Eindhoven

Klaar voor de Start? Af!

Move schiet uit de startblokken bij basisschool ’t Startblok. De studenten en leerlingen zijn razend enthousiast. Bovendien is het thema zeer toepasselijk voor de school: Beweging en Gezondheid. Lees hier meer over hun project!

Stapje voor stapje naar saamhorigheid en sportiviteit

De stemmen zijn geteld en de ideeën getoetst. De onthulling van het project idee is eindelijk daar!
Groep 8 van Basisschool ’t Startblok gaat een aantrekkelijke wandelroute maken voor jong en oud!
Een wandelroute met interactieve paaltjes met sportoefeningen en informatie over de wijk, om zo de wijk Hanevoet dichter bij elkaar te krijgen en meer te laten bewegen!

Maar met nog 2 sessies van 2 uur de tijd wordt het een hele opgave om dit voor elkaar te krijgen! Daarom zijn we begonnen met een talententest! Om vervolgens zo effectief mogelijk aan de slag te gaan. Door middel van korte stellingen werd duidelijk wie van groep 8 de onderzoeker is, grondig en netjes onderzoek doet en zorgt voor de centjes. Wie de ontwerper is die creatieve ideeën bedenkt en uit werkt. Wie de regelaar is die graag de leiding neemt en zorgt dat alle zaakjes op tijd geregeld zijn. En wie de verteller is die zijn luisterend oor gebruikt om de mooiste verhalen te schrijven en te zorgen voor een goede sfeer!

Zo gingen we snel aan de slag met het maken van een route en ontwerpen van paaltjes en uitnodigingen. Ook werd er al nagedacht over de feestelijke opening. Hierbij hielden de onderzoekers goed in de gaten wat dit allemaal moet gaan kosten!

Er is een hoop uitgewerkt, maar we zullen de volgende keer toch écht nog hard aan de slag moeten gaan! Maar met dat het project meer vorm begint te krijgen, stijgt ook het enthousiasme in verwachting naar de feestelijke afsluiting in februari!

Thijn

Van ‘t Startblok naar de wijk: Move op onderzoek!

Twee weken zijn voorbij gevlogen sinds het startsein is geschoten van een nieuw Move-project op basisschool ’t Startblok! Na de introductie en brainstorm van de vorige sessie was het nu tijd voor de wijkverkenning. De kinderen hebben hun oren en ogen goed opengehouden en waren dan ook goed voorbereid. De gidsen wisten de groepjes naar cruciale locaties te navigeren. Verschillende routes hebben leidde naar speeltuintjes en parkjes, het winkelcentra, het befaamde tunneltje, het bejaardentehuis, de recreatieplas en wijkgebouw ’t Slot.

Hier werden wijkbewoners aan de tand gevoeld door de waarnemers en journalisten over wat er beter kan in de wijk in termen van beweging en gezondheid. Vragen werden gesteld met als doel een inzicht te krijgen in de groenheid van de wijk, de frequentie van buitensportactiviteiten en de gezondheid van verschillende doelgroepen in de wijk. Deze wijkverkenning werd onder strak schema gehouden door de tijdsbewaker, waarna er bij terugkomst een uitgebreide brainstorm sessie volgde. Hierin werd de problematiek samengevat en werd er gezocht naar oplossingen. Oplossingen die ook daadwerkelijk gerealiseerd gaan worden!

Iedere groep werkte hun beste idee uit in een mindmap om deze vervolgens klassikaal te presenteren. Na 7 interessante presentaties volgde er een stemming, welke momenteel geteld wordt! Uit de top 3 zullen de ideeën door de studenten uitgebreid getoetst worden waarna op 12 december de volgende stap gezet wordt, richting de uitwerking!

Thijn

Move schiet uit de startblokken!

Gedurende de afgelopen weken zijn 7 studenten van de TU Eindhoven achter de schermen druk bezig geweest met de voorbereidingen van een nieuw Move-project.
Voor de kinderen van groep 8 van Basisschool ’t Startblok was op dinsdag 12 november eindelijk hét moment gekomen om kennis te maken met de studenten en te starten met Move! Dit werd met luidkeels enthousiasme omarmd waarna de ideeën rijkelijk begonnen te vloeien.

Naast de introductie van Move hebben de kinderen en de studenten spelenderwijs met elkaar kennis gemaakt en hebben de kinderen lichtelijk gezien wat het studentenleven in houdt. Hierover zullen ze over een aantal weken meer leren tijdens een heus uitstapje naar het studentenleven! Deze introductie moest echter niet te lang duren, want de kinderen zaten te springen om ons al hun goede ideeën te vertellen!

We zijn snel aan de slag gegaan met de voorbereidingen voor de wijkverkenning welke volgende week plaats vindt. Er werden in groepjes mindmaps gemaakt en vragen beantwoord om er achter te komen waar bij de wijkverkenning het vergrootglas op gericht moet worden. De bedoeling was dat uitgezocht werd wat er in de wijk verbeterd kan worden, maar oplossingen vlogen ons al om de oren!

Tijdens de evaluatie werd de blijdschap van de kinderen door Ilsa prachtig verwoord:
“Ik woon hier al mijn hele leven en zie erg veel dingen die beter kunnen. Ik vind het heel fijn dat we daar eindelijk iets aan kunnen veranderen.”

Voor de wijkverkenning weten de kinderen alvast wie de speurneus, de journalist, de tijdsbewaker en de gids is. De studenten gaan achter de schermen hard aan de slag om de stapel ideeën om te zetten in een goed plan.
Eén ding is zeker: tot het weerziens zullen de kinderen hun oren en ogen open houden!

Meer projecten uit Eindhoven