Move in Utrecht

Johannesschool groep 7 en SV Versatile samen voor Overvecht

De leerlingen van groep 7 van de Johannesschool zetten zich samen met 7 studenten van SV Versatile  (dé studievereniging voor iedereen die Interdisciplinaire Sociale Wetenschap studeert in Utrecht) in voor hún wijk: Overvecht.

utrecht – Johannesschool – sessie 2

Donderdag 31 maart was het tijd voor de wijkverkenning! Na een korte uitleg in de klas trokken we er in groepjes op uit om te kijken welke dingen ons opvielen. De foto geeft een goed beeld van de gezellige sfeer. De leerlingen hebben vol enthousiasme hun rol als journalist, waarnemer, wegwijzer en tijdsbewaker vervuld en er is veel gezien, opgeschreven en natuurlijk gekletst. Zo hebben we vernomen dat er in de buurt een aantal twijfelachtige figuren wonen, zoals een buurvrouw die door iedereen ‘de heks’ genoemd wordt… Zo blijkt maar weer dat we het goede thema hebben gekozen! Ook de tijdsbewakers hebben keurig hun taak volbracht: we waren weer op tijd in de klas om te brainstormen over ons project. De leerlingen zaten vol ideeën en benadrukten vooral hoe graag ze andere mensen blij wilden maken. Activiteiten als ‘een buurtfeest organiseren’ en ‘bakken voor ouderen’ kwamen naar voren. Vervolgens was het tijd om te stemmen op het leukste project. De leerlingen mochten een top 3 opstellen, wat nog knap lastig bleek te zijn met al die leuke ideeën! Na het stemmen was het alweer tijd om af te sluiten. Gelukkig is de volgende sessie alweer snel, op 12 april. Tijdens deze sessie gaan we de kinderen vertellen welk idee is gekozen en welke taken zij krijgen om het project te realiseren. We kijken ernaar uit!

Utrecht – johannesschool – sessie 4

Op donderdag 9 juni was het tijd voor de laatste bijeenkomst voor het project, waar we de laatste voorbereidingen hebben gedaan. We begonnen met een gesprek over de ouderen in het verzorgingstehuis: wisten de kinderen wel wat dementie is? We hebben er het één en ander over uitgelegd, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Daarna hebben de kinderen er in groepjes op los geknutseld, gepland, berekend en geschreven. Zo hadden we binnen de kortste keren versieringen, een draaiboek, een boodschappenlijstje en uitnodigingen voor de bewoners van het verzorgingstehuis klaar. Het was vooral leuk om kinderen die normaal gesproken niet met elkaar omgaan nu toch te zien samenwerken. Teamwork makes the dreamwork! Na het werken in groepjes gingen we klassikaal vragen bedenken die leuk zouden zijn om te stellen aan de ouderen. Ten slotte is het thema ‘Ontmoeting en Contact’, dus naast spelletjes spelen is het ook leuk om elkaar een beetje te leren kennen. De kinderen bedachten hele leuke vragen, van ‘Welke sport heeft u vroeger gedaan?’ tot ‘Hoe vindt u het hier in Rosendael?’ We zullen alle vragen meenemen en we zijn heel benieuwd naar de antwoorden. Daarna was het alweer tijd om afscheid te nemen. We kijken uit naar de spelletjesdag op 30 juni en we denken dat het een groot succes zal worden!

utrecht – johannesschool – studententuitje

Woensdag 25 mei was het zover: het studentenuitje naar de Uithof! Voordat de laatste voorbereidingen voor het project gaan plaatsvinden was het tijd om de kinderen onze ‘school’ te laten zien. ’s Ochtends vroeg vertrokken we met de bus naar de Uithof, waarna we een presentatie gaven over hoe het studentenleven eruit ziet en wat de verschillende vervolgopleidingen inhouden. Het was leuk om te horen welke toekomstplannen de kinderen al in gedachte hadden: van loodgieter tot architect, er kwam een hoop voorbij. Daarna hebben we in groepjes een speurtocht gedaan, waarbij we onder andere langs de verenigingskamer zijn gelopen voor wat lekkers. Het was grappig om de verbaasde blikken van medestudenten te zien wanneer we met de groepjes kinderen rondliepen. De kinderen konden ondertussen al hun vragen stellen, bijvoorbeeld over de studievereniging en de verschillende studies die er zijn. Sommigen zagen zichzelf later wel rondlopen op de Uithof, anderen wisten zeker dat ze dat absoluut niet wilden. Gelukkig duurt het nog even voordat daar definitieve besluiten over gemaakt moeten worden! Na de speurtocht hebben we nog even een collegezaal laten zien, waar we een groepsfoto hebben gemaakt. Daarna was het helaas alweer tijd om terug te gaan naar school. Wij vonden het een hele geslaagde dag en we kijken uit naar de volgende (en alweer de laatste) bijeenkomst!

Utrecht – johannesschool – sessie 1

Bedenk & Doe sessie 1: kennismaking
Samen met de leerlingen uit groep 7 van de Johannesschool zijn wij vrijdag 13 maart begonnen met het Move je Buurt project. Binnen het thema ´Ontmoeting en contact´ zullen wij een project opzetten om de wijk te verbeteren. Eerst was het tijd om elkaar te leren kennen. Nadat wij ons hadden voorgesteld, deden we een kennismakingsspel met de klas. Om de beurt noemde iedere leerling diens naam en begon een zin met ´iedereen die…´, waarna een eigenschap of hobby volgde. Iedereen uit de klas die zich kon vinden in deze uitspraak mocht gaan staan. Veel hobby’s als shoppen kwamen voorbij, maar we zijn ook te weten gekomen wie er van ‘gek doen’ houdt en dat iedereen uit de klas, ook juf Samira, dol is op thee! Na het kennismaken hebben de kinderen ons in groepjes van alles verteld over de wijk. Vragen als ‘Hoe vaak spreken jullie de buren of andere mensen uit de wijk?’ kwamen aan bod. Alle antwoorden werden besproken in de klas, zodat we konden kijken welke verschillen en overeenkomsten er waren. Voor de volgende Bedenk & Doe sessie, de wijkverkenning, hebben we alvast bedacht welke leerling waar op gaat letten. Met deze taakverdeling kunnen we de tijd die we voor het verkennen van de wijk hebben optimaal benutten. Daarna was het helaas alweer tijd om de eerste Bedenk & Doe sessie af te sluiten. De kinderen mochten nog vragen stellen, waarna wij nog wat dingen hebben verduidelijkt. We kijken uit naar de wijkverkenning op 31 maart!

Skye

Meer projecten uit Move in Utrecht