Asset 7Asset 3Asset 4

Move in Leiden

Bredeschool Merenwijk zet zich in voor de wijk!


Leerlingen van Bredeschool Merenwijk gaan samen met studenten aan de slag! Rondom het thema Kunst & Cultuur bekijken zij wat ze voor de wijk kunnen betekenen.


Project updates

De feestelijke afsluiting!

Aan ieders gezicht was zowel spanning als enthousiasme af te lezen… Het was namelijk zo ver: de feestelijke afsluiting van het project! De kinderen werden na binnenkomst opgesplitst in groepjes en begonnen met het oplossen van woordzoekers. Hieruit kwamen diverse locaties in de wijk, waar zij vervolgens langs gingen. Bij elke locatie konden zij een zelf gemaakt kunstwerk bekijken! Er stond een kunstwerk voor het raam van groep 8, er hing een kunstwerk bij eethuis Mia, en eentje bij Sol. Deze laatste werd op feestelijke wijze onthuld, nadat een van de leerlingen een korte speech gaf over het project. Hij vertelde heel mooi over de betekenis van de kunstborden. Erg dapper, met pers en camera’s op hem gericht! Alle kunstwerken hebben een mooie betekenis, namelijk dat iedereen zich welkom mag voelen in de wijk! Vervolgens konden de kinderen van een gezonde snack genieten en een laatste kunstwerk afronden. Er werd een bord gemaakt ter herinnering aan het project. Vol trots lieten ze deze rondgaan en zien! Hij moest door iedereen gefotografeerd worden. Het was een middag vol plezier!

Mariek

Kunst en cultuur in de maak! Bedenk en doe sessie 4

Het was tijd voor de vierde bedenk & doe sessie met de kinderen van de Bredeschool! De kinderen hebben besloten om een speurtocht uit te zetten langs diverse kunstwerken in de wijk, deze moest dan ook uitgezet worden. Twee leerlingen gingen met twee studenten op pad om kunst te spotten en raadsels te bedenken. Andere leerlingen verzamelden zich op het speelplein, daar gingen zij aan de slag met het schilderen van mooie borden, die aanwezig zullen zijn op locaties van de speurtocht. Het was leuk om de creativiteit bij kinderen te zien, en iedereen genoot van het mooie weer! Een ander groepje leerlingen hield zich bezig met flyers voor de afsluiting (de speurtocht). Deze werden ook op heel creatieve wijze gemaakt. De kinderen hebben goed hun best gedaan om zo veel mogelijk af te ronden voordat de afsluiting plaats zal vinden! We zijn allemaal heel benieuwd naar volgende week!

Mariek

Het studentenleven naar de klas halen

Het was weer tijd voor een volgende les! Deze middag lieten we de ideeën en taken van de vorige sessies even los, en haalden de studenten het studentenleven naar de klas toe. Aangezien de studenten verschillende ervaringen hebben met studeren, besloten ze om allemaal iets te delen over hun studentenleven. Er werd gepraat over studies, activiteiten naast het studeren, reizen en studentenverenigingen. Natuurlijk kregen de leerlingen ook veel foto’s te zien. Ze waren nieuwsgierig naar wat studenten allemaal doen. Met een Kahoot quiz konden de leerlingen laten zien wat ze allemaal weten over het studentenleven. Waar staat bijvoorbeeld de term ITAKRU voor? En hoeveel studenten wonen er in het grootste studentenhuis van Leiden?

Natuurlijk kon een mini college niet ontbreken op deze dag. Er kwam een gast in de klas die de leerlingen vertelde over zijn werk als ‘ethisch hacker’. Hij vertelde over hoe hij interesse ontwikkelde in technische apparaten, en over hoe hij nu voor bedrijven werkt om te kijken hoe veilig hun systeem is. De leerlingen leerden over het verschil tussen ethisch hacken en illegaal hacken.

Het was een geslaagde en leerzame middag!

Mariek

Samen in actie in de Merenwijk

Het project ging vliegend van start met een kennismakingsspelletje. De leerlingen moesten raden welke kinderfoto hoorde bij welke begeleider. Razendsnel raadden de leerlingen feilloos welke foto van wie was. Dit liet al meteen het enthousiasme vanuit de leerlingen zien. Bij iedere vraag en iedere opdracht zijn er altijd wel een aantal leerlingen die ijverig hun hand opsteken. Het is erg leuk en motiverend om zoveel input te ontvangen van de leerlingen.
Tijdens de eerste les hebben de kinderen democratisch het thema Kunst & Cultuur gekozen. Niet alle leerlingen waren hier in eerste instantie blij mee. Een aantal leerlingen had namelijk een stem uitgebracht voor het thema Sport & Beweging. Tijdens les twee begon een aantal leerlingen daarom met tegenzin aan het gekozen thema. Dit sloeg echter al snel om. De leerlingen waren gemotiveerd om mogelijke invullingen van het thema Kunst & Cultuur te bedenken. Ook schroomden de leerlingen niet om hun ideeën aan de rest van de klas te presenteren.
Zoals op de foto te zien is zijn we ook de wijk in gegaan. Tijdens de wijkverkenning hadden de leerlingen de taak om te observeren en wijkbewoners vragen te stellen over ons thema. Als getrainde journalisten gingen de leerlingen aan de slag. Er werd door aangesproken buurtbewoners positief gereageerd. Zo vertelde een wijkbewoner na een kort interview door een leerling: “Samen kunnen we de wijk een beetje beter maken”.

Mariek

Meer projecten uit Move in Leiden