Groningen

OBS Karrepad aan de slag in de wijk!

Samen maken leerlingen van OBS Karrepad en studenten van stichting STAR de wijk een stukje mooier! Op deze manier leren ze elkaars leefwereld kennen. Blijf op de hoogte van dit project en bekijk snel de projectupdates!

UITSTAPJE NAAR HET STUDENTENLEVEN

Naast al het harde werken aan ons project zijn we vorige week ook nog even iets heel anders wezen doen. We hebben groep 8a een ochtendje meegenomen om een kijkje te geven in het studentenleven! Dit deden we door de kids mee te nemen naar een typisch studentenhuis, dit was het mannenhuis van onze commissiegenoot Peter-Paul, een oud pand aan de gracht. De kinderen keken hun ogen uit.
Terwijl de ene helft van de groep een rondleiding kreeg door dit studentenhuis, ging de andere helft alvast naar het Academiegebouw en kreeg daar de kans om een minicollege bij te wonen van onze commissiegenootjes Sarianne en Michelle. Het prachtige glas in lood en de ouderwetse collegezalen werden bewonderd en er kon zelfs even een blik worden geworpen op de promotiezaal waar net iemand was gepromoveerd waardoor er hele statige mensen in toga’s voorbij liepen.
De groepen werden omgewisseld en we konden even naar elkaar zwaaien tijdens het fietsen. Na beiden rondleidingen te hebben gehad kwamen we allemaal bij elkaar voor de laatste rondleiding die op onze eigen studentenvereniging was. Het was heerlijk zonnig die dag dus de kinderen kregen limonade en cake op het dakterras van Albertus Magnus! Een korte rondleiding over de Leeszaal en een praatje van de Praeses op de Borrelruimte en toen was het toch echt wel weer tijd om terug te gaan naar school. Toen we op school aangekomen vroegen wat ze het leukst vonden was dat voor de meesten toch wel het studentenhuis. Al met al een geslaagde dag gehad

TALENTEN

De derde bedenk-en-doe-sessie stond in het teken van de verschillende talenten binnen klas 8a. We begonnen de vroege ochtend met een talentenquiz waarin de kinderen verschillende stellingen konden beoordelen en dan telkens een voorkeur moesten aangeven. Uiteindelijk kwamen hier dan 4 groepen uit. Blauw: de verkenner, Geel: de ontwerper, Oranje: de verteller en Groen: de regelaar. Wij van de commissie hebben zo’n vergelijkbare talentenquiz zelf ook gedaan aan het begin van ons project, dus wij verdeelden onszelf ook over de groepjes die bij hierbij aansloten. Hierdoor konden we als groep concreet met verschillende dingen aan de slag.
Een groepje begon met het schrijven van een stukje voor de nieuwsbrief van de school en het maken van uitnodigingen voor de onthulling van het project straks. Een ander groepje ging bezig met het in kaart brengen van de kosten van het project en de kinderen hebben hier zelf ook al met de gemeente over gebeld!
Er werden posters gemaakt, dansjes verzonnen en boodschappenlijstjes opgesteld voor een feestelijke afsluiting straks!
Al met al was het een erg productieve en leuke ochtend, de kinderen gaan super actief overal mee aan de slag en de meiden van het dansje konden maar niet ophouden over hoe goed Jelte kon dansen!

BRAINSTORMSESSIE

Vorige week kwamen we voor de tweede keer bij klas 8a van obs Karrepad om samen verder werken aan ons project binnen het thema Veiligheid en Welzijn.
De kinderen werden in groepjes verdeeld in de 4 groepen waar we de wijk in hadden opgedeeld. Na wat uitleg en instructie gingen we op pad, naar buiten om inspiratie op te doen naar wat er beter kon. Hiervoor lieten we de kinderen de buurtbewoners interviewen. Er kwamen veel ideeën voorbij zoals hondenpoep zakjes waardoor het er opgeruimder uit zou zien, picknickbanken in het park, een stoep weer recht maken en meer fietsenrekken in de buurt. Veel oudere vrouwen in de buurt noemden als probleem dat er vaak te hard werd gereden en dat er daarom meer drempels zouden moeten komen. Terug in het klaslokaal werden er per groepje kinderen 2 goede ideeën uitgekozen die voor de klas mochten worden gepresenteerd aan de anderen. Het uiteindelijke idee werd bepaald door een blinde stemming (zodat ze niet te veel beïnvloedt zouden worden door elkaar). Uit deze stemming kwam het volgende plan: snelheidsbeperking! En dan specifiek bij het gevaarlijke kruispunt van het Floresplein. Dit kan door middel van een bord met smiley, een drempel of een snelheidsbord. Volgende week gaan we verder met stappen ondernemen om dit project verder te realiseren!

KENNISMAKING MET OBS KARREPAD

Twee weken geleden gingen wij met onze commissie langs bij groep 8 van OBS Karrepad. Met maar liefst 27 kinderen zat de klas goed vol! Het was eerst wat rumoerig maar toen wij eenmaal het welbekende ‘vosje’ (stilte-teken) uitvoerden werd de groep al snel stil.

Toen kon de kennismaking beginnen, wij begonnen met onszelf voor te stellen en wat te vertellen over onze vereniging (Albertus), Stichting Move en het project zelf. Vervolgens deden we een quiz om te kijken hoeveel de kinderen al wisten over het studentenleven. We stonden ervan versteld hoeveel ze al wisten! In de quiz werd de vraag gesteld wat studenten vooral eten, een groot deel dacht dat we vaak uiteten gingen maar een jongetje riep uit “Sowieso pasta pesto want studenten hebben SKERE tijden!”

Hierna werd het handpalm spel uitgevoerd, allemaal je hand omtrekken en bij iedere vinger een kenmerk over jezelf opschrijven. Wij van de commissie deden ook mee en op het eind werden de briefjes gehusseld en moest er worden geraden van wie een hand was naar aanleiding van de opgeschreven hobby’s. Zo leerden wij de kinderen beter kennen en konden we ook zien hoe goed de kinderen elkaar al kenden, erg leuk!

Ook hebben we het al even over het thema Veiligheid en Welzijn gehad. De kinderen kwamen gelijk al met goede ideeën: “Er is in de buurt een gevaarlijk kruispunt waar niemand echt weet wie er eerst mag!”

Al met al was het een geslaagde eerste kennismaking en wij kijken al uit naar de volgende sessie !

Meer projecten uit Groningen