Nijmegen

In Actie tegen Zwerfvuil in Wolfskuil

Dit Move-project heeft als doel om de Nijmeegse wijk Wolfskuil een stukje schoner te maken voor alle buurtbewoners, waaronder een groot deel van de leerlingen van basisschool de Wieken. Daarom hebben de kinderen van groep 8 na grondig onderzoek in de wijk bedacht om de prullenbakken in de wijk zichtbaarder te maken! Met de hulp van afvalverwerker DAR en studenten van de HAN zijn we hier hard voor aan het werk!

Een kijkje in het studentenleven!

Wij hebben woensdag 6 februari 2019 de leerlingen van basisschool De Wieken een kijkje laten nemen in het studentenleven!

’s Ochtends zijn we vanaf basisschool De Wieken naar de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) locatie Pedagogiek gefietst. Iedereen had een geel hesje aan zodat iedereen goed zichtbaar was. Het was goed voor onze conditie en die van de leerlingen want die “bergen” in Nijmegen zijn toch wel flink.
Daarna hebben wij een hoorcollege aan de leerlingen gegeven in een hoorcollegezaal. Natuurlijk worden dan als allereerste de uitklapbare tafeltjes uitgeprobeerd. Het hoorcollege ging over de opleiding Pedagogiek en over een stukje ontwikkelingspsychologie. Er was ook een docent aanwezig, zij heeft vragen van leerlingen en onze vragen beantwoord. Er werden goede vragen door de leerlingen gesteld zoals: ‘Zijn er ook jongens die pedagogiek studeren?’. Het antwoord: ‘Ja, en ze zijn van harte welkom!’
Na het hoorcollege zijn we met z’n allen gezellig in de aula gaan zitten en hebben we gegeten en gedronken. We zijn daarna naar het hoofdgebouw van de HAN in Nijmegen gelopen. Ze hebben het station van Nijmegen Heyendaal kunnen zien en de vele bussen die naar Nijmegen Centraal rijden. In het hoofdgebouw hebben de leerlingen een rondleiding gekregen en dramaspelletjes gedaan. Ten slotte zijn we weer terug naar basisschool De Wieken gefietst.

De leerlingen hebben het naar hun zin gehad! Wij zelf vonden het een hele gezellige en leerzame ochtend!!

Iris van der Cruijsen

We zijn de wijk in geweest!

Woensdag 28 november 2018 zijn wij, pedagogiek studenten van de HAN (in Nijmegen) samen met de kinderen van basisschool De Wieken van groep 8 de wijk Wolfskuil in geweest. De kinderen hebben verschillende mensen in de wijk geïnterviewd. Ieder groepje ging naar een andere plek: kinderboerderij, de wijk, supermarkt, dierenwinkel etc.

De kinderen hadden na de buurtverkenning ideeën wat er veranderd kan worden, bijvoorbeeld meer groen zoals bloemen en bomen. Ze zagen ook dat mensen tijdens het boodschappen doen vaak een plastic zak mee hadden. De kinderen hadden het idee dat de mensen een eigen tas mee gaan nemen.

Het was de kinderen vooral opgevallen dat er nog vaak afval op straat ligt (zie afbeelding). Een geïnterviewde zei dat het waarschijnlijk niet duidelijk is waar mensen het weg kunnen gooien. Wanneer het dan weggegooid is wordt het ook niet opgeruimd.

Door de buurtverkenning heeft de klas besloten om iets te gaan bedenken om te zorgen dat er minder afval op straat komt. De volgende Bedenk & doe sessie gaan we met z’n allen kijken wat we precies willen veranderen. Er werden al hele goede ideeën verteld in de klas zoals: “We kunnen misschien prullenbakken gaan versieren” of “Ik had het idee om een stoeptegel te maken om aan te geven waar de prullenbakken zijn”.

We gaan op woensdag 12 december 2018 weer verder brainstormen!

Iris van der Cruijsen

Meer projecten uit Nijmegen