Rotterdam

Nicolaasschool in actie!

Studenten van RSC RVSV gaan samen met leerlingen van de Nicolaasschool iets terug doen voor Delfshaven. Bekijk hier alle updates van dit project!

Pannenkoeken bakken met ouderen!

De afsluiting vond begin juli plaats bij woonzorgcentrum Laurens de Schans in Delfshaven. De kinderen hebben daar samen met de studenten pannenkoeken gebakken in de keuken van de locatie. Daarnaast hebben ze de pannenkoeken uitgedeeld aan de ouderen in de kantine en bestellingen voor drankjes bij ze opgenomen: “Die meneer daar achter heeft nog geen pannenkoek!” Tot slot heeft de klas bingo gespeeld en korte optredens gegeven. Zowel de ouderen als de kinderen vonden het een leuke middag!

Isabella van der Gaag (Projectcoördinator)

Uitje naar het studentenleven

Vandaag gingen we de kinderen van school halen om vervolgens met de metro naar de campus te vertrekken. Best spannend met zo veel kinderen in het openbaar vervoer, als dat maar goed gaat!
Eenmaal aangekomen was het tijd om aan de speurtocht te beginnen. De kinderen waren laaiend enthousiast. Ze kregen een aantal foto’s, die genomen waren op de campus, deze plekken moesten zij zoeken. Maar oh nee, het begon kei en keihard te regenen, gelukkig waren de kinderen zo enthousiast dat dit de pret niet mocht drukken. Op elke plek kregen de kinderen een meerkeuzevraag bij het goed beantwoorden van de vraag kregen ze een letter. Aan het einde van de speurtocht konden met al deze letters een zin gevormd worden. Het duurde even maar uiteindelijk hadden ze de zin geraden: ‘Studeren is leuk!’ Als beloning kregen de kinderen een snoepje en een koekje. Na de minipauze was tijd voor een minicollege biologie, gegeven door juf Fieke. Juf Fieke begon met haar eerste slide en gelijk vlogen er een aantal vingers de lucht in. Juf Fieke kreeg vragen zoals: Juf, ik heb een keer een Chinese film gezien, toen werd iemand in zijn arm geschoten en toen gingen ze de arm afbinden, waarom?’ en ‘Juf, waarom krijg ik zo vaak een bloedneus?’. Iedereen kwam even bij juf, of op dat moment ‘dokter’ Fieke, even informeren over zijn eigen pijntjes. Op een gegeven moment waren er zoveel vragen dat er geen tijd genoeg was om deze allemaal te beantwoorden. Kortom, het was weer een groot succes!

Het winnende idee

De derde bedenk en doe sessie zit er alweer op. De kinderen hebben nu een keuze gemaakt: We gaan koken voor ouderen! In de vorige update die ik heb geschreven stond dit idee er niet tussen maar de kinderen wilde zo graag iets met ouderen doen dat dit gaandeweg is ontstaan. Nadat het idee was gekozen, was het tijd om iedereen een bepaalde rol te geven. Er zijn vier rollen: verkenner, ontwerper, regelaar en de verteller. De verkenners zorgen onder andere voor de benodigdhedenlijst en de begroting, zij kwamen regelmatig naar de andere groepjes toe om te vragen of zij nog bepaalde benodigdheden nodig hadden. Wat een samenwerking! De regelaars zorgen voor het draaiboek en bedenken wat we gaan maken voor de ouderen. Er werd van alles geroepen van Indonesische soep (waarvan ik even de naam ben vergeten) tot aan stamppot. De vertellers verwelkomen de gasten en bedenken de info van de uitnodiging, zij kwamen al snel naar de ontwerpers toe met de info die ze hadden bedacht zodat de ontwerpers het verder konden uitwerken. De ene helft van de ontwerpers begon al met teken terwijl de andere helft met het idee kwam om een optreden te doen. Ze hebben al flink geoefend en wat kunnen ze goed dansen! Het kan bijna niet anders dat dit een groot succes wordt!

Zita Jongeneelen

De eerste twee bedenk & doe sessies

De eerste twee bedenk & doe sessies zitten erop. In de eerste sessie hebben we onszelf en de stichting voorgesteld. De kinderen stelden veel vragen over het studentenleven, ze waren erg enthousiast! Na het voorstelrondje was het tijd om te beginnen met het brainstormen. De kinderen hebben twee thema’s uitgekozen: Beweging & Gezondheid en Veiligheid & Welzijn. Er werden heel verschillende ideeën gegeven. Zo kwamen de kinderen met ideeën zoals het verbreden van de wegen tot mensen helpen afvallen. Het was erg leuk om te merken dat iedereen erg enthousiast was.

Tijdens de tweede bedenk & doe sessie stond de buurtverkenning centraal. Als eerste werden de rollen verdeeld, dit ging erg soepel. Elk groepje had een interviewer, journalist, fotograaf, tijdsbewaker en een wegwijzer nodig. Voordat we naar buiten gingen had elk groepje een aantal vragen opgeschreven om deze aan de voorbijgangers te stellen. Eenmaal buiten in het park waren de voorbijgangers helaas op één hand te tellen. Maar dat mocht de pret niet drukken. Eenmaal terug in de klas ging elk groepje opnieuw brainstormen. In tegenstelling tot de vorige brainstorm sessie kwamen de kinderen met hele goede realistische uitvoerbare ideeën. We waren blij verrast! De volgende bedenk & doe sessie wordt er gestemd op een van de volgende drie ideeën:
– Campagne over afval
– Muurschildering over afval
– Opruimactie

Even voorstellen

Hallo allemaal!

Wij zijn Fieke, Coot, Julia, Merel, Floor en Zita. Met zijn zessen zullen wij de komende periode een project uitvoeren op de Nicolaasschool. Tijdens de bedenk & doe sessies zullen wij met de kinderen brainstormen, uiteindelijk zal er een onderwerp worden gekozen en wordt er een idee uitgewerkt.

Wij hebben er zin in!

Meer projecten uit Rotterdam