Groningen

De Heerdstee in actie!

Leerlingen van De Heerdstee komen samen met medewerkers van de RUG (Young professionals) in actie om hun buurt een boost te geven! Bekijk snel alle updates van dit project!

Feestelijke afsluiting: eetmarkt en graffiti kunst!

Op 5 juli was de feestelijke afsluiting van het project van de jonge medewerkers van de RUG en basisschool De Heerdstee. De leerlingen hadden een eetmarkt georganiseerd en (samen met hun ouders) verschillende hapjes gemaakt. Deze vielen goed in de smaak! Ook de graffiti kunst die de kinderen hadden gemaakt was populair en alle kunstwerken waren zijn verkocht. Al met al hebben de kinderen een mooi bedrag opgehaald voor Stichting Kika. Ook het doel om de wijkbewoners meer met elkaar in contact te brengen is geslaagd want het evenement was goed bezocht. Als dank voor de enthousiaste inzet van de leerlingen kregen zij nog een goodiebag mee samengesteld met gadgets van de RUG. We kijken allemaal terug op een mooi en geslaagd project!

Bezoek aan de Rijksuniversiteit Groningen

Op 19 juni hebben de kinderen van groep 8 van basisschool de Heerdstee een bezoek gebracht aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij kregen verschillende filmpjes te zien in het Reality Center van het Centrum voor Informatie Technologie (CIT), waaronder een simulatie van de dierentuin in Emmen, het zonnestelsel en verschillende natuurverschijnselen van de aarde. De kinderen vonden het erg leuk en spannend in deze donkere ruimte met een 3D bril op! Daarna kregen de kinderen nog een speelse workshop programmeren. Ze deden allemaal enthousiast mee en hadden het snel onder de knie. Na een gezamenlijke lunch zat het uitje er weer op. Al met al een zeer geslaagde dag!

Kinderen druk met voorbereidingen Eetmarkt & Graffiti kunstwerken

In de laatste Bedenk & doe sessie hebben de kinderen de laatste voorbereidingen gedaan voor de feestelijke afsluiting van het project. In verschillende groepjes hebben zij zich bezig gehouden met de tekst en het ontwerp voor de uitnodiging, het maken van een begroting en een boodschappenlijst en alle andere voorbereidingen voor de feestelijke afsluiting. Vervolgens hebben kinderen een begin gemaakt met hun graffitikunstwerk. Ook hebben ze een goed doel uitgekozen voor de opbrengsten die zij ontvangen uit het verkopen van de hapjes op de eetmarkt en van hun graffitikunstwerken. De meerderheid stemde voor Stichting Kika. De kinderen deden allemaal enthousiast mee en kijken uit naar de afsluiting!

Wijkverkenning en eerste Bedenk & Doe sessie

Tijdens de wijkverkenning hebben de leerlingen van groep 8 van Basisschool De Heerdstee aan wijkbewoners gevraagd waar zij behoefte aan zouden hebben in de wijk. Door veel wijkbewoners werd aangegeven dat zij het leuk zouden vinden als mensen meer bij elkaar zouden komen en dat er meer verbinding tussen de bewoners ontstaat.
De leerlingen zijn vervolgens met deze ideeën aan de slag gegaan in de eerste Bedenk & Doe sessie. Ze hebben er uiteindelijk voor gekozen om een gezellige eetmarkt te organiseren met hapjes vanuit verschillende culturen, waarbij ook graffiti kunst die door de leerlingen zelf is gemaakt zal worden verkocht. Dit is helemaal in het thema van Kunst & Cultuur! In groepjes zijn de leerlingen gaan brainstormen over hoe zij dit gaan vormgeven. Ze zijn bezig geweest met een leuke uitnodiging, hebben een budget opgesteld voor het project en bedacht wat er allemaal nodig is om deze eetmarkt te organiseren. In de volgende bijeenkomst zullen de laatste knopen worden doorgehakt en voorbereidingen worden getroffen voor de feestelijke afsluiting van dit project.

Leonie

Kennismaking tussen de kinderen en de jonge medewerkers van de universiteit Groningen

Jonge medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen (YoungRUG) doen samen met kinderen uit groep 8 van Basisschool De Heerdstee mee aan het Move-project. Vorige week hebben de kinderen voor het eerst kennis gemaakt met de leden van YoungRUG. Door YoungRUG was vooraf een lesopzet gemaakt. Door middel van een spel met handdrukken en daarin steekwoorden leerden de kinderen en de YoungRUG medewerkers elkaar beter kennen. Daarna is er gebrainstormd rondom het thema ‘kunst & cultuur’. De kinderen waren heel enthousiast en kwamen met ontzettend veel en verschillende ideeën: muurschildering, cultuurmarkt met eten en dans, muziekinstrumenten in de wijk, meer kleur op het schoolplein etc. Tenslotte hebben de kinderen samen met de YoungRUG leden bedacht welke vragen ze kunnen stellen volgende week tijdens de Wijkverkenning (“Meer of minder kunst”, “Wilt u meer kleur in de wijk”).

Meer projecten uit Groningen