Asset 7Asset 3Asset 4

Rotterdam

De Bergse Veld School zet zich in voor de wijk


Veiligheid & vrijheid is een belangrijk thema in de samenleving. Leerlingen van De Bergse Veld School en studenten van CIA gaan dit thema aanpakken in Rotterdam! Op deze pagina kan je het project tot in de details volgen.


Project updates

Je bent nooit te oud voor een spelletje

Op 5 maart was het dan eindelijk zo ver. Het project waar wij studenten samen met de leerlingen sinds november al naartoe hebben gewerkt, werd eindelijk feestelijk afgesloten. Er werden verschillende spelletjes gespeeld met ouderen in woonzorgcentrum de State in Hillegersberg, op loopafstand van de basisschool.
Zowel de leerlingen als de ouderen werden opgedeeld in twee groepen en verdeeld over twee kamers. Na een openingswoord van een leerling kon de pret beginnen. In de kamers lagen allerlei spellen klaar, zoals mens erger je niet, rummikub en memorie. Vooral de sjoelbak bleek erg populair, onder jong en oud. Na een vroege lunch werd de ochtend afgesloten met een bingo waar iedereen aan mee mocht doen. Een paar gelukkige winnaars ontvingen chocolade als prijs.
De leerlingen gingen op een leuke en rustige manier met de ouderen om en probeerden te helpen waar mogelijk. Dat de meeste ouderen in een rolstoel zaten, was bijvoorbeeld geen probleem. De leerlingen verplaatsten hen naar waar ze wilden zijn. Na afloop van de bingo werd iedereen verrast door twee leerlingen die zelf knuffels hadden opgehaald en deze aan de ouderen gaven, een mooi gebaar dat heel erg werd gewaardeerd.
Het project is niet geheel vlekkeloos verlopen en er zijn momenten geweest dat wij studenten ons afvroegen of dit wel ging lukken, maar we zijn positief verrast. Iedereen zette tijdens de afsluiting zijn beste beentje voor en daar zijn we enorm blij mee! En stiekem gaan we dit toch wel missen…

Lieve

De laatste loodjes

Na een aantal bedenk & doe sessies kwam met sessie 4 dan toch echt het einde in zicht. Tijdens deze laatste sessie met de leerlingen op de basisschool was er nog genoeg werk, wat nu moest het echt gebeuren. Met de feestelijke afsluiting over twee weken begon de tijd toch langzaamaan te dringen.
De leerlingen hebben in groepjes samen met de studenten hard gewerkt aan hun opdrachten. Zo werd een boodschappenlijstje opgesteld, werden posters en uitnodigingen ontworpen, spelletjes bedacht en werd een welkomswoord geschreven. Iedereen was enthousiast over zijn of haar taak en dat viel zeker te merken aan het eindresultaat. Aan het einde van de dag zat het meeste werk erop.
Al dat harde werken moest natuurlijk beloond worden, en dat gebeurde aan de hand van een potje “commando”. Ook hier was het enthousiasme van de leerlingen weer overduidelijk: iedereen wilde wel een keer commando’s geven en het de anderen zo moeilijk mogelijk maken.
Nu staat alleen de feestelijke afsluiting nog op de planning!

Lieve

Een kijkje in de wereld van een student

Op 13 februari stond het uitstapje naar het studentenleven gepland. De leerlingen van de Bergse Veld School mochten een kijkje komen nemen op de campus van Erasmus Universiteit Rotterdam. Het was een erg koude en regenachtige dag, maar dat mocht de pret zeker niet drukken.
Op de planning stond als eerste een speurtocht. Met de hele groep leerlingen, docenten en studenten werd over de campus gelopen naar en in verschillende gebouwen. Hier moesten de leerlingen steeds vragen beantwoorden over de universiteit. Bij ieder goed antwoord kregen ze een letter waarmee ze aan het eind van de speurtocht een woord konden vormen. De leerlingen hebben onder andere kennis gemaakt met de sportschool, de bibliotheek, een collegezaal en een lokaal waar onderwijsgroepen worden gehouden. Dit alles leek indruk te maken.
Na een pauze met fruit en limonade in het kantoor van de CIA ging het programma verder met een minihoorcollege van Criminologie docent Robby Roks. Hij vroeg de leerlingen wat zij als criminaliteit beschouwen en liet ze in groepjes een aantal handelingen rangschikken van ergst naar minst erg. Het ging hier bijvoorbeeld om ‘het dragen van een mes’ en ‘pesten’. De leerlingen letten goed op en deden actief mee als hen iets gevraagd werd. Ze waren zeker niet bang om hun mening te geven en brachten interessante punten naar voren. Als afsluiter ontvingen alle leerlingen een studentendiploma met daarop hun naam als aandenken aan deze gezellige ochtend.

