Move in Utrecht

Marnix studenten en kinderen van Basisschool Alhambra werken samen

Op basisschool Alhambra in Utrecht zijn de leerlingen van start gegaan met stichting Move. Samen met 6 studenten werken zij hard aan een project om hun wijk te verbeteren op het gebied van Klimaat en Milieu.

Marnix Academie met de Alhambra

Afgelopen half jaar op 7 oktober 2020 13:00 was het zover! De eerste meeting met stichting Move! Vanuit onze pabo, de Marnix Academie mochten wij, Fleur, Maureen, Marijne, Danique en Denise meedoen aan het Move project. Wij zijn 5 studenten die een minor Humanities doen en de mogelijkheid krijgen om ons onderzoek te doen via dit project. Wij zijn op de projectmiddagen met de kinderen van groep 8 van de Alhambra school op onderzoek gegaan in de wijk. Aan de hand van een vragenlijst hebben de kinderen gekeken waar de wijk behoefte aan heeft. De Corona tijd was hier dan ook een groot onderdeel van. Na heel wat brainstormen bleek de buitenomgeving en leeftijdsgenoten ook een goed aanknopingspunt. In groepen hebben de kinderen gave ideeën bedacht en met elkaar uitgewisseld. Het uiteindelijke idee: een sportdag met de taalschool! Wat waren de kinderen enthousiast!
Jammer genoeg heeft de lockdown roet in het eten gegooid en konden we de daadwerkelijke uitvoering niet doen. Wel hebben we hier nog wat foto’s en mooie quotes over onze bijzondere project met de Alhambra en Stichting Move.

Denise

Alhambra van start

Op basisschool Alhambra in Utrecht zijn de leerlingen sinds November 2020 van start gegaan met stichting Move. Samen met 6 studenten werken zij hard aan een project om hun wijk te verbeteren op het gebied van Klimaat en Milieu. De razend enthousiaste kinderen hebben inmiddels twee denk- en doe sessies bijgewoond, waarin gezamenlijk hard wordt gebrainstormd voor het uiteindelijke project dat de kinderen tot stand gaan brengen.
In de eerste sessie maakten de leerlingen van de Alhambra kennis met ons, de studenten. De vragen vlogen ons om de oren. Uit het vragenvuur konden wij opmaken dat de kinderen meer dan geïnteresseerd waren in ons dagelijks leven, en openlijk hebben wij dit met hen gedeeld. Tijdens de tweede sessie is de wijk verkend en geanalyseerd. In groepjes trokken de leerlingen door Utrecht Zuid en op verschillende plekken zijn zij in gesprek gegaan met bewoners over mogelijke verbeteringen in de wijk. Enthousiast kwamen de kinderen terug in de klas om met elkaar alle bevindingen te delen. Uit deze brainstorm kwamen drie ideeën naar voren, namelijk het plaatsen en versieren van prullenbakken door de straten, het plaatsen van borden om het weggooien van vuilnis in prullenbakken aan te moedigen, en het groener maken van de wijk door middel van het planten van nieuwe planten.
In de volgende denk- en doe sessie gaan de leerlingen van de basisschool onderzoeken welk ideeën realiseerbaar zijn en kiezen zij het idee dat omgezet gaat worden in het uiteindelijke project.

Janneke Gemmeken

Meer projecten uit Move in Utrecht