Move in Eindhoven

Leerlingen van ’t Karregat komen in actie voor de wijk!

Leerlingen van ’t Karregat komen samen met studenten van Don Quishoot in actie voor de wijk! Lees hier wat zij tot nu toe hebben gedaan, en wat zij nog allemaal van plan zijn…

Feestelijke afsluiting ’t Karregat

Afgelopen dinsdag 20 juli was het eindelijk zo ver, de leerlingen van ’t Karregat konden hun eigen gemaakt freerun parcours openen. Hiermee was het Move project helemaal afgerond, nadat het door corona een week was uitgesteld stond iedereen te popelen om dan toch echt het parcours te openen. De leerlingen hadden de start van het parcours versierd met vlaggetjes en een spandoek. Door de wijk heen waren 8 bordjes opgehangen met freerun opdrachten. Op de weg hadden we met stoepkrijt pijlen getekend om de route aan te geven. Halverwege hadden de leerlingen een water drink punt neer gezet en aan het einde kreeg iedereen die de route had gelopen een lekker stuk fruit. Er waren helaas door de maatregelen niet heel veel andere klassen aanwezig, maar wel wat ouders en broertjes en zusjes die kwamen kijken. Ook waren er fotografen van het Eindhovens dagblad en van Zuidzorg aanwezig. Er was zelfs iemand van de gemeente een kijkje komen nemen, die het parcours erg indrukwekkend vond en al zei dat er gekeken kan worden om het parcours permanent te maken. Als afsluiting van het hele project kregen alle leerlingen een certificaat. Met ook nog hartstikke mooi weer was het een zeer geslaagde afsluiting, meerdere kinderen gaven aan dat ze niet hadden verwacht dat het zo een leuk project zou worden. Ook de studenten hebben ervan genoten en gaan de leerlingen stiekem wel een beetje missen.

Celine

Laatste bedenk en doe sessie ’t karregat – Eindhoven

Bij alweer de laatste denk en doe sessie met groep 7 op basisschool ’t Karregat is er hartstikke hard gewerkt om alles af te krijgen voor de feestelijke afsluiting van het project. De klas was opgedeeld in de talenten groepjes en hebben uitstekend samengewerkt onder leiding van de studentenvrijwilligers van Don Qui Shoot om flyers te maken, een parcours uit te zetten, de route vast te leggen en teksten te schrijven voor naar de krant. Na een middagje hard werken zijn we dan ook klaar voor de feestelijke afsluiting van het Free Run Parcours op 9 juli!

Mara

Wijkverkenning bs ’t Karregat

Vandaag zijn we met de leerlingen de wijk in geweest om deze te verkennen. De klas was in 3 groepen gesplitst met iedere groep 1 of 2 studenten die mee gingen. Elke groep kreeg een opdrachten formulier mee en een kaart van de wijk. Op het opdrachten formulier stonden 10 verschillende soorten plekken die gevonden moesten worden. Bijvoorbeeld een mooie plek in de wijk, of een plek waar je goed kunt sporten. In de groepen werden rollen verdeeld van leerlingen die de 10 plekken moesten opschrijven, leerlingen die een foto moesten maken op de plek en ook leerlingen die op de kaart aankruisten waar de plekken gevonden waren. Dan was er nog een rol verkenner die was bedoelt om na te denken welke plekken de leerlingen heen konden gaan.

Het weer zat niet helemaal mee maar uiteindelijk zijn er toch veel plekken bezocht en mooie foto’s gemaakt. Er was ook een leerling die als bijzondere plek zijn eigen huis op de foto wilde zetten, maar daar was de rest van het groepje het niet mee eens. Een groepje had een speeltoestel gevonden wat kapot was en gemaakt moet worden, toen een ander groepje dit hoorde vonden ze dit wel een goede plek, waar ze zelf ook bijna op gekomen waren. Al met al veel ideetjes gevonden voor de volgende bedenk en doe sessie.

celine

Eerste kennismakingsles Karregat en studenten van Don Quishoot

Vlak voor de meivakantie vond de eerste kennismakingsles plaats tussen de leerlingen van groep 7 van basischool ’t Karregat en de studenten van de studenten hockeyvereniging Don Quishoot. Door de maatregelen moest de les helaas volledig online plaats vinden, maar dat mocht de pret niet drukken. Wij als studenten hadden een leuke les voorbereid en waren erg benieuwd naar de kinderen en konden niet wachten om hen te leren kennen.

We begonnen de les met spel waarbij de leerlingen de studenten konden leren kennen. We speelden het vooroordelen spel, waarbij er een omschrijving van een student werd verteld en hierna was het aan de leerlingen de taak om te bedenken welke van de 6 studenten bij de omschrijving hoorde. Elke student had een eigen kleur en zo konden de leerlingen de kleur van de student waarvan zei dachten dat het om ging om hoog houden. Hierna was het tijd om de leerlingen van groep 7 beter te leren kennen, door middel van het dilemmaspel. Hier werden de leerlingen voor een dilemma gesteld en konden hun keuze laten weten door aan de linker of rechter kant van de klas te gaan staan. Hier kwam goed naar voren dat deze groep allemaal heel enthousiast zijn en soms wel een beetje druk. Maar gelukkig kon de juf goed iedereen stil houden als ze de beurt gaf aan iemand om zijn mening te geven. Als afsluiter speelde we een kahoot quiz waar een leerling als winnaar uit kwam.

Celine

Meer projecten uit Move in Eindhoven