Rotterdam

De Bergse Veld School zet zich in voor de wijk

Veiligheid & vrijheid is een belangrijk thema in de samenleving. Leerlingen van De Bergse Veld School en studenten van CIA gaan dit thema aanpakken in Rotterdam! Op deze pagina kan je het project tot in de details volgen.

Twee wijkverkenningen

Op donderdag 12 december 2019 vond de tweede bedenk & doe-sessie met de Bergse Veld School plaats. Hiervoor stonden een wijkverkenning en het stemmen voor een idee op het programma. Voor deze school zijn twee verschillende wijkverkenningen opgezet, aangezien niet alle leerlingen van de klas naar buiten mochten. De buiten-groep viel het op dat er weinig buurtbewoners te zien waren op straat, en deze hadden ze nu net nodig om te interviewen over de buurt. Na een tijdje kwam de groep toch een mevrouw tegen die graag wilde helpen met het project. Zij werd enigszins overdonderd door het enthousiasme van de leerlingen omdat iedereen vragen wilde stellen. De leerlingen hebben vervolgens één iemand aangewezen om de vragen te stellen. Aan een meneer die ze tegenkwamen bij een basisschool zijn dezelfde vragen gesteld. Als laatste zijn de leerlingen nog langs een bejaardentehuis gelopen.
De binnen-groep heeft de wijkverkenning gedaan door middel van een interactieve kaart. Op deze kaart waren een aantal locaties alvast aangegeven om de leerlingen te vragen wat ze van die locaties vinden, zoals een winkelcentrum, een parkje en een speeltuin. Dit alles verliep redelijk chaotisch door het enthousiasme van de leerlingen, maar uiteindelijk zijn er goede ideeën uit gekomen.
Bij terugkeer van de buiten-groep is gebrainstormd over ideeën voor het project, waarna gestemd is tussen de twee ideeën die het vaakst voorkwamen. De keuze is uiteindelijk gevallen op spelletjes spelen met bejaarden.

Lieve

Eerste kennismaking met de Bergse Veld School

Op 28 november hebben wij als commissie voor het eerst kennisgemaakt met de leerlingen van groep 7/8 van de Bergse Veld School. Voor de leerlingen begon de dag zo met zes nieuwe gezichten voor de klas. Na het vaststellen van de regels en het voorstellen van de commissieleden en onze projectcoördinator werd verder gegaan met een spel om de leerlingen te leren kennen. Door te gooien met een ‘onzichtbare bal’ werd naast de naam ook het droomberoep, lievelingseten en lievelingsdier van iedere leerling bekend.
Na een korte pauze zijn we verder gegaan met een quiz om de kennis van de leerlingen over het studentenleven te testen. Op het bord werd de vraag geprojecteerd met drie mogelijke antwoorden. De leerlingen konden vervolgens een papier met een A, B of C omhoog houden, waarna het juiste antwoord bekend werd gemaakt. De leerlingen overlegden iets meer met elkaar dan de bedoeling was en beschuldigden de meester er zelfs van dat hij de antwoorden van tevoren al had gezien, maar we zijn er van overtuigd dat we voldoende informatie hebben kunnen geven over waar wij ons zoal mee bezig houden.
Om de eerste bedenk & doe-sessie af te sluiten en de volgende alvast voor te bereiden, werd afgesloten met een brainstorm over te wijk. Dit gebeurde in groepjes onder leiding van de commissieleden. Tijdens dit brainstormen kwamen de plus- en minpunten van de wijk aan bod en gaven de leerlingen mogelijke oplossingen voor problemen.

Kortom: we kunnen spreken van een geslaagde kennismaking!

Lieve Knoppen

Meer projecten uit Rotterdam