Tilburg

Gooi afval met gemak in de prullenbak

Leerlingen van basisschool de Petteflet en studenten van Vidar komen samen in actie voor de Reeshof! Dit doen zij vanuit het kinderraad thema ‘Natuur en Milieu’. Tijdens de eerste bedenk & doe sessie hebben ze ontdekt dat er heel veel afval in de wijk ligt en dat er veel bomen uit het bos gekapt worden. Daar gaan zij verandering in brengen!

Een dagje student

Dinsdag 11 februari was het eindelijk zover! Vol enthousiasme kwamen de leerlingen van groep 7/8 van basisschool de Petteflet aan op Tilburg University. Een beetje spannend wel, maar dat hoort er natuurlijk bij. De dag werd ingevuld met een minicollege over zwerfafval en een speurtocht over de campus. Het minicollege sloot perfect aan op het gekozen thema, en was daarom ook een groot succes onder de leerlingen. Wist jij namelijk dat er jaarlijks meer dan 5 miljoen ton plastic in de zee terecht komt? Of dat je in Singapore een boete van €600,- kunt krijgen voor het kauwen van kauwgom? Wij ook niet! Met een hoop nieuwe kennis over zwerfafval gingen we vol enthousiasme verder met de speurtocht. Er werd fanatiek gezocht naar de juiste letters. De winnaar ging er namelijk vandoor met een prijs! Het juiste woord werd geraden en het groepje ging naar huis met nieuwe schriften. Het was een dag vol energie en enthousiasme, geslaagd dus!

Lina

“Wij hebben gewoon met de gemeente gebeld!”

Afgelopen maandag was het tijd voor alweer onze derde sessie. Tijdens deze sessie hebben de kinderen een test gedaan, om erachter te komen waar hun kwaliteiten liggen. Nadat we de kinderen in groepjes op hadden gedeeld op basis van hun kwaliteiten zijn we echt aan de slag gegaan met het project. De kinderen die goed konden rekenen hebben samen met een student een begroting gemaakt. Ze moesten nadenken over de kosten, en wie ze konden benaderen als sponsoren. Zo hebben ze een mailtje voor de gemeente opgesteld om subsidie voor ons project aan te vragen. Vol trots las een groep 8 leerling zijn zelfgeschreven mailtje dan ook voor. Een ander groepje hield zich bezig met het creatieve aspect, zij hebben prachtige posters ontworpen. Het laatste groepje heeft nagedacht over een tijdsplanning, uitnodigingen ontworpen en zelfs nagedacht over welke kranten slim zijn om een bericht naar te sturen. Zo hebben ze zelf een mail opgesteld, die we naar de kranten gaan kunnen sturen. Ook hebben twee leerlingen de gemeente gebeld om een vergunning te krijgen voor ons project. Van tevoren drukte ze vol spanning de toetsen van het telefoonnummer in. De mevrouw van de gemeente reageerde super leuk, waardoor de kinderen veel vertrouwen kregen en super positief terugkeken op het gesprek met de gemeente. Tegen het eind van de sessie hebben alle kinderen een korte presentatie gehouden over wat ze hadden gedaan. Raf: “Wij hebben met de gemeente gebeld, ik had nooit gedacht dat ik dit kon.”

Standbeeld van plastic afval

Vanochtend hadden wij, zeven studenten die actief zijn bij de Tilburgse roeivereniging Vidar, onze tweede sessie met de leerlingen van de groep 7/8 van basisschool De Petteflet. Deze sessie stond in het teken van de wijkverkenning. In kleine groepjes, elk begeleidt door een student gingen wij in de wijk kijken wat ons opviel binnen het thema van Natuur & Milieu. Toen we nog maar net de basisschool uitliepen om te beginnen zei Meng (groep 8): “Wow, deze struiken liggen vol met plastic afval”. Een ander groepje viel het weer op dat mensen hun vuilnis naast de prullenbakken gooien in plaats van erin.

Na de wijkverkenning gingen we in groepjes brainstormen over hoe we de wijk zouden kunnen verbeteren. De ideeën van de kinderen waren ontzettend origineel en liepen erg uiteen. Zo had een groepje bedacht om prullenbakken waar je plastic afval mee kan scheiden te gaan neerzetten in de wijk. Een ander groepje had weer bedacht om prullenbakken te gaan schilderen om het weggooien van afval zo aantrekkelijker te maken. Uiteindelijk hebben we gestemd over het beste idee en dit gaan we de komende sessies uitvoeren.

Het is idee wat uiteindelijk uitgevoerd gaat worden is om (samen met buurtbewoners) plastic afval te gaan verzamelen en dit laten omsmelten tot een standbeeld. Om zo ook buurtbewoners attent te maken op de hoeveelheid plastic afval die er in de wijk is. Ik kijk nu al uit naar het eindresultaat van deze creatieve, gemotiveerde en slimme klas!

Geslaagde eerste sessie op Tilburgse basisschool de Petteflet

Afgelopen week zijn wij, 7 studenten die actief zijn bij de Tilburgse roeivereniging Vidar, langs geweest bij de groep 7/8 van meester Richard op basisschool De Petteflet. Met gezonde spanning stonden wij om 08:30 uur voor het eerst voor een groep 7/8. Na Move en onszelf voorgesteld te hebben aan de kinderen hadden we een studentenkamer quiz voorbereid. Wij hadden foto’s van onze studentenkamers gemaakt en hebben de kinderen laten raden welke kamer bij wie hoorde. Een van de leerlingen riep vol verbazing: “Wow, zijn jullie kamers zo klein?!”. Een andere leerling vroeg of wij net als in al die Amerikaanse films ook met twee personen op een kamer wonen. Hoe wij als student wonen, is voor ons vanzelfsprekend. Ik had nooit verwacht dat zoiets simpels als je studentenkamer laten zien, zoveel vragen op zou roepen. Het thema voor ons eindproject is “Natuur & Milieu”, tijdens onze eerste sessie hebben we ook al in kleine groepjes van vier kinderen gebrainstormd over wat opviel in de wijk. De kinderen gaven aan dat er veel (plastic) zwerfafval in de wijk ligt, er veel te weinig prullenbakken zijn en de prullenbakken die er zijn nooit geleegd worden. Ook viel het hun op dat er veel te veel bomen uit het dichtbij liggende bos gekapt worden. Prachtig om te zien dat de leerlingen zo actief mee denken en enorm enthousiast zijn om hier wat aan te veranderen. Met zulke enthousiaste kinderen gaat het project zeker slagen. Wij kijken terug op een geslaagde eerste sessie, op naar de volgende!

Meer projecten uit Tilburg