Move in Tilburg

Groep 8B van St. Hubertus komt in actie voor de wijk!

Leerlingen van groep 8B van St. Hubertus komen samen met studenten van T.S.V.V. Gepidae in actie! Lees snel verder wat ze willen betekenen voor de wijk.

Het project krijgt vorm!

Afgelopen maandag hebben we samen met de kinderen van basisschool St. Hubertus vorm gegeven aan het project! De voorbereidingen zijn in volle gang….
Volgende week, 5 juli, gaan we namelijk cupcakes bakken voor de bewoners van De Wever in Tilburg, om ze in het zonnetje in deze tijd van Corona. Ook krijgen de bewoners er een handgeschreven kaartje bij. Afgelopen maandag is er een begin gemaakt aan het schrijven van deze kaartjes. De leerlingen hebben hun beste teken kunsten naar boven gehaald, zoals je kunt zien!
Wij kijken enorm uit naar volgende week.????

Lieke

Beachvolleybal training

Afgelopen week hebben de kinderen van basisschool St. Hubertus kunnen genieten van een beachvolleybal training tijdens het studentenuitstapje. Het was nog even spannend of het door kon gaan aangezien het weer niet echt meezat. Maar we hadden geluk want zelfs het zonnetje ging nog schijnen.
De Gepidae commissie had een leuke training opgezet waarmee de kinderen de begin vaardigheden van volleybal konden leren. De kinderen waren erg enthousiast en fanatiek. Ook hadden ze super veel talent aangezien ze al een tijdje aan het volleyballen zijn in de pauzes.
Het hoogtepunt van de training waren de wedstrijden die we aan het einde van de training hebben gespeeld. Nadat deze waren uitgespeeld gingen we weer voldaan met zijn allen richting de school. Als het aan ons ligt is het zeker voor herhaling vatbaar!

Veerle

Bedenk en doe sessie 2

Maandag 31 mei zijn wij voor de tweede keer naar groep 8B van basisschool St. Hubertus gegaan.

We zijn deze sessie gelijk begonnen met het maken van kleine groepjes zodat we meteen aan de slag konden. Ieder groepje bestond uit 4 of 5 leerlingen en 1 student. In deze groepjes moesten we eerst wat taken verdelen voor het naar buiten gaan in de groepjes. Ieder groepje moest een tijdbewaker, een wegwijzer, een waarnemer (kijkt goed rond in de wijk en vragen stelt aan buurtbewoners) en een journalist (moet de waarnemingen en antwoorden opschrijven). Toen deze taken verdeeld waren moesten we nog wat vragen bedenken om in de wijk aan buurtbewoners te stellen. Hierna zijn we in de groepjes de wijk ingegaan, de leerlingen mochten toen buurtbewoners aanspreken om vragen te stellen en ze kregen de opdracht om alvast na te denken over wat voor project ze graag zouden willen/kunnen opzetten.

Toen we weer terug waren in de klas moest ieder groepje een mindmap maken van het project dat zij graag zouden willen opzetten. Deze ideeën moesten de groepjes om de beurt presenteren voor de klas. Na het presenteren hebben we de mindmaps allemaal opgehangen, iedere leerling kreeg twee stickertjes die ze bij hun favoriete idee mochten plakken. Hierna hebben we de les afgesloten. De volgende keer gaan we het favoriete idee bekendmaken en aan de slag om het project verder op te zetten, wij hebben er zin in!!

Maud

De eerste ontmoeting!

Maandag 24 mei hebben wij kennis mogen maken met klas 8B van Basisschool St. Hubertus in Tilburg.
Het begon met een opening waarin wij vertelde dat we kwamen vanuit Move X Gepidae, de studentenvolleybalvereniging uit Tilburg, en wat we gaan doen de komende paar weken.

Vervolgens hebben wij ons voorgesteld door getekende handen te laten zien met daarin dingen geschreven die ons kenmerken. Vervolgens heeft de klas mogen raadden welke hand wij wie hoorde. Tijdens dit spel kregen we door dat we met een energieke klas te maken hadden en zijn toen snel doorgegaan met het volgende deel van onze middag.
Deze hadden we ingericht met een kindvriendelijke versie van bierpong waarmee de klas kennis kon maken met het studentenleven. De klas werd opgesplitst en vervolgens konden ze proberen in de hoepel van de tegenpartij te gooien. Zodra dit was gelukt werden er vragen gesteld binnen het thema “het studentenleven”.
Tijdens deze activiteit konden wij de klas beter leren kennen en verhalen horen die de kinderen te vertellen hadden aan ons als nieuwkomers binnen de klas. Dit vonden wij enorm gezellig!

Ter afsluiting hadden wij met de kinderen bij elkaar gezeten om te kijken wat zij al weten over de wijk. Zo hebben we besproken wat hun opvalt in de wijk en waar zij veel komen.
De volgende keer gaan we samen met de klas de wijk verkennen en gaan we verder met het thema ontmoeting.
Na deze geslaagde eerste keer voor de klas, kijken we uit naar de volgende bezoeken!!

Sam

Meer projecten uit Move in Tilburg