlingen het erover eens dat ze een sportdag voor de buurtbewoners willen gaan organiseren met fruit en gezonde smoothies.

De komende sessies zullen de leerlingen het project verder gaan uitwerken en daarnaast gaat de klas een uitstapje maken naar het studentenleven. Zo zullen ze bijvoorbeeld een kijkje nemen in een studentenhuis en een bezoekje brengen aan het universiteitsgebouw. Het project wordt afgesloten met een feestelijke afsluiting waar ook de pers aanwezig zal zijn.

Anne van der Horn

Meer projecten uit Groningen