Move in Den Haag

Groep 7A van Basisschool Prins Willem Alexander zet zich in voor de wijk!

Kinderen uit groep 7A van Basisschool Prins Willem Alexander zetten zich, samen met studenten van Social Work, in voor hun wijk! Blijf op de hoogte! Lees hier alle updates.

Leerlingen van pwa organiseren een INclusieve sportochtend

De leerlingen van de Prins Willem Alexander school organiseren samen met Stichting Move een sportdag met een twist. Deelnemers zonder handicap krijgen de mogelijkheid om te ervaren hoe het is om met een beperking te leven. Op deze manier hopen de kinderen bij te dragen aan een meer verbonden en inclusievere omgeving.

De basisschool Prins Willem Alexander doet mee aan een project van Stichting Move. Aan de start van het Move-project hebben de leerlingen op democratische wijze gekozen voor het thema Beweging & Gezondheid. Tijdens een wijkverkenning hebben zij hierover gesproken met afgevaardigden van de Gemeente Den Haag, wijkagenten, De Jonge Ooievaar en Mooi Welzijn. Op basis van die gesprekken en getriggerd door een artikel in de krant over sporttoestellen voor gehandicapten hebben de kinderen bedacht om een sportochtend te organiseren voor mensen met een beperking. Met de activiteit willen de kinderen en Stichting Move de inclusiviteit op het plein vergroten. Het doel is bij te dragen aan een sportieve en inclusieve omgeving waarin iedereen veilig samen kan sporten en spelen. Onder het genot van een hapje en drankje kunnen zij verschillende spellen en sporten doen zoals rolstoelhockey. Aan het einde van de ochtend worden deelnemers en andere betrokkenen gevraagd met verf een handafdruk op een canvas te zetten om deze ochtend van verbinding en inclusiviteit vorm te geven! Het was een mooie en sportieve ochtend!

bedenk & doe sessie 4

Vandaag zijn wij met de leerlingen van de Prins Willem Alexander druk bezig geweest met het voorbereiden van de feestelijke afsluiting. Aan het begin van de sessie kregen de leerlingen een korte voorlichting over hoe het is om met een beperking een sport te beoefenen. De leerlingen vonden dit heel interessant en waren verbaasd over hoe snel sommige hockeyspelers waren met hun sportrolstoelen. Na deze interessante voorlichting van Haag 88 zijn we druk bezig geweest met het voorbereiden van de sportmiddag. Sommige leerlingen mochten naar buiten om boodschappen te doen en anderen waren druk bezig om een welkomspeech te schrijven. Ter afsluiting hebben we geëvalueerd met de kinderen en gaan wij als commissie achter de schermen aan de slag om verder aan het project te werken.

Kijkje in het studentenleven

Vandaag mochten de leerlingen van de Prins Willem Alexander school een kijkje nemen in het studentenleven. Vanwege de corona maatregelen hebben we ons schema moeten aanpassen, maar uiteindelijk was het een zeer interessante en leuke sessie. Aan het begin van de sessie werd er een video afgespeeld als introductie en konden de leerlingen zien hoe onze school, lokalen en online les eruit ziet. Daarna kregen de leerlingen de kans om met onze docenten in gesprek te gaan. De docenten vertelden over de opleiding, de hoge school en hun vakgebied. Ter afsluiting werd er een Kahoot opgezet en aan het begin van de sessie was het al erg duidelijk dat dit een favoriet is onder de leerlingen.

valentina

“We gaan eindelijk weer wat leuks doen!”

Vanochtend zijn we de met leerlingen van Prins Willem Alexander aan de slag gegaan met het voorbereiden voor de activiteitenmiddag op het Slachthuisplein. “Eindelijk gaan we weer wat leuks doen!” zeiden de leerlingen toen we aankwamen. Helaas kon het originele niet doorgaan zoals we hoopten, dus konden de leerlingen kiezen om een sport activiteitenmiddag te organiseren. Uiteindelijk zijn de leerlingen ingedeeld in groepjes met behulp van de talentenquiz die ze hebben ingevuld. Ze waren erg enthousiast en wat een prachtige ideeën zijn er naar voren gekomen. Van flyers maken voor in de wijk tot een plattegrond maken van de activiteit. Deze bijeenkomst was productief, gezellig en creatief. We hebben de bijeenkomst afgesloten met een korte uitleg over het studenten uitje en met een gezellig spelletje.

een zonnige pleinverkenning

Afgelopen vrijdag hebben we samen met de leerlingen interviews gehouden met verschillende mensen. Twee wijkagenten, één iemand van de gemeente, twee dames van Mooi Welzijn en ook de wijkbewoners hebben de leerlingen vragen kunnen stellen. Wat zou u willen veranderen in de wijk? En wat mist u als het gaat om sport en gezondheid? Deze vragen hebben de leerlingen gesteld in het mooie zonnige weer. In de tweede helft van de bijeenkomst konden de leerlingen hun ideeën op doen met behulp van de informatie de ze hebben gekregen tijdens de interviews. En wat een prachtige en mooie ideeën zijn daar uit gekomen! Helaas kunnen we niet elk idee waar maken dus is er een top drie uitgekomen waar wij eentje van gaan kiezen die het gaat worden. Aan het eind van de bijeenkomst stelde we de vraag of ze het naar hun zin hebben gehad en daar werd volmondig “Ja!” op geantwoord. De leerlingen zijn erg enthousiast en kunnen niet wachten tot de volgende bijeenkomst en wij ook niet!

valentina

ontmoeting met de leerlingen van basisschool prins willem alexander

Op woensdagochtend 31 maart hebben de studenten van Social Work Inholland een eerste kennismaking gehad met de leerlingen van Basisschool Prins Willem Alexander. Dit is de eerste sessie van de Move-studenten dus het was erg spannend hoe het zou lopen. Uiteindelijk hebben we dankzij leuke kennismakingsopdrachten het ijs kunnen breken. De leerlingen konden vragen stellen en hebben we een leuk spelletje uitgevoerd. ‘Kat of hond’, ‘rekenen of taal’ en ‘TikTok of Instagram’ waren keuzes waar de leerlingen hun voorkeur konden geven door te staan of te zitten. De leerlingen vonden dit erg leuk en ze vroegen zelfs om nog een ronde van keuzes. Daarnaast konden de leerlingen al hun vragen over het hbo aan ons stellen en dat ook vonden ze erg interessant. Na de kennismaking zijn we gaan brainstormen over de wijk en de vragen die de leerlingen kunnen stellen aan onder andere de buurtbewoners. Buiten de grapjes en bijzondere verhalen die de leerlingen hadden om, is het gelukt om de vragen en indrukkingen van de wijk op te schrijven. Uiteindelijk was het een leuke kennismaking en kunnen wij en de leerlingen niet wachten tot de volgende Bedenk & Doe sessie.

Meer projecten uit Move in Den Haag