Tilburg

Juribes en Don Sarto gaan voor een veilige buurt!

Er wordt veel te vaak te hard gereden en er zijn heel veel gevaarlijke situaties bij de school, vinden de leerlingen van Don Sarto. Daarom gaan ze een verkeersbord plaatsen, en natuurlijk gaan ze met de studenten van Juribes op uitstapje naar Tilburg University.

Onthulling uitgesteld

Het is al weer even geleden sinds de laatste update en in de tussentijd is er veel veranderd. De banner was gerealiseerd en zowel de scholieren als de studenten waren klaar voor de grote onthulling in het Textielmuseum. Vanwege het coronavirus laat de onthulling en de afsluitende lunch nog even op zich wachten, maar gelukkig is er nog wel een project update te melden van voor het corona.

De vorige sessie, die alweer op 5 maart 2020 was, heeft plaats gevonden in het woonzorgcentrum Koningsvoorde. Hierbij werd elke leerling gekoppeld aan een oudere. Het doel was om de
eenzaamheid te verminderen en de relatie tussen jong en oud te bevorderen. De ouderen zullen ook aanwezig zijn bij de afsluitende lunch en daarom heeft iedereen zijn eigen naambordje gemaakt. Daarna gingen de leerlingen ‘speeddaten’ met de ouderen. Ze kregen allemaal een lijst met vragen die ze aan elkaar mochten stellen, waardoor ze elkaar beter leerden kennen. Als ze klaar waren, werd er gewisseld van persoon, zodat iedereen elkaar leerde kennen. Als afsluiting werd er nog een heuse verkeersquiz gedaan, dat past bij het thema. De leerlingen en ouderen werden verdeeld over drie groepen en moesten in overleg de 15 vragen beantwoorden. Groep 2 was de terechte winnaar.

Al in al was het een erg gezellige middag en was het erg leuk om te zien hoe enthousiast de kinderen waren en hoe goed ze met ouderen om konden gaan!

Kelsey

Voor een dag student zijn

16 januari 2020 was het eindelijk dan zover en mochten de groep 7 leerlingen van de Don Sarto school een uitstapje maken naar Tilburg University. Om stipt half 9, en gekleed in fel gele hesjes, stonden de studenten klaar bij de school om samen richting de universiteit te fietsen. Na een fietstocht van zo’n 30 minuten mochten de leerlingen plaatsnemen in een echte collegezaal in gebouw Cube. Daar werd er een mini college bestuurskunde gegeven door onze eigen Nienke, en een quiz gespeeld. Tijdens de pauze stonden er mandarijnen en ranja klaar voor de leerlingen, lekker en gezond. Daarna was het tijd voor een heuse campus tour. Tot groot verdriet van de leerlingen zat het restaurant helaas dicht, maar gelukkig waren er nog genoeg andere dingen om te zien. Zo mochten de leerlingen de bibliotheek en de aller grootste collegezaal in, werden meerdere gebouwen bezocht en ook de kamers van studievereniging Magister JFT konden niet ontbreken. Het hoogtepunt voor de meeste leerlingen was toch echt de goodiebag die ze kregen van Magister.
Na de tour was het tijd om weer naar de basisschool te fietsen, waar de wegen weer scheidde. De volgende sessie staat in het teken van het ontwerpen van het verkeersbord, en het uitwerken van de afsluitende lunch.

Move-project begint op Don sarto

In september 2019 is de goede doelen commissie van Juribes de samenwerking aangegaan met de stichting Move. Juribes is een kamer van studievereniging Magister JFT te Tilburg. 7 enthousiaste studenten hebben tijdens sessie 1 kennisgemaakt met de groep 7 leerlingen van de Don Sarto basisschool. Het kennismaken gebeurde door middel van spellen. Zo mochten de leerlingen raden van wie welke studentenkamer was en waar de woonplaatsen van de studenten op de kaart lagen, maar werd er ook ‘iedereen die’ gespeeld en een heuse studentenquiz gedaan.

Tijdens de tweede sessie werd het tijd om de wijk in te gaan. Onder het gekozen thema ‘veiligheid en vrijheid’ werd er door de leerlingen gekeken wat er verbeterd kon worden in hun wijk. Een vaak voorkomend antwoord bij de leerlingen was dat er vaak te hard gereden wordt voor de school en dat dat gevaarlijke situaties oplevert. Bij terugkomst in de klas werd er in kleine groepjes gebrainstormd. Er kwamen veel leuke oplossingen voorbij voor een veiligere verkeerssituatie rond de school: een video, een verkeersbrigadier, flitspaal, drempel, en een verkeersbord. Ook vonden veel leerlingen het leuk om, indien mogelijk, het bord ook in glow in the dark te maken. Elke leerling mocht twee stemmen uitbrengen en het winnende idee werd het verkeersbord. Tijdens de volgende sessie wordt er een uitstapje gemaakt naar Tilburg University waar de leerlingen een dag als een student kunnen beleven.

Meer projecten uit Tilburg