Move in Nijmegen

De Wingerd en de HAN Bedrijfskunde samen aan de slag

Leerlingen van De Wingerd willen iets goeds doen voor hun buurt. Studenten van de HAN Bedrijfskunde gaan hen daarbij helpen. Samen maken ze hun wijk, Lindenholt, een stukje mooier!

Bedenk en doe sessie 2

Bedenk en doe sessie 2 stond in het teken van wijkverkenning/verbetering. Samen met onze groepjes zijn we dan ook de wijk gaan verkennen. Ieder kind kreeg een bijpassende rol. Het enthousiasme was echter zo groot dat de rollen soms vergeten werden. Tijdens de wijkverkenning vroegen de kinderen aan de buurtbewoners wat er veranderd kon worden aan de wijk.

Na de wijkverkenning gingen we terug naar de klas gegaan om te gaan brainstormen over wat er precies uit de interviews kwam. De conclusie hiervan was dat de wijk meer sport/speelplekken kan gebruiken. Hier waren de kinderen uiteraard ontzettend enthousiast over! De kinderen kwamen ook met veel ideeën en leuke opties voor gezonde snacks om uit te delen op de afsluiting. Hier zijn uiteindelijk vier concrete ideeën uitgekomen en de groepjes hebben deze ideeën vervolgens gepresenteerd.

Omdat we nog niet willen dat de kinderen officieel gaan stemmen, dit gebeurt namelijk in tijdens de kinderraad, hebben we één stemronde gehad. Hierbij hebben we duidelijk uitgelegd dat dit nog geen officiële stemming is.

27 november gaan we naar de kinderraad, hier worden de ideeën nog een keer uitgelegd en hier zal ook de uiteindelijke stemming plaatsvinden. Wij zijn in ieder geval al ontzettend benieuwd en enthousiast naar wat eruit komt!

Demi

Bedenk & doe sessie 1

De eerste bedenk & doe sessie heeft plaatsgevonden op basisschool de Wingerd in Lindenholt. Wij hebben de klas ontmoet en onszelf voorgesteld. Ook hebben we uitleg gegeven over wat Move inhoudt. Nadat we een voorstelrondje gedaan hadden zijn we in groepjes van 5 gaan zitten. In deze groepjes werden de volgende rollen verdeeld: waarnemer, journalist, tijdsbewaker en wegwijzer. De ene rol past uiteraard beter bij een bepaald persoon dan de andere rol en dit zagen we dan ook terugkomen in de rolverdeling. Hoewel in eerste instantie niet iedereen tevreden was, zijn we uiteindelijk tot een goede rolverdeling gekomen waarbij iedereen iets kon doen wat hij of zij leuk vindt. Vervolgens zijn we, in dezelfde groepjes, gaan brainstormen over wat veranderd zou kunnen worden in de wijk. “Een skatepark” is iets wat we vaak teruggehoord hebben. Ook wilden veel kinderen meer sportgelegenheden zoals freerun. Er zitten 3 freerunners in de klas. Iedereen werd super enthousiast en fanatiek tijdens het brainstormen. Ze waren het niet altijd met elkaar eens! In de volgende bedenk & doe sessie gaan we de buurt verkennen en de buurtbewoners interviewen waardoor er wellicht nieuwe ideeën ontstaan.

Demi

Meer projecten uit Move in Nijmegen