Move in Utrecht

“Natuur en Milieu” centraal bij Op De Groene Alm

Studenten van Storm gaan samen met leerlingen van Op De Groene Alm iets terug doen voor Leidsche Rijn. Bekijk hier alle updates van dit project!

“Ik doe dit en jij doet dat!”

Afgelopen dinsdag waren we voor de derde ‘denk en doe sessie’ voor het buurttraject op basisschool Op de Groene Alm. Deze middag hebben we met de kinderen bekeken wat er allemaal moest gebeuren voor het uitvoeren van ons bedachte plan en hoe dat dan aangepakt moet worden. Om te bepalen wie welke rol op zich zou nemen deden we een talentenquiz, waar de kinderen heel enthousiast van werden. ‘Ik heb sowieso heel veel fantasie meer dan dat ik netjes ben!’ hoorde ik uit een hoek van de klas komen. We gingen in groepjes aan de slag met het bedenken van taken en ideeën voor de uitvoering van het project en de onthulling. Alhoewel het soms erg lastig was om de aandacht erbij te houden, was iedereen hard aan het nadenken en zijn er veel initiatieven van de kinderen uit gekomen.

We sloten de middag af met een brainstorm voor de ontwerpen die we op prullenbakken in de wijk willen maken. Ik verbaasde me over het bewustzijn van de kinderen en welke ideeën ze hadden voor het ontwerp. Degenen die me het meest bij is gebleven is een half brandende aarde om aan te geven dat het echt slecht gesteld is met het klimaat. Zoiets had ik niet gezocht achter een kind van 10!

Myrte

De Wijk in met de kinderen van op de groene ALm!

Met het thema natuur & milieu in ons achterhoofd zijn wij een paar weken geleden tijdens Bedenk & Doe sessie 2 de wijk ingegaan om buurtbewoners te interviewen. Hoewel er door het wisselvallige weer weinig mensen op straat te vinden waren, weerhield dit de kinderen er niet van om antwoorden op hun vragen te krijgen. Vol enthousiasme spraken ze iedereen aan, en kwamen er steeds meer ideeën voor het project in ze op. Aan het eind van de sessie hebben ze deze gepresenteerd, en hebben de kinderen gestemd op het beste idee. ‘Iets met prullenbakken’, dat wordt het sowieso. De volgende sessie gaan wij, de studenten en de kinderen, weer vol goede moed verder om dit een super leuk project te maken!

Valerie

Aan de slag met duurzaamheid op de Groene Alm

Afgelopen dinsdag hebben wij kennisgemaakt met groep 7 van basisschool Op de Groene Alm tijdens de eerste Bedenk en Doe sessie. We hebben onszelf voorgesteld aan de hand van verschillende foto’s die te maken hebben met ons leven. De kinderen moesten hun naam noemen en een woord met dezelfde letter als hun naam wat bij henzelf paste. Zo wisten we gelijk meer over de kinderen en andersom. Daarnaast hebben we samen met de klas gebrainstormd over Natuur & Milieu, ons thema, en hier hebben we een mindmap van gemaakt.

Volgende week gaan we de wijk verkennen bij de volgende Bedenk en Doe Sessie. Ter voorbereiding hierop hebben we het al gehad over de wijk, wat er goed is en wat er beter kan. Wij zijn erg benieuwd wat de kinderen gaan bedenken om de wijk een stukje beter te maken, gelinkt aan het thema Natuur & Milieu!

Van de kinderen kregen we terug dat ze de eerste les erg leuk hadden gevonden, en ze leken erg enthousiast en gemotiveerd om met goede ideeën te komen.

Valerie

Meer projecten uit Move in Utrecht