Nijmegen

De Wieken in actie voor Wolfskuil

Samen maken leerlingen van De Wieken en Pedagogiek studenten (HAN) de wijk een stukje mooier! Op deze manier leren ze elkaars leefwereld kennen. Blijf op de hoogte van dit project en bekijk snel de projectupdates!

We zijn de wijk in geweest!

Woensdag 28 november 2018 zijn wij, pedagogiek studenten van de HAN (in Nijmegen) samen met de kinderen van basisschool De Wieken van groep 8 de wijk Wolfskuil in geweest. De kinderen hebben verschillende mensen in de wijk geïnterviewd. Ieder groepje ging naar een andere plek: kinderboerderij, de wijk, supermarkt, dierenwinkel etc.

De kinderen hadden na de buurtverkenning ideeën wat er veranderd kan worden, bijvoorbeeld meer groen zoals bloemen en bomen. Ze zagen ook dat mensen tijdens het boodschappen doen vaak een plastic zak mee hadden. De kinderen hadden het idee dat de mensen een eigen tas mee gaan nemen.

Het was de kinderen vooral opgevallen dat er nog vaak afval op straat ligt (zie afbeelding). Een geïnterviewde zei dat het waarschijnlijk niet duidelijk is waar mensen het weg kunnen gooien. Wanneer het dan weggegooid is wordt het ook niet opgeruimd.

Door de buurtverkenning heeft de klas besloten om iets te gaan bedenken om te zorgen dat er minder afval op straat komt. De volgende Bedenk & doe sessie gaan we met z’n allen kijken wat we precies willen veranderen. Er werden al hele goede ideeën verteld in de klas zoals: “We kunnen misschien prullenbakken gaan versieren” of “Ik had het idee om een stoeptegel te maken om aan te geven waar de prullenbakken zijn”.

We gaan op woensdag 12 december 2018 weer verder brainstormen!

Iris van der Cruijsen

Meer projecten uit Nijmegen