Leiden

Op de fiets? Telefoon weg!

Er gebeurden het afgelopen jaar veel ongelukken doordat mensen appen op de fiets. Dat willen de kinderen uit groep 7 en 8 van De Meerpaal voortaan voorkomen. Ze ontwerpen een verkeersbord waarop staat dat het verboden is te appen op de fiets. Deze wordt feestelijk onthuld aan de buurt, zodat er hopelijk een stuk minder ongelukken plaatsvinden.

Niet met je telefoon op de fiets, want je ziet helemaal niets!

Wat een ontzettend leuke ervaring was dit: het Move-project op de Meerpaal in Leiden. Ik denk dat ik zowel voor mijzelf als voor mijn groepsgenoten kan spreken als ik zeg dat we heel veel geleerd hebben. Zelf had ik bijvoorbeeld nog nooit voor de klas gestaan. In deze periode hebben we hier van mogen proeven. Maar niet alleen wij hebben veel geleerd, ik denk ook dat de kinderen van groep 7 en 8 van OBS de Meerpaal veel hebben geleerd over hun eigen talenten.

Om als voorbeeld Stefan te noemen. Ik leerde Stefan kennen als een jongen die druk en lawaaierig overkomt in de klas. Hij bemoeide zich veel met de andere kinderen, wat door de rest niet altijd werd gewaardeerd. Wij hebben echter geprobeerd niet op dit negatieve te focussen, maar het juist om te zetten in iets positiefs. Zo hebben we Stefan steeds eigen taken gegeven waarbij hij zijn creativiteit de vrije loop kon laten en was hij verantwoordelijk voor het maken van de foto’s tijdens de afsluiting. Ook had hij op eigen initiatief versiering voor de onthulling gekocht en meegenomen. Door hem positief te benaderen, bloeide hij op en was híj degene die voorop liep bij het opruimen van de feestelijke onthulling. Al met al een ontzettend leuk om te zien: Stefan is erg gegroeid!

Niet alleen Stefan, maar ook alle andere kinderen hebben bijgedragen aan dit mooie project. Zo zijn we met zijn allen de wijk in gegaan en hebben we goed gekeken wat er op het gebied van veiligheid en welzijn beter kon. Anna, een meisje uit groep 8, vertelde dat haar moeder een keer was aangereden door iemand die met zijn mobiel op de fiets zat. Unaniem werd er besloten dat de kinderen dat in de toekomst wilden voorkomen! De kinderen hebben hun creativiteit ingezet en zo twee prachtige verkeersborden ontworpen en neergezet. Iedereen heeft geholpen met het tekenen ervan. Ook had iedereen een eigen taak bij de afsluiting. Zo zijn er heerlijke gezonde hapjes gemaakt, is er een speech geschreven en er is zelfs een dansje opgevoerd. Alle kinderen waren ontzettend trots; iedereen had zijn steentje bijgedragen voor een veiligere wijk!

Daphne de Lange

Meer projecten uit Leiden