Rotterdam

Schilderen met ouderen in Rotterdam

Leerlingen van De Vier Leeuwen komen samen met studenten van RSZV in actie voor hun buurt! Schilderen en verhalen delen met ouderen in Kralingen-Crooswijk, én ook nog een echte expositie organiseren zodat iedereen in de buurt kan meegenieten en elkaar kan ontmoeten.

Afsluiting project

De afsluiting van het project bestond uit twee delen. Het eerste deel vond plaats bij woonzorgcentrum Middin. De kinderen mochten hier schilderen met groepjes (demente) ouderen. Onder begeleiding van de studenten, de lerares en de verzorgers, hebben de kinderen en de ouderen er een geslaagde dag van gemaakt. Naast het schilderen, werden er verhalen gedeeld over vroeger en over nu. Zo hadden twee jongens grote pret met een 92-jarige mevrouw.
Het tweede deel van de afsluiting vond plaats op De Vier Leeuwen. Groep 7 mocht in de klas een expositie organiseren met hun schilderijen. Ze stelden hun werken tentoon aan hun ouders, broertjes, zusjes en de andere klassen. Niet alleen de kinderen, maar ook de studenten waren heel tevreden over het resultaat: “De afsluiting was heel geslaagd en het was ook schattig om te zien dat er belangstelling was voor de schilderijen.”

Isabella van der Gaag (Projectcoördinator)

DE VIERDE BEDENK & DOE SESSIE

De vierde bedenk & doe sessie is de laatste voor het uitje naar het bejaardentehuis! Bedacht is dat we gaan schilderen bij het bejaardentehuis Middin in Crooswijk. In deze sessie moet dus alles worden voorbereid met de kinderen.

In de vier groepjes die eerder zijn gemaakt (de ontwerpers, de regelaars, de verkenners en de vertellers) zijn de kinderen gaan nadenken wat nodig is voor het uitje. Als eerste is het thema voor de schilderijen vastgesteld. Dit is Natuur geworden. De ontwerpers zijn hierbij voorbeelden gaan zoeken om na te schilderen en hebben posters gemaakt om de school te laten weten over het uitje en de feestelijke afsluiting die eraan komt. De regelaars hebben een draaiboek gemaakt voor het uitje! De verkenners hebben hierna een begroting gemaakt door te kijken wat nodig is op het uitje en waar we dit kunnen halen bint het budget. De vertellers hebben als laatste een speech geschreven die ze gaan voordragen aan de ouders bij de feestelijke afsluiting.

Aan het einde van de sessie hebben de kinderen hun eigen uitnodigen getekend binnen het thema, welke mee worden gegeven aan de ouders voor de feestelijke afsluiting!
Alles is voorbereid en de klas is helemaal klaar voor het uitje naar het bejaardentehuis!

HET UITJE NAAR DE ERASMUS UNIVERSITEIT

Na de derde les stond het uitje naar de Erasmus Universiteit Rotterdam op het programma! We begonnen de dag met een rondleiding over de gehele campus. Hierbij werden tal van vragen op ons afgevuurd: “Kan je hier gewoon eten halen?” “Woow, krijgen jullie echt les in zo een grote zaal?” en “Horen echt alle gebouwen hier bij jullie school?”. De kinderen keken hun ogen uit over hoe groot de aula wel niet is, dat er tennisbanen zijn en dat er een snackbar zit op de campus!

Na de rondleiding kreeg de klas een minicollege van twee universitair docenten over het vak rechten. Hierbij deden ze eerst een quiz om te kijken hoeveel zij al wisten over het vak. Na wat meer te weten over het vak mochten ze het zelf gaan toepassen. Met een casus uit de werkelijkheid werden ze verdeeld in twee groepen. Met zelfbedachte argumenten moesten ze elkaar overtuigen dat zij gelijk hadden om zo de discussie te winnen.

