Groningen

Leerlingen adopteren prullenbakken in Oosterparkwijk

Kinderen van groep 7 van de Borgmanschool hebben gekozen om met het thema Natuur & Millieu aan de slag te gaan. Zij hadden bedacht om vrolijke en kleurrijke prullenbakken in de wijk te plaatsen, zodat mensen sneller geneigd zijn om hun afval weg te gooien. Studenten van Vindicat helpen hen om dit idee te realiseren. Deze klas heeft er in samenwerking met de wijkraad voor gezorgd dat er maar liefst 15 nieuwe prullenbakken in de wijk geplaatst worden. Per tweetal zullen de leerlingen een prullenbak ‘adopteren’. Dat wil zeggen dat zij een ontwerp mogen maken voor deze prullenbak en dat zij verantwoordelijk zijn om deze prullenbak in de gaten te houden.

HET VERKENNEN VAN DE BUURT!

Na de kennismaking van de eerste bedenk & doe sessie, gingen we nu aan het werk in de wijk met het thema ‘natuur en milieu’. De kinderen hadden in de tussentijd nagedacht over de punten in de wijk die ze konden verbeteren. Om echt een goede kijk te hebben op de wijk besloten we er op uit te gaan. In vier groepjes gingen we de buurt verkennen, de inwoners interviewen en bedenken wat wij voor hen konden betekenen.
De kinderen werden meteen enthousiast bij de buurtverkenning en begonnen meteen met afval meenemen, om later weg te gooien in een prullenbak. Maar tot onze verbazing zijn we, in de drie kwartier die we buiten hebben doorgebracht, niet een prullenbak tegengekomen! Dit bracht de leerlingen op leuke ideeën voor de wijk. Van de bewoners hoorden wij ook dat ze veel last hadden van zwerfafval, maar zij wisten niet of dit probleem kon worden opgelost met alleen meer prullenbakken. Dit bracht de kinderen op het idee om actie te voeren voor een schonere buurt. Ideeën rondom een sponsorloop, een postercampagne en versierde prullenbakken kwamen tot stand! Uit deze sessie bleek wel dat we mogen werken met ontzettende gedreven en gemotiveerde klas!

Julia Boshouwers

KENNISMAKING MET DE KLAS

Begin november hadden wij onze eerste ‘bedenk-en-doe’ sessie met groep 7 van de Borgmanschool (locatie Vinken). Bij deze sessie stond kennismaking centraal. Na wat verlegen blikken bij binnenkomst besloten de kinderen zich toch een voor een aan ons, ‘de juffen’, voor te stellen. Hierna voelde we ons meteen deel van de groep en begonnen we met het introduceren van Stichting Move en natuurlijk van onszelf, want wat waren de kinderen geïnteresseerd! ‘Zijn jullie goede vriendinnen? Wat is je lievelingseten? Wat doen jullie het liefst?’
Wij waren natuurlijk ook razend benieuwd naar de kinderen en door middel van een spelletje van ‘petje op, petje af’ wisten we na ruim een half uur ontzettend veel over deze enthousiaste groep!
Na de kennismaking hadden we nog even de tijd om het thema van ons project te bespreken. De kinderen hadden voor de eerste sessie al voor het thema ‘Natuur en Milieu’, en bij het brainstormen kwamen er al een aantal leuke ideeën langs. Al met al bleek het dat deze klas ontzettend gemotiveerd was en we samen een geweldig project gaan realiseren!

Julia Boshouwers

Meer projecten uit Groningen