Tilburg

Culturen samenbrengen met een gezonde foodmarkt!

Sportieve studenten van de dansvereniging DanceNation organiseren samen met kinderen van groep 8B van De Lochtenbergh een foodmarkt voor hun buurt! Gezonde hapjes en drankjes, spelletjes en de mogelijkheid om je te laten informeren over gezond eten en bewegen gaan ervoor zorgen dat dit een leuke én lekker middag wordt! Ook willen ze hiermee de kinderen van de Taalscholen bereiken en zo verschillende culturen bij elkaar brengen.

Culturele Foodmarkt: een overheerlijke middag!

Op vrijdagmiddag 21 juni was het dan zo ver: de Culturele Foodmarkt kon beginnen! Maar liefst 70 kinderen van Basisschool de Vlashof arriveerden op het schoolplein van de Lochtenbergh, en even later kwamen groep 6 en 7 van de Lochtennbergh zelf ook nog langs. Op het schoolplein stonden marktkraampjes uitgestald met zorgvuldig door de kinderen bereidde, lekkere hapjes en kannen met fruitwater, want warm was het deze middag wel! Ook waren JOGG en de GGD paraat bij een kraampje om een heuse Suikerquiz af te nemen en de kennis van de kinderen over gezond voedsel te testen. Om hun energie kwijt te kunnen was er dan ook nog het immens populaire springkussen!

Alle kinderen kregen een stempelkaart waarmee ze stempels verzamelden bij alle kraampjes en aan het eind van de dag werden deze ingeleverd bij de kraam met goodiebags, die gevuld was met onder andere overheerlijke gezonde recepten en een appeltje voor de dorst.

Wat een enthousiasme en wat een super geslaagde dag!

Danique

UITSTAPJE NAAR HET STUDENTENLEVEN

Vorige week was het zover dat de kinderen van groep 8b mee gingen om te kijken naar het studentenleven. Aangezien wij als dansvereniging veel tijd doorbrengen in het sportcentrum zijn we eerst daar een kijkje gaan nemen. Vervolgens was het tijd voor een zaalvoetbal clinic van Dennis van den Eijnden. Hij speelt in het Nederlandse zaalvoetbal team en kon ons daarom veel dingen leren.
Van al dat voetballen hadden we natuurlijk honger gekregen dus was het tijd voor een gezonde snack. Dit konden we opeten tijdens het gast college van Peter Kerris. Hij vertelde ons alles wat nodig is om topsporter te worden. Gezond eten en trainen is daarvoor heel belangrijk maar het belangrijkste is ook plezier hebben!
Het was een hele leuke dag waarop de kinderen veel nieuwe dingen gezien, gedaan en gehoord hebben en met de tips van Peter over gezonde voeding zijn wij er klaar voor om de foodmarkt te organiseren op 21 juni.

Jaime

Wijkverkenning tijdens bedenk & doe sessie 2

Tijdens de tweede bedenk & doe sessie met de klas van juf Maartje van de Lochtenbergh school zijn we met zijn alle de wijk ingegaan om de wijk te verkennen en buurtbewoners te vragen wat zij graag anders zouden zien in de wijk. Een veel terugkerend onderwerp was het samenbrengen van de verschillende culturen en leeftijden in de wijk. Ook werden meer sport gelegenheden genoemd en een schonere wijk.

Na de wijkverkenning hebben we met z’n alle gebrainstormd over ideeën die deze problemen kunnen oplossen waarbij we nog wel in het thema van gezondheid en beweging blijven. De kinderen kwamen met ideeën als een gezonde cultuur-foodmarkt waarbij de verschillende culturen uit de wijk samenkomen om gezonde gerechten te proeven van de verschillende culturen. Andere ideeën waren een bootcamp of sportdag organiseren.

Een hoop leuke ideeën dus waar we tijdens de volgende sessie mee verder kunnen.

Luca Heising

‘Van wie is deze studentenkamer?’

Vandaag hebben de kinderen van groep 8B van de Lochtenbergh kennis gemaakt met ‘hun studenten’. Verschillende kennismakingsspellen passeerden de revue: De Namenbal, Het Hand-teken-spel, maar ook De Studentenquiz! Op een actieve manier konden de kinderen stemmen welke foto of dia bij welke student hoorde. Dit bleek soms toch niet zo makkelijk raden als gedacht en het werd een gezellige boel met verrassende antwoorden! Daarna is er in groepjes intensief gebrainstormd over mogelijke problemen in de wijk en goede oplossingen. Iets waar ze de volgende sessie nog dieper op in zullen gaan tijdens de wijkverkenning!

Danique

Meer projecten uit Tilburg