Tilburg

Culturen samenbrengen met een gezonde foodmarkt!

Sportieve studenten van de dansvereniging DanceNation organiseren samen met kinderen van groep 8B van De Lochtenbergh een foodmarkt voor hun buurt! Gezonde hapjes en drankjes, spelletjes en de mogelijkheid om je te laten informeren over gezond eten en bewegen gaan ervoor zorgen dat dit een leuke én lekker middag wordt! Ook willen ze hiermee de kinderen van de Taalscholen bereiken en zo verschillende culturen bij elkaar brengen.

Wijkverkenning tijdens bedenk & doe sessie 2

Tijdens de tweede bedenk & doe sessie met de klas van juf Maartje van de Lochtenbergh school zijn we met zijn alle de wijk ingegaan om de wijk te verkennen en buurtbewoners te vragen wat zij graag anders zouden zien in de wijk. Een veel terugkerend onderwerp was het samenbrengen van de verschillende culturen en leeftijden in de wijk. Ook werden meer sport gelegenheden genoemd en een schonere wijk.

Na de wijkverkenning hebben we met z’n alle gebrainstormd over ideeën die deze problemen kunnen oplossen waarbij we nog wel in het thema van gezondheid en beweging blijven. De kinderen kwamen met ideeën als een gezonde cultuur-foodmarkt waarbij de verschillende culturen uit de wijk samenkomen om gezonde gerechten te proeven van de verschillende culturen. Andere ideeën waren een bootcamp of sportdag organiseren.

Een hoop leuke ideeën dus waar we tijdens de volgende sessie mee verder kunnen.

Luca Heising

‘Van wie is deze studentenkamer?’

Vandaag hebben de kinderen van groep 8B van de Lochtenbergh kennis gemaakt met ‘hun studenten’. Verschillende kennismakingsspellen passeerden de revue: De Namenbal, Het Hand-teken-spel, maar ook De Studentenquiz! Op een actieve manier konden de kinderen stemmen welke foto of dia bij welke student hoorde. Dit bleek soms toch niet zo makkelijk raden als gedacht en het werd een gezellige boel met verrassende antwoorden! Daarna is er in groepjes intensief gebrainstormd over mogelijke problemen in de wijk en goede oplossingen. Iets waar ze de volgende sessie nog dieper op in zullen gaan tijdens de wijkverkenning!

Danique

Meer projecten uit Tilburg