Move in Delft

Heel veel graffitifun in Delft!

Het opvrolijken van de wijk, hoe doe je dat? Leerlingen van groep 8A van de @bernadette_mariaschool in Delft bedachten iets heel leuks om hun wijk te verbeteren… Met hulp van @graffitifun werd er een muur omgetoverd tot een kunstwerk én werd een tafeltennistafel opgefrist! Hiermee hopen de kinderen dat mensen aangespoord worden om meer buiten te spelen en sporten! Wat denk jij, hebben ze succes geboekt?

Met dank aan @fonds1818 voor het mede mogelijk maken van dit project!

Delft – bernadette mariaschool – kennismaken, de wijk in en brainstormen

Wij, studenten uit Delft, begonnen in een drukke, enthousiaste klas met 18 kinderen. De eerste keer in de klas zijn we lekker naar buiten gegaan. We deden een spel met namen, een handenspel. Iedereen moest vijf dingen over zichzelf vertellen en van elkaar raden wie het was. Dat was een succes! Dat was een heel leuk begin!

Toen gingen we in groepjes door de wijk wandelen. We merkten dat de kinderen heel gemakkelijk mensen uit de wijk aanspraken. Ze vonden het in begin spannend, maar door vragen op een blaadje te schrijven ging het beter. Hoe vaker ze het deden, hoe makkelijker het ging! Op een gegeven moment spraken ze helemaal zelf mensen aan. Soms was het lastig voor buurtbewoners, dan begonnen de kinderen meteen met vragen en was er niet echt een introductie. Hier hadden ze gelukkig wel altijd begrip voor.

De kinderen hadden van te voren al flink nagedacht over wat ze wilden. In het begin waren ze al snel gefocust op het idee wat ze hadden: een sportdag. De school noemde dat er al een sportdag zou komen en vroeg of er misschien iets blijvends gemaakt kon worden. Dat betekende weer even wat brainstormen en overleggen met elkaar.

delft – bernadette mariaschool – idee bedenken en naar de TU

Uiteindelijk ging het goed en kwam er een nieuw idee: graffiti kunst. Dat vonden de kinderen een heel leuk idee! Ze gaven er een eigen draai aan: ze kozen een stuk muur en een tafeltennistafel om op te fleuren. Tijdens de sessie gingen ze aan de slag met plannen uitwerken. Ook de drukke jongens konden goed hun ei kwijt hierin. Het was soms lastig om groepjes aan te houden, wie wat zou uitwerken. Ze wilden vooral samenwerken met degenen waar ze goed mee om konden gaan. Dat werkte uiteindelijk prima. Het was leuk dat sommigen uit zichzelf zeiden dat ze wel aan de slag wilden met bepaalde dingen.

Natuurlijk was er ook een uitstapje naar de TU Delft. Dat vonden we heel leuk! Er was een man die een rondleiding gaf, hij vertelde gepassioneerd, maar misschien iets té voor de kinderen. Maar de kinderen vonden het ook heel leuk. Vooral om ook wat dingen te zien, voelen en laten bewegen. Echt de actie opzoeken! De kinderen mochten van het grasdak af rennen en op de UB letters klimmen. We hebben ook hele leuke foto’s gemaakt.

utrecht – Feestelijke afsluiting met Graffitifun

Het leukste vond ik wel de afsluitende sessie. Er waren twee mannen van Graffitifun, erg fijn dat zij de kinderen begeleidden en wij konden het een beetje loslaten. Het was voor de kinderen vooral heel leuk, ze hadden er heel veel plezier in. Ze lieten de kinderen meewerken, maar hebben het uiteindelijk ook wel echt netjes gemaakt. Af en toe ging het bij de kinderen een beetje buiten de lijntjes. Ze hebben allemaal even veel tijd gekregen om aan de graffiti te werken. Ze vonden het zo leuk dat ze bleven vragen of ze konden helpen!

Het werd nog feestelijk afgesloten met wat ouders en buurtbewoners erbij. Er werd volop met kinderchampagne in de lucht gespoten. De flessen waren ineens op!

We vonden het heel leuk om met een wisselende studentengroep te werken. Het was soms uitdagend maar het is gelukt!

Meer projecten uit Move in Delft