Tilburg

Culturen samenbrengen in Stokhasselt

Iets doen voor een ander, dat lijkt deze klas wel wat! Ze willen graag zorgen voor meer gezelligheid in de wijk. Tijdens de wijkverkenning vertelden de kinderen aan de studenten dat er veel verschillende nationaliteiten zijn in de wijk. Daarom organiseren ze een culturenmarkt voor ouderen en buurtbewoners, om zo de verschillende culturen te leren kennen én te zorgen voor een gezellige middag.

Cultuurmarkt

Na de eerste bedenk en doe sessies waarin wij, 5 studenten van T.S.V. Plato, de kinderen van groep 8 van basisschool de Lochtenbergh hebben leren kennen, werd het tijd om een kijkje te nemen in de wijk om te zien wat de kinderen hier wilden verbeteren. Na verschillende enthousiaste ideeën zoals een mega waterpark of een voetbalstadion, keken de kinderen ook steeds meer naar wat de wijk echt nodig had. Over één ding waren ze het allemaal eens, er moest iets gedaan worden voor de ouderen in de wijk, die vaak alleen thuis zitten. Na een hersenkrakende brainstormsessie wilden de kinderen iets doen met de vele culturen die in deze wijk zichtbaar zijn. Al snel werd er besloten om een cultuurmarkt te organiseren, waar er van verschillende landen hapjes, drankjes en informatie te vinden zouden zijn. Maar zo’n markt neerzetten is natuurlijk niet niks! De ouderen moesten uitgenodigd worden, de recepten moesten worden gemaakt en alle informatie en decoratie voor de kraampjes van de landen mocht natuurlijk ook niet ontbreken.
Dankzij het enthousiasme van de kinderen en de begeleiding van de studenten was de dag van de cultuurmarkt erg geslaagd. Wat voor ons de dag, en het project in het algemeen, vooral tot een succes heeft gemaakt was het enthousiasme bij de kinderen. Om te zien hoe blij de kinderen werden bij het presenteren van de kraampjes, heeft er bij ons voor gezorgd dat de moeite die we erin hebben gestoken het meer dan waard is geweest.

Thijs van Kempen

Meer projecten uit Tilburg