Op De Groene Alm gaat voor groen

Leerlingen van Op De Groene Alm komen met studenten van Global Sustainability Science in actie voor Leidsche Rijn. Samen zullen ze een actie bedenken met betrekking tot Natuur en Milieu. Groen, groener, Op De Groene Alm! Lees hier alle updates.

Op wijkverkenning in Leidsche Rijn

De tweede ‘Bedenk & Doe’ sessie stond in het teken van het verkennen van de buurt rondom de basisschool. In groepjes ging de klas op pad om de tips en tops van de wijk te ontdekken en op te schrijven. Eenmaal terug in het klaslokaal werden de notities verzameld en werd er gediscussieerd over wat de grootste verbeterpunten in de wijk. Zo merkten veel kinderen dat er rondom de speeltuintjes meer afval te vinden is dan op andere plekken en vonden ze dat er te weinig groen op straat is. Ieder groepje presenteerde om de beurt hun idee om de wijk te verbeteren, maar over welk thema het project uiteindelijk zal gaan, is nog even een verrassing voor de kinderen. Dit zal bekend worden gemaakt tijdens de volgende ‘Bedenk & Doe’ sessie, waar de kinderen een concreter plan voor de project dag zullen verzinnen.

iris

De eerste stapjes

Vijf enthousiaste Global Sustainability Science studenten ruilen komende periode af en toe de collegezaal in om samen met groep 7 van basisschool Op De Groene Alm een project uit te voeren. Het project staat in het teken van ‘Natuur en Milieu’, waarbij de leerlingen zelf de wijk mogen verkennen en verbeterpunten met betrekking tot dit thema mogen aanduiden.
De eerste ontmoeting met de klas was een groot succes. Tijdens deze bijeenkomst, ook wel ‘Bedenk & Doe sessie 1’ genoemd, mochten de leerlingen in groepjes een mindmap maken met alles wat zij al wisten over het milieu en de natuur. Vervolgens maakten we een grote gezamenlijke mindmap met de belangrijkste punten. De leerlingen waren erg enthousiast en bleken al veel kennis te hebben over dit onderwerp. Ook over de wijk zelf konden zij goede tips en tops geven.
In de volgende bijeenkomst (Bedenk & Doe sessie 2) zal het grootste probleem op gebied van natuur en milieu in de wijk worden vastgesteld. Voor dit probleem zullen de kinderen uiteindelijk een oplossing bedenken. Wij kijken al erg uit naar de creatieve ideeën van de kinderen en de nieuwe les!

Iris

Meer projecten uit Utrecht