Rotterdam

Buskesschool in actie voor de wijk!

Leerlingen van de Buskesschool komen samen met studenten van RSG in actie om hun buurt een boost te geven! Bekijk snel alle updates van dit project!

Het verloop van het project en de lunch met ouderen :)

Samen eenzaamheid tegengaan

Het thema ‘Ontmoeting en Contact’ was al snel gekozen door de klas. De kinderen waren het al vrij snel eens dat ze iets wilden betekenen voor de buurt. Ze wisten alleen nog helemaal niet zo goed wat. Daar kwamen ze tijdens de wijkverkenning achter! De kinderen hebben de hele buurt verkend, ook ‘het tunneltje waar we altijd fietsen’. Zo kwamen ze erachter dat er weinig ontmoetingsplekken zijn, maar dat de mensen ook weinig contact hebben met elkaar. De kinderen wilden uiteindelijk heel graag lunchen met zoveel mogelijk ouderen. Uiteindelijk hebben de studenten geregeld dat dat kon bij Aafje de Vijf Havens. En hoe! Er zijn maar liefst 32 ouderen gekomen bij de gezellige lunch, een enorme opkomst! Daar mogen de kinderen trots op zijn.

De lunch

Tijdens de lunch hebben de kinderen de studenten geholpen met het serveren van hapjes en drankjes. Daarnaast hadden de kinderen van tevoren vragen bedacht die ze aan de ouderen zouden willen stellen. Zo stelden ze vragen over de oorlog en over de leeftijden van de ouderen. Hoewel de kinderen ineens wat verlegen werden in deze setting met onbekende ouderen, kwamen er uiteindelijk toch leuke gesprekken op gang! Aafje de Vijf Havens gaf ook aan enthousiast en dankbaar te zijn. Zowel de kinderen als de ouderen hebben een leuke dag gehad.

Isabella van der Gaag (Projectcoördinator)

Uistap naar het studentenleven !

Hier [Erasmus Universiteit] ga ik ooit studeren’ was wat vele kinderen zeiden tijdens het uitje naar het studentenleven. De universiteit is dan ook een indrukwekkende campus en dit ondervond de klas 7B van de ds j.j Buskesschool ook. We begonnen met een speurtocht, waarbij ze de campus leerden kennen. De speurtocht heeft de kinderen aan het denken gezet over de universiteit, maar heeft ze ook in contact gebracht met (internationale) studenten. We sloten deze leuke dag af en met een college in een echte collegezaal van de universiteit, waarbij Deya en Hevien een leerzaam college gaven over bijvoorbeeld kinderrecht, wat natuurlijk helemaal mooi aansluit bij deze groep. Bovendien heeft Laura college gegeven over communicatie en de ontwikkelingen op dat gebied.

De commissie

Wij zijn Hevien, Deya, Laura, Jasper en Femke en studeren aan de Erasmus Universiteit of doen HBO. We hebben allemaal onze eigen redenen om deel te nemen aan dit project, maar het komt erop neer dat we de kinderen een leuke tijd willen laten beleven en ze de kans geven om de wereld een stuk mooier te maken. Wij hebben er in ieder geval zin in!

Coördinator communicatie

Meer projecten uit Rotterdam