Leiden

Morskring in actie voor de wijk

Leerlingen van de Morskring komen samen met studenten van Njord in actie om hun buurt een boost te geven! Bekijk snel alle updates van dit project!

Bedenk & doe sessie III: Selectie en Voorbereiden

Het derde moment met de kinderen van groep 7B was aangebroken. Het zou en erg praktische les worden. Deze lessen worden vaak gezien als een beetje saai en zonder veel energie alleen daar dacht groep 7B heel erg anders over.

We begonnen de les met het uitkiezen van een aantal ideeën die we zouden gaan uitwerken omtrent het thema Natuur & Milieu. Hieruit kwam 1 idee als beste naar voren: De kinderen wilden milieubewuste katoenen tassen gaan maken met hun eigen tekening er op en deze vervolgens uitdelen aan de buurt zodat mensen minder plastic tassen hoeven te gebruiken. Top idee!

We zijn dit gaan uitwerken in groepjes welke werden ingedeeld naar de talentenquiz die we hebben gedaan. Zo kon iedereen aan een specifiek aspect van het idee werken. Het ene groepje bedacht bijvoorbeeld het ontwerp van de tassen en weer een ander groepje ging op zoek naar telefoonnummers van bedrijven welke wij misschien konden contacteren voor de tassen. Uiteindelijk kwamen er al super mooie en concrete ideeën naar voren.

Het mooiste van de les was misschien nog wel het spel van Stijn tussendoor waarin alle tafels aan de kant werden geschoven en de kinderen in een grote kring moesten gaan staan. Stijn speelde levend commando waar je alles moest doen wat na ‘commando’ kwam. Dit was super leuk.

Al met al was het dus een hele productieve en gezellige les. Net voor de kerstvakantie dus nu kan iedereen goed na gaan denken over het eindresultaat.

Bedenk & doe sessie II: Wijkverkenning

Het tweede moment met de kinderen van groep 7B was een groot succes. We gingen op de desbetreffende donderdag de wijk in om op onderzoek uit te gaan. De leerlingen waren vooral benieuwd naar hoe de wijk verbeterd kon worden op het gebied van Natuur & Milieu en zo gingen ze dus ook in groepjes van 5 met een doel naar buiten.

De meeste groepen kwamen als eerst langs het naast gelegen MBO waar al meerdere observaties werden gedaan over het zogenoemde “sigarettengras” en in het park om de hoek werden al heel wat verbeter plannen bedacht voor nieuwe speeltoestellen.

De groepjes hebben samen met de studenten meerdere buurtbewoners geïnterviewd om te onderzoeken wat zij vonden van het park. Hier kwamen interessante dingen uit. De kinderen waren erg beleed en kregen complimenten van de buurtbewoners voor hun nette gedrag.

Kortom, het was weer een erg geslaagde dag voor groep 7B van basisschool de Morskring. Achteraf is er nog snel even nabesproken. Zo hebben we verschillende ideeën bedacht voor het eindproject: Van katoenen tassen tot nieuwe speeltoestellen en van opruimdagen tot meer prullenbakken in de wijk, de kinderen waren erg creatief. Daarnaast hebben we nog kort vooruit gekeken op de volgende les waarin er een top 3 gemaakt zal moeten worden van alle leuke ideeën.

Bedenk en doe sessie: Kennismaken en Brainstormen

Het moment was daar. Les 1. We stonden met de studenten voor het lokaal en ik kon aan alles zien dat we allemaal vrij zenuwachtig waren. Geen van ons had ooit een hele les gegeven aan een klas vol kinderen en we wisten niet zo goed wat we moesten verwachten. We stapten 1 voor 1 de klas binnen. De kinderen keken ons vol verwachting aan en wij probeerden een eerste indruk van hun te krijgen. We wisten niet zo goed wat te doen totdat er vanuit de klas die ene vraag naar voren kwam: “Spelen jullie ook Fortnite?” De klas barstte uit in enthousiasme en het ijs was gebroken.

Wij zijn 5 studenten van de K.S.R.V. “Njord” en wij gaan de komende weken met de kinderen van groep 7B van de Morskring een project opzetten op het gebied van Natuur en Milieu. Wij gaan kijken hoe we deze aspecten in de buurt beter naar voren kunnen laten komen en hoe we het milieu en de natuur kunnen ondersteunen. De studenten zijn er veelal om te helpen en de ideeën komen primair vanuit de kinderen.

In de eerste les hebben we vooral kennis met elkaar gemaakt. Dit deden we door verschillende spellen te doen. Daarnaast hebben we gekeken naar de ideeën die de kinderen hadden voor het project dat ze willen opzetten. Hier zijn hele mooie dingen uitgekomen dus het was een groot succes.

Namens de studenten van groep 7B

Niels