Asset 7Asset 3Asset 4

Move in Rotterdam

De Boog in actie in Delfshaven, Rotterdam


Studenten van EFR en kinderen van groep 7 komen samen in actie voor Delfshaven. Hoe? Dat lees je hieronder!


Project updates

Een online sessie over het studentenleven

In de derde sessie, die plaatsvond via Microsoft Teams, hebben we gepraat over hoe het is om student te zijn. We gaven een presentatie over het studentenleven, met en zonder Corona, door een Powerpoint presentatie te gebruiken. De kinderen waren erg enthousiast om te horen hoe het is om naar de universiteit te gaan en ze hadden veel vragen voor ons. We waren blij dat we alle vragen konden beantwoorden en de kinderen enthousiast konden maken om naar de universiteit te gaan.

Ook al was de sessie online, het ging erg goed en veel interactie was mogelijk. We hebben de kinderen gevraagd wat ze wilden worden als ze groot zijn, wat voor beroep ze willen doen. Ze willen architect, youtubers en politie agenten worden! Het was super om de kinderen te kunnen inspireren en we kijken uit naar de volgende sessie!

Vere and Jalaja

Exploring the neighborhood during the second think & do session

In the second think and do session, we planned to investigate the neighborhood through Street View on Google Maps. One person was using the smartboard while the students helped to navigate. In the meantime, we were brainstorming about ideas to improve the neighborhood keeping in mind the theme: safety and security. The students seemed very enthusiastic about the navigation, and after we observed the neighborhood, we split them into groups to revise their ideas and discuss the practicality of it. We made a list of great ideas! In our next session, we will vote for one and plan how to progress with this project in more depth. Since we had some time left at the end, we played a quick game of stop-dance to energize the students for the rest of the day.

Overall, the session went really well as the students were creative, excited, and determined to come up with a suitable project that helps their community.

Vere en Jalaja

Online wijkverkenning tijdens de tweede bedenk en doe sessie

Tijdens de tweede bedenk en doe sessie hebben we de wijk verkend via Google Street View. De kinderen wezen ons de weg en noemden dingen op die ze anders zouden willen zien in hun wijk. Deze dingen hadden betrekking op het gekozen thema ‘Veiligheid en zekerheid’. Nadat we elke straat verkend hadden en een lange lijst met ideeën hadden opgeschreven verdeelden we de klas in groepjes. Elk groepje kreeg één begeleider en ging aan de slag met uitwerken van de ideeën. De kinderen dachten vol enthousiasme mee over hoe we de wijk veiliger kunnen maken! Na 10 minuten uitwerken presenteerde één leerling per groepje het idee voor de hele klas. Er zaten veel goede en creatieve ideeën bij! Als afsluiting hebben we met de klas een leuk spel gedaan dat de kinderen hebben gekozen: ‘stopdans’. Iedereen deed vol plezier mee en danste erop los, het was een erg geslaagde tweede bedenk en doe sessie!

Vere en Jalaja

Getting to know each other during the first Think and Do session

The first think and do session took place at the primary school De Boog in Delfshaven. To introduce ourselves to the class we started off by displaying a presentation with pictures to show them our interests and where we are from. We followed that by playing a game, to get to know the students more, which consisted of everyone telling two truths and one lie about themselves which we then had to guess. This game helped to get the kids excited and comfortable around us which led them to interact with us more.

After this, the kids told us the theme they chose: ‘Safety and security’, and why they had chosen this theme. The kids seemed to be very passionate about it and were ready to start working. We decided to split them into groups of 4 or 5 for the next session. In that think and do session we’re going to explore the neighborhood. Each group was given a particular role to make sure the exploration is done efficiently!

Overall, it was a successful first session where the kids seemed excited to get started on this project and worked with a lot of enthusiasm and great ideas.

Vere and Jalaja

Een geslaagde kennismaking tijdens de eerste bedenk en doe sessie

Voor de leerlingen uit groep 7 van basisschool De Boog in Delfshaven is het project met Move van start gegaan tijdens de eerste bedenk en doe sessie. Wij hebben ons voorgesteld aan de klas door foto’s te laten zien over waar we vandaan komen en wat onze interesses zijn. Vervolgens hebben wij samen met de leerlingen het spel ‘Twee waarheden, één leugen’ gespeeld. Met dit spel leerden wij de leerlingen beter kennen en voelden zij zich meer op hun gemak, waardoor ze de rest van de sessie enthousiast meededen.

Voorafgaand aan de bedenk en doe sessie hebben de leerlingen samen met de docent het thema ‘Veiligheid en zekerheid’ gekozen. De leerlingen hebben ons vol enthousiasme verteld wat dit thema volgens hen inhoudt en hoe dit in de wijk is terug te zien. In de volgende bedenk en doe sessie gaan we de wijk verkennen in groepjes van 4 à 5 leerlingen. Elk groepje krijgt dan een rol die het best bij de kinderen past.

Het was een succesvolle eerste bedenk en doe sessie, waarbij de leerlingen veel zin hadden om aan het project te beginnen en vol zaten met goede ideeën en enthousiasme!

Vere en Jalaja

Move Delfshaven

Het Move project is in volle gang in Delfshaven, Rotterdam! De studenten en leerlingen hebben kennis gemaakt, en de eerste indrukken van elkaar zijn zeer positief. Na een rondleiding door de buurt liggen de eerste plannen voor de voortzetting van het project op tafel. Het doel: de buurt schoner maken. Hoe we dit precies gaan doen, moet nog bepaald worden, maar aan een gebrek aan ideeën zal het niet liggen.

We kijken ernaar uit om met zijn allen, ondanks de corona-maatregelen, iets moois neer te zetten.

Katja

Meer projecten uit Move in Rotterdam