Projectupdates

Alle projectupdates van voorjaar 2022

Utrecht – de taalschool – sessie 1

Met een goede bak zin en een klein beetje zenuwen stonden wij, Annesofie, Lotte, Puck en Oedse, op donderdag 10 maart voor het eerst voor groep 8 op de Taalschool in Utrecht. De 16-koppige klas is gevuld met leerlingen met allerlei achtergronden, ieder met zijn of haar eigen verhaal. De kinderen, waarvan sommigen pas redelijk kort in Nederland wonen, spraken stuk voor stuk bijna foutloos Nederlands. Na een niet bepaald vlekkeloze aftrap, Puck stond op de verkeerde Taalschool, hadden we de aandacht van groep 8 al snel te pakken. Vrijwel alle leerlingen deden enthousiast mee. Het viel meteen op dat de klas twee wegdromers had, het Donald Duckje dat ze voor zich hadden liggen was dan ook veel interessanter dan ons verhaaltje over de buurt, Ondiep. Tijdens het kletsen over de buurt waren we al snel uitgepraat over de speeltuintjes en het voetbalveld om de hoek, de vragen of wij huisdieren hadden en welke talen wij spraken waren een stuk leuker! Aan het eind van de sessie was de concentratie redelijk op, “Juf! Meester! Gaan jullie mee voetballen?”. Helaas was het iets te vroeg voor een potje voetbal, maar deze komt er zeker nog aan. Wij hebben enorm genoten van onze eerste Bedenk & Doe sessie en we kijken ook erg uit naar wat er nog meer gaat komen. Tot over twee weken op de Taalschool!

Puck

Eindhoven – cornelis jetses – sessie 4

Afgelopen woensdag was sessie 4, de voorbereidingssessie voor de feestelijke afsluiting! Die zal binnenkort plaatsvinden en we gaan samen koken voor de ouderen op Vitalis Brunswijck. Woensdag hebben de verschillende talentengroepjes voorbereidingen getroffen. Zo ging een groepje alvast houdbare boodschappen doen, een ander ging uitnodigingen maken en alvast uitdelen bij Vitalis en weer een andere groep ging posters maken om in de school op te hangen, zodat iedereen weet wat voor leuke activiteit de kinderen van groep 8 gaan uitvoeren! Deze voorbereidingen waren leerzaam en leuk voor de kinderen en we hebben allemaal erg veel zin in de feestelijke afsluiting op 18 maart!!

INGe

De Hoeksteen – Session 2

After a long wait due to covid and other unforeseen circumstances, ‘De Hoeksteen Heroes’ (us volunteers) finally got to meet the children of grade 5 of De Hoeksteen!

We divided the session into two. The first part comprised of an astronomy lecture by Rien van de Weijgaert, a Cosmology professor at the University of Groningen. This lecture was streamed online and covered everything from the beginning of the universe, to what are stars, planets, galaxies, and also the formation of planets in our very own galaxy! A few intriguing questions were raised by the students including “what his favourite dwarf planet is?” and “whether we are made of the same material as stars?”. (For anyone that is wondering, the latter is technically true.)

The second part consisted of us briefing the children on the structure of the final session. This will be taking place at Vinkhuys on Friday the 4th from 15.30-18.00. Everybody is welcome to join and it will motivate the children by showing your support on their journey of learning new things through creativity and imagination made to reality. We then crafted some invitations for their friends and family, adding many rainbows and smiley faces to encourage them to attend 🙂

Us volunteers do not have much experience with children. It was a learning experience (and a good way to practice my Dutch skills). We loved to see the enthusiastic childrens’ faces light up when they got to calculate the speed of light. Overall an incredible experience.

Prishita Mirchandani Budhrani

Groningen – ’t kompas – sessie 3

Na de wijkverkenning in de tweede sessie was het tijd voor de derde sessie. Hoewel dit eigenlijk de bekendmaking van het project moest zijn, was dit al gedaan door de docent, vanwege de lange tijd tussen de twee sessies. Hierdoor, konden we na een korte herinneringsopfrisser verder aan de slag met het project. Of eigenlijk konden vooral de kinderen aan de slag met het ontwerpen van posters voor de promotie van de smoothie verkoop. Alle leerlingen werden in groepjes gezet om een ontwerp voor een poster te maken voor de grote afsluiting. Voordat zij daadwerkelijk aan de slag konden, werd er eerst door middel van een woordspin bepaald welke informatie op de poster zou moeten komen. Meerdere goede suggesties kwamen van uit de klas met enerzijds informatieve zijde van de poster, met locatie, tijd en datum, en anderzijds de decoratieve kant, onder meer felle kleuren en een mooi ontwerp als aandachtstrekker.
Na deze korte besprekingsronde was het dan eindelijk de tijd voor de kinderen om zelf aan de slag te gaan. Hierbij maakten zij eerst alle een ontwerp op A4 papier om daarna de echte poster te tekenen op A2, alle verschillende groepjes kwamen met goede ontwerpen die ze later op de middag verder zouden uitwerken, omdat de sessie net te kort was. Al met al was het wederom een geslaagde ochtend en zagen we de leerlingen met veel plezier aan de slag en waren wij onder de indruk van hun enthousiasme voor het project.

Paul

Meer projecten uit Projectupdates