Move in Utrecht

Groep 5/6 van de Maaspleinschool in actie!

Leerlingen van de Maaspleinschool komen samen met studenten van Versatile in actie voor de wijk!

Samen voor een schonere Rivierenwijk in Utrecht

Op 23 november zijn wij begonnen met een MOVE-project met groep 5/6 van de Maaspleinschool. Na de brainstorm in de kennismakingsles besloten we al gauw dat we ons bezig wilden houden met het onderwerp milieu. De tweede sessie hebben we besteed aan de wijkverkenning. Dit was een groot succes, de kinderen konden ons veel vertellen over de wijk en brachten ons enthousiast naar de plekken waar ze graag kwamen. Na de wijkverkenning bespraken we de resultaten en waarnemingen in de klas, waar we erachter kwamen dat bijna iederen dezelfde conclusie had: er ligt te veel afval en viezigheid op de grond en op de speelplekken. De volgende sessies hebben we besteed aan het zoeken en uitwerken van een oplossing. Want hoe kan je er nou voor zorgen dat mensen hun afval niet op straat gooien, maar in een prullenbak? Er zijn veel creatieve oplossingen bedacht om ervoor te zorgen dat de pullenbakken meer gaan opvallen; van prullenbakken die geluidjes afspelen tot prullenbakken die geld uitdelen. Uiteindelijk besloten we om de prullenbakken aantrekkelijker te maken door ze te versieren met stickers. De kinderen ontworpen de stickers zelf en sinds 19 mei zijn de versierde prullenbakken te vinden in de Rivierenwijk. Tijdens de afsluiting hebben we de prullenbakken samen bekeken en deelde de Jumbo een lekkere traktatie uit. Al met al was het project een groot succes. De kinderen hebben zelf hun wijk verbeterd en zijn ondertussen een hoop te weten gekomen over het studentenleven.

Iris

Meer projecten uit Move in Utrecht