Na het minicollege was het tijd voor de speurtocht. Door middel van allemaal opdrachten leerden de kinderen de campus nog beter kennen. Ze moesten op zoek naar het Erasmusbeeld, tellen hoeveel verdiepingen het Mandeville gebouw heeft en een handstand maken op het volleybalveld. Met alle opdrachten konden ze punten winnen, waardoor uiteindelijk een groepje er met de prijs vandoor ging. Na de prijsuitreiking was de mooie dag voorbij, waarbij de kinderen een hele nieuwe omgeving hebben ontdekt en iedereen een gezellige dag heeft gehad!

De derde Bedenk en Doe sessie

In de derde les heeft de klas bij elk idee een mindmap gemaakt. Nadat deze waren gepresenteerd is het beste idee door de klas gekozen. Het idee wat uiteindelijk zal worden uitgevoerd is…… Een activiteit met een bejaardentehuis!
Nu vast staat welk idee zal worden uitgevoerd hebben wij met de klas een talentenquiz gedaan. Zo kwamen wij erachter wat elk kind leuk vindt om te doen en waar zij stuk voor stuk goed in zijn. Na de quiz zijn de kinderen in vier groepjes verdeeld, waarin ze allemaal hun eigen taak hebben.

De volgende les met de klas is bij ons op de Erasmus Universiteit in Rotterdam! De les daarna gaan we alles tot in de puntjes uitwerken voor de eindactiviteit. Updates over de volgende lessen zullen volgen!

Hieronder een kort filmpje om te laten zien hoe het project met de klas tot nu toe verloopt en om een kleine indruk te geven van de klas!

De tweede Bedenk en Doe sessie

In de tweede les stond de wijkverkenning op het programma. In groepjes van 5 zijn wij samen met de kinderen door de wijk gelopen. Ze kregen daarbij de opdracht om een foto te maken van wat ze heel mooi vonden aan de wijk en wat ze minder mooi vonden aan de wijk. Eenmaal terug in de klas bleek tijdens de presentatie dat de minder mooie punten waren dat er veel afval lag op de grond, er veel oudere mensen zijn die alleen zijn en dat er niet heel veel goede speelplekken zijn.
Aan de hand van de foto’s zijn we gaan brainstormen over een goed idee voor in de wijk. Hier kwamen de gekste ideeën voorbij. Een botsautobaan in het park, met zijn alle naar Jump XL of een trambaan aanleggen voor betere bereikbaarheid.
Nadat de klas zag dat een eigen trambaan aanleggen in 2 maanden wel een heel ambitieus idee was zijn wij uiteindelijk op de volgende vier beste ideeën gekomen.
• Bloemen planten
• Afval rapen
• Activiteiten met een bejaardentehuis
• Activiteit in de buurt

De eerste Bedenk en Doe sessie

De eerste ontmoeting met de klas was gelijk top! Een leuke en enthousiaste klas met kinderen die er zin in hebben. Na een kort voorstelrondje hebben wij wat verteld over het studentenleven. Dit riep natuurlijk allemaal vragen op. “Hoe groot is dan een collegezaal?”, “ Staat die meneer daar dan met een microfoon?” en “Hebben ze ook lekker eten daar?”. Gelukkig gaan wij over een paar weken met de klas een uitstapje maken naar de Erasmus universiteit Rotterdam, zodat ze alle antwoorden op de vragen met eigen ogen kunnen ontdekken.
Nadat de klas alle nieuwe informatie had verwerkt en wij nog een paar leuke vragen kregen zijn de kinderen gaan brainstormen over het onderwerp van het project: Ontmoeting en Contact.

Even voorstellen

Hoi allemaal!

Ik zal ons eerst even voorstellen. Wij zijn Puck, Jelmar, Romaaike, Sanne, Milou en Britt, allemaal studenten van de Rotterdamse Studenten Zeil Vereniging. Vanuit stichting move doen ook wij een project met een basisschool in Rotterdam. In ons geval is dat groep 7 van de basisschool de Vier Leeuwen in Crooswijk geworden! Het thema van ons project zal Ontmoeting en Contact zijn. We hebben er ontzettend veel zin in om hier een mooi project van te maken!

Meer projecten uit Rotterdam