Leiden

Leerlingen van De Singel in actie voor de buurt!

Leerlingen van De Singel in Leiden Noord geven samen met studenten van de Leidse Faculteit der Sociale Wetenschappen hun buurt een boost!

De feestelijke afsluiting!

Wij, de leerlingen van basisschool de Singel hebben ons de afgelopen weken ingezet voor een schonere wijk! Zo hebben wij bijvoorbeeld stickers ontworpen om het weggooien van afval aantrekkelijker te maken. Dit hebben wij gepresenteerd aan de wijk tijdens de feestelijke afsluiting. Ben jij benieuwd hoe de feestelijke afsluiting eruit zag? Druk dan gauw op de link: https://sleutelstad.nl/2019/07/09/leerlingen-singelschool-vragen-aandacht-voor-afvalprobleem-met-versierde-prullenbakken/

Wij zijn in ieder geval trots op wat wij samen bereikt hebben! Zet jij je ook in voor een schonere wijk?

Chaira Bradshaw

Bedenk en doe sessie 2: Samen de wijk in!

Yes! Wij, de leerlingen van basisschool de Singel en studenten van Hogeschool/Universiteit Leiden zijn de wijk in gegaan. Vol enthousiasme hebben de leerlingen in groepen de buurtbewoners geïnterviewd. De leerlingen waren erg creatief met het stellen van vragen. Zo vroeg een leerling aan een buurtbewoner: ‘Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat je de wijk een 10 als cijfer geeft?’.

Het resultaat? Antwoorden van de buurtbewoners waar wij mee aan de slag kunnen gaan. Zo zei een buurtbewoner: ‘Er zijn genoeg prullenbakken in de wijk maar niet iedereen gooit zijn afval in de prullenbak’. Het antwoord van de buurtbewoner prikkelde ons. ‘Snel! Laten we kijken hoeveel afval er op de grond ligt’ riep een van de leerlingen. Wij waren geschrokken van de hoeveelheid afval op grond en waren het gezamenlijk over een ding eens. De wijk moet schoner!

Daarom gaan wij ons inzetten voor een schonere wijk! Help jij mee?

Chaira Bradshaw

Bedenk en doe sessie 1: Een knallende start!

Onze eerste Move project en ja daar stonden we dan. De 5 studenten van Hogeschool/Universiteit Leiden! Vol zenuwen liepen we de klas in. We begonnen al snel met het kennismakingspel ‘over de streep’. Toen een van de leerlingen vroeg of zij ons kon helpen met het neerleggen van de streep, vielen al onze zenuwen weg. Wat een top klas!

Nadat wij (de leerlingen en studenten) met elkaar kennis hadden gemaakt, zijn wij direct aan de slag gegaan met brainstormen. De vraag die wij graag willen beantwoorden is ‘Hoe kunnen wij de wijk samen verbeteren?’. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn de leerlingen samen in gesprek gegaan over wat zij goed vinden aan de wijk en wat zij vinden dat beter kan. Zo zei leerling A: ‘Doe gewoon normaal tegen mensen met een beperking’ en zei leerling B: ‘In het water ligt veel plastic´.

Om erachter te komen hoe de buurtbewoners over de wijk denken gaan wij tijdens de volgende sessie samen de wijk in om de buurtbewoners te interviewen. Wij hebben er in ieder geval zin in!

Wil jij weten hoe wij de wijk gaan verbeteren? Blijf ons dan volgen op de webpagina.

Meer projecten uit Leiden