Eindhoven

De Boschakker zorgt voor nieuwe prullenbakken!

De kinderen van de Boschakker en vijf studenten van Industrial Design in Eindhoven gaan zorgen dat er mooie spelletjesprullenbakken in de wijk komen. Er is zoveel afval, en dit maakt het vast een stuk leuker om het op de goede plek weg te gooien!

De feestelijke afsluiting!

En dan een maand later, na nog hard aan de slag te zijn geweest met tekenen, schrijven, posters uitdelen en knutselen was het op 6 maart eindelijk zover. De feestelijke afsluiting!
Voor de onthulling kwamen de kinderen naar het plaatselijke verzorgingshuis Berckelhof om een workshop verzorgd door Vitalis te volgen; ‘De Perfecte Stad’. Ze gingen een eigen stad bouwen met ingezameld afval. Zij waren de stads beheerders en mochten alles zelf bedenken, als het maar in hun perfecte wereld past.

Toen de stad af was, zijn de kinderen in grote optocht vertrokken naar de grote onthulling van de twee prullenbakken. Andere kinderen, ouders, opa en oma en hond stonden al te wachten. Het doek lag mooi over de prullenbak en de zelfgemaakte vlaggetjes hingen in de bomen. Na een mooie speech van Yara en Bell over hun Move Project en prullenbakken, was het eindelijk zo ver! De onthulling van de nieuwe super mooie prullenbakken van groep 7a. Tussen de twee onthullingen was er een epic steen papier schaar battle waarbij onze master Diego bijna onverslagen de hele groep weg speelde. Maar na deze onthullingen en een groepsfoto was het tijd om afscheid te nemen van de groep. Met een afscheidscadeautje en een knuffel gingen wij net als met de kinderen met een trots gevoel weer naar huis!

Dankjewel groep 7A!

Amy, Tessa, Julia, Lianne en Lin

Amy

Knippen en plakken in de werkplaats van de technische universiteit

Op 3 februari was het zo ver! De kinderen van groep 7a van basisschool de BoschAkker kwamen op bezoek bij de Technische Universiteit Eindhoven. Na een gezellige lunch op de 6e verdieping van het hoofdgebouw, was het tijd voor een rondleiding door de gebouwen en een demonstratie van een prototype van medestudenten. Je kan wel zeggen dat deze jonge bezoekers veel bekijks kregen van professoren en studenten!

Om de studenten experience volledig te maken heeft professor Stefan Wensveen een heus mini college gegeven, waarna de kinderen de kans kregen om hem vragen te stellen. Als laatste maar zeker niet het onbelangrijkst moesten de kinderen ook echt aan het werk. In de werkplaats van Bouwkunde en Industrial Design stonden de materialen om de versieringen voor de feestelijke afsluiting te maken op hen te wachten. Met veel enthousiasme begonnen de kinderen met knippen, plakken en verven. Een onthullingsdoek in het thema van de uitnodiging en slingers van oude kleren was het spetterende resultaat van deze creatieve sessie, maar helaas was dit ook het einde van het uitje. De juf, begeleiders en kinderen konden met een trots en voldaan gevoel weer terug naar huis, maar niet zonder eerst de campus tot speeltuin te hebben verklaard.

Samenwerken naar nieuwe prullenbakken

De afgelopen 3 maanden hebben de kinderen van Basisschool de Boschakker samen met 5 Industrial Design studenten van de TU/e hard gewerkt aan hun MOVE project. Daarin hebben de kinderen gekozen voor het thema natuur en milieu.
Aan het begin van het project zijn we in groepjes door de wijk gaan lopen om aan mensen te vragen wat ze wilden verbeteren aan de wijk. Zo hoorden wij bijvoorbeeld dat er overlast was van hondenpoep en van vernielingen. Ook zijn we op zoek gegaan naar plekken met veel vervuiling, zoals de toeloop waar veel plastic en glas ligt. We schrokken ervan hoeveel afval je ziet als je er op let.
Daarna hebben we met z’n allen ideeën en oplossingen bedacht, om de vervuiling problemen op te lossen. Zoals een hondenpoepzakjes gever bij prullenbakken, een muziekprullenbak en spelletjesprullenbakken. Uiteindelijk hebben we voor het idee van een mooie spelletjesprullenbak gekozen. De studenten hebben de gemeente gevraagd voor toestemming en het mag! We staan ondertussen ook al in de wijkkrant de Prikkel, met ons project.
Wij gaan de komende paar weken dus hard werken om de prullenbakken op het pleintje bij de Toeloop (een jongerencentrum) en in het parkje bij de school klaar te maken voor de onthulling. Daarvoor gaan we een spel bedenken, mooie versieringen maken voor op de prullenbak, posters maken en natuurlijk de onthulling plannen. We gaan de prullenbakken versieren met stickers en de studenten hebben de stickerwinkel.

Meer projecten uit Eindhoven