Tilburg

Gooi afval met gemak in de prullenbak

Leerlingen van basisschool de Petteflet en studenten van Vidar komen samen in actie voor de Reeshof! Dit doen zij vanuit het kinderraad thema ‘Natuur en Milieu’. Tijdens de eerste bedenk & doe sessie hebben ze ontdekt dat er heel veel afval in de wijk ligt en dat er veel bomen uit het bos gekapt worden. Daar gaan zij verandering in brengen!

Geslaagde eerste sessie op Tilburgse basisschool de Petteflet

Afgelopen week zijn wij, 7 studenten die actief zijn bij de Tilburgse roeivereniging Vidar, langs geweest bij de groep 7/8 van meester Richard op basisschool De Petteflet. Met gezonde spanning stonden wij om 08:30 uur voor het eerst voor een groep 7/8. Na Move en onszelf voorgesteld te hebben aan de kinderen hadden we een studentenkamer quiz voorbereid. Wij hadden foto’s van onze studentenkamers gemaakt en hebben de kinderen laten raden welke kamer bij wie hoorde. Een van de leerlingen riep vol verbazing: “Wow, zijn jullie kamers zo klein?!”. Een andere leerling vroeg of wij net als in al die Amerikaanse films ook met twee personen op een kamer wonen. Hoe wij als student wonen, is voor ons vanzelfsprekend. Ik had nooit verwacht dat zoiets simpels als je studentenkamer laten zien, zoveel vragen op zou roepen. Het thema voor ons eindproject is “Natuur & Milieu”, tijdens onze eerste sessie hebben we ook al in kleine groepjes van vier kinderen gebrainstormd over wat opviel in de wijk. De kinderen gaven aan dat er veel (plastic) zwerfafval in de wijk ligt, er veel te weinig prullenbakken zijn en de prullenbakken die er zijn nooit geleegd worden. Ook viel het hun op dat er veel te veel bomen uit het dichtbij liggende bos gekapt worden. Prachtig om te zien dat de leerlingen zo actief mee denken en enorm enthousiast zijn om hier wat aan te veranderen. Met zulke enthousiaste kinderen gaat het project zeker slagen. Wij kijken terug op een geslaagde eerste sessie, op naar de volgende!

Nicky

Meer projecten uit Tilburg