Lieve

Het begin van het eind(project)

Tijdens bedenk & doe-sessie 3 was het dan eindelijk zo ver: de bekendmaking van het eindproject! Een sessie eerder werd hiervoor gestemd en viel de keuze op spelletjes spelen met ouderen. De leerlingen reageerden enthousiast op de onthulling.
Een talentenquiz stond centraal in deze sessie. Aan de hand van een aantal stellingen werd bepaald waar de sterktepunten van iedere leerling liggen. Op deze manier kan iedereen tijdens het project een rol vervullen waar hij/zij ook goed in is. De uitkomsten van de quiz worden echter alleen als leidraad gebruikt: de leerlingen mogen zelf kiezen welke rol ze op zich nemen. De quiz hebben we afgenomen met een kleine groep van vijf leerlingen, die uiteindelijk opgedeeld werden in vier groepjes gebaseerd op de rol die hen het leukst leek. Door het kleine aantal leerlingen zijn een aantal groepjes samengevoegd. In deze groepjes is nagedacht over wat nog gedaan moet worden voor de feestelijke afsluiting. Zo werd gekeken naar spellen die gespeeld kunnen worden en hoe de uitnodigingen uit komen te zien. We hebben gemerkt dat de leerlingen steeds enthousiaster worden over het project en dat ze het leuk vinden om ermee bezig te zijn en dingen te regelen.
Voor de volgende bijeenkomst staat het uitstapje naar het studentenleven op de planning, wat een spannende ochtend zal zijn voor zowel de leerlingen als de studenten. Wij hebben er in ieder geval zin in!

Lieve

Twee wijkverkenningen

Op donderdag 12 december 2019 vond de tweede bedenk & doe-sessie met de Bergse Veld School plaats. Hiervoor stonden een wijkverkenning en het stemmen voor een idee op het programma. Voor deze school zijn twee verschillende wijkverkenningen opgezet, aangezien niet alle leerlingen van de klas naar buiten mochten. De buiten-groep viel het op dat er weinig buurtbewoners te zien waren op straat, en deze hadden ze nu net nodig om te interviewen over de buurt. Na een tijdje kwam de groep toch een mevrouw tegen die graag wilde helpen met het project. Zij werd enigszins overdonderd door het enthousiasme van de leerlingen omdat iedereen vragen wilde stellen. De leerlingen hebben vervolgens één iemand aangewezen om de vragen te stellen. Aan een meneer die ze tegenkwamen bij een basisschool zijn dezelfde vragen gesteld. Als laatste zijn de leerlingen nog langs een bejaardentehuis gelopen.
De binnen-groep heeft de wijkverkenning gedaan door middel van een interactieve kaart. Op deze kaart waren een aantal locaties alvast aangegeven om de leerlingen te vragen wat ze van die locaties vinden, zoals een winkelcentrum, een parkje en een speeltuin. Dit alles verliep redelijk chaotisch door het enthousiasme van de leerlingen, maar uiteindelijk zijn er goede ideeën uit gekomen.
Bij terugkeer van de buiten-groep is gebrainstormd over ideeën voor het project, waarna gestemd is tussen de twee ideeën die het vaakst voorkwamen. De keuze is uiteindelijk gevallen op spelletjes spelen met bejaarden.

Lieve

Eerste kennismaking met de Bergse Veld School

Op 28 november hebben wij als commissie voor het eerst kennisgemaakt met de leerlingen van groep 7/8 van de Bergse Veld School. Voor de leerlingen begon de dag zo met zes nieuwe gezichten voor de klas. Na het vaststellen van de regels en het voorstellen van de commissieleden en onze projectcoördinator werd verder gegaan met een spel om de leerlingen te leren kennen. Door te gooien met een ‘onzichtbare bal’ werd naast de naam ook het droomberoep, lievelingseten en lievelingsdier van iedere leerling bekend.
Na een korte pauze zijn we verder gegaan met een quiz om de kennis van de leerlingen over het studentenleven te testen. Op het bord werd de vraag geprojecteerd met drie mogelijke antwoorden. De leerlingen konden vervolgens een papier met een A, B of C omhoog houden, waarna het juiste antwoord bekend werd gemaakt. De leerlingen overlegden iets meer met elkaar dan de bedoeling was en beschuldigden de meester er zelfs van dat hij de antwoorden van tevoren al had gezien, maar we zijn er van overtuigd dat we voldoende informatie hebben kunnen geven over waar wij ons zoal mee bezig houden.
Om de eerste bedenk & doe-sessie af te sluiten en de volgende alvast voor te bereiden, werd afgesloten met een brainstorm over te wijk. Dit gebeurde in groepjes onder leiding van de commissieleden. Tijdens dit brainstormen kwamen de plus- en minpunten van de wijk aan bod en gaven de leerlingen mogelijke oplossingen voor problemen.

Kortom: we kunnen spreken van een geslaagde kennismaking!

Lieve Knoppen

Meer projecten uit Rotterdam

Welkom! De website van Move gebruikt cookies om je een optimale gebruikerservaring te bieden. Door verder te surfen op onze website ga je akkoord met onze cookies.