Move in Rotterdam

Groep 6 van OBS de Boog en CIA in actie voor een betere wijk!

Kinderen uit groep 6 van OBS de Boog en studenten van studentenvereniging CIA zetten zich in voor een beter Delfshaven. Hoe? Dat lees je hieronder!

De feestelijke afsluiting met groep 6

Dit is alweer de laatste update! Op 29 maart 2021 was de feestelijke afsluiting met groep 6 van basisschool de Boog. Helaas mochten wij niet meer naar de basisschool komen, omdat toen strenge regels bestonden door Covid-19. Om deze reden hebben we last-minute het programma omgegooid, omdat we geen fruit konden uitdelen in de wijk. Toch vonden wij het belangrijk om de moeite die de kinderen in het project hadden gestoken te belonen. Hierdoor hebben we met de kinderen een online dansles georganiseerd. We willen Jilly van Dance Innovation hier nog heel erg voor bedanken. Ook zijn we erg dankbaar dat stichting “Ik ben geweldig” dit voor de kinderen wilden financieren! Ondanks dat het geluid in het klaslokaal niet goed was, deed iedereen enthousiast mee en was het leuk om te zien hoe hard de kinderen hun best deden. We zijn onwijs blij dat we het project leuk hebben kunnen afsluiten en hopen dat de kinderen er net zoveel van hebben genoten als wij. We gaan jullie missen!

Veel liefs,

Puck, Sabine, Luc, Emma & Romy
De goede doelen commissie van studievereniging CIA

Vierde bedenk en doe sessie Basisschool de Boog

Op 1 maart zijn we voor de vierde keer naar de basisschool gegaan. Het was wel nog even spannend of we langs mochten komen in verband met corona, maar gelukkig kregen wij de kans hiertoe! Na de derde bedenk en doe sessie hadden we een video voor de kinderen gemaakt om hen te laten zien wat typische studentactiviteiten zijn. Dit was ter vervanging van een uitstapje naar ons studentenleven. Aan het begin van de vierde bedenk en doe sessie vroegen wij wat de kinderen van het filmpje vonden, waarop we veel positieve reacties kregen. Hierna gingen we in de groepjes, die we de keer ervoor hadden gemaakt, nog even brainstormen over de feestelijke afsluiting, een leuk tekstje schrijven en een mooie opzet maken voor posters. Hierna zijn we met z’n alle posters gaan maken aan de hand van dat opzetje (zie hierboven!).

Helaas hebben wij vorige week te horen gekregen dat de feestelijke afsluiting op 29 maart niet door kan gaan. Zo kunnen wij geen fruit meer uitdelen in de wijk en hebben we niet meer de mogelijkheid om langs te komen. We zijn op dit moment daarom druk bezig om toch wat leuks te regelen voor de kinderen, namelijk een online dansworkshop! We hopen dat we dit waar kunnen maken, zodat de kinderen toch nog wat leuks kunnen doen in deze (saaie) tijd.

Romy

Derde bedenk en doe sessie groep 6 met Cia – het project idee!

Op 10 december 2020 zijn we voor de derde keer naar groep 6 van basisschool de Boog gegaan. Deze keer mochten we het projectidee bekend maken! De kinderen hebben gekozen voor het thema ‘sport en gezondheid’, daarom hebben we ervoor gekozen om met de kinderen fruit uit te delen in de wijk. Daarna gaan we de dag sportief afsluiten! De kinderen hebben dit idee tijdens de tweede bedenk en doe sessie bedacht.

Nadat we het idee bekend hadden gemaakt, lieten we de kinderen een talentenquiz doen. Uit deze quiz werden de talenten van de kinderen duidelijk en werden ze op basis hiervan (en hun eigen voorkeur) in groepjes ingedeeld. Binnen de groepjes gingen we vervolgens bedenken wat we allemaal nodig zouden hebben voor het project. Hieruit zijn al goede ideeën gekomen voor het boodschappenlijstje! Alhoewel deze tijd voor iedereen een beetje gek is, is het leuk om te zien dat de kinderen zich willen inzetten voor hun wijk. Zij zijn net als ons onwijs enthousiast over het project en wij hopen dat we dit snel weer voort kunnen zetten. Als wij binnenkort weer langs kunnen gaan, horen jullie weer van ons!

Romy

De tweede bedenk en doe sessie van groep 6 en CIA!

Op 16 november zijn we met z’n allen voor de tweede keer naar basisschool de Boog gegaan. Deze keer hebben we met de kinderen de wijk verkend! Nog voordat de les begon kwamen de kinderen al op ons af. Ze wisten onze namen nog en zelfs sommige hobby’s die wij de keer daarvoor hadden benoemd. Dit was een onwijs leuk welkom! Aan het begin van de les vertelden we de kinderen wat het plan was en vervolgens herhaalden we de rollen die de kinderen vorige keer hadden gekregen. Hierna nam ieder van ons 4 kinderen mee de wijk in. De kinderen waren onwijs enthousiast en probeerden zoveel mogelijk mensen aan te spreken om te vragen wat zij van de wijk vonden. Met een beetje hulp kwamen ze met goede observaties. Toen terugkwamen in de klas kreeg ieder groepje een A3-papier. Hierop konden de kinderen schrijven wat ze wel en niet leuk vonden aan de wijk en vervolgens probeerden we per groep één leuk idee te verzinnen voor het project. Sommige kinderen maakten een woordweb en sommigen gebruikten zelfs post-its! Uiteindelijk stonden er 5 ideeën op het bord konden de kinderen stemmen. Na het stemmen was de leuke, geslaagde dag weer voorbij. De volgende keer maken we de uitslag bekend!

Eerste bedenk en doe sessie bij Basisschool de Boog

Het is weer zover! Ook dit jaar zetten wij (studievereniging CIA) ons weer in voor Stichting Move. Deze keer hebben wij een uitstapje gemaakt naar Openbare Basisschool de Boog Rotterdam. Samen met groep 6 gaan we een leuk project bedenken voor de wijk. Op 29 oktober hebben wij ‘s ochtends kennisgemaakt met de kinderen. Wat waren ze enthousiast! Eerst deden we een kennismakingsspel met ze en hierna hebben we hen een inkijkje gegeven op ons studentenleven met een studentenquiz. Vervolgens zijn we groepjes gaan vormen zodat we de volgende keer met de kinderen de wijk kunnen verkennen. Na afloop kregen we al veel enthousiaste reacties, waardoor we het idee hebben dat dit project onwijs leuk zal worden. De eerste bedenk en doe sessie was een succes!

Meer projecten uit Move in Rotterdam