Asset 7Asset 3Asset 4

Projectupdates

Alle projectupdates van voorjaar 2022


Hier vind je alle updates van studenten die meedoen met Move. Bekijk snel hoe studenten en kinderen in het voorjaar 2022 samen in actie komen! Gebruik ctrl+f om te zoeken naar updates uit een specifieke stad!


Project updates

Terugblik op think-and-do sessie 5

(30-05-2022) In deze sessie blikten we terug op het studentenuitje. Vervolgens zijn de leerlingen aan de slag gegaan in groepjes met het volgende: posters maken, speeches schrijven, boomspiegel beplant, het toneelstukje en het verven van de vogelhuisjes. De laatste voorbereidingen voor de feestelijke afsluiting vonden plaats. De leerlingen kijken uit naar de feestelijke afsluiting, ze hebben zin om hun creaties aan de buitenwereld te laten zien!

Luna en Lisa

Terugblik op het studentenuitje

(16-05-2022) In deze sessie stond het studentenuitje centraal! De leerlingen gingen met de fiets naar Hortus Botanicus Universiteit Leiden en gingen in groepjes door middel van een speurtocht op onderzoek uit. Naast Hortus Botanicus staat het academiegebouw van Universiteit Leiden. Zij kregen een exclusieve rondleiding door dit gebouw. Vervolgens kregen de enthousiaste leerlingen een studentenhuis te zien van één van de vrijwilligers. De leerlingen van Leimundo ervaarde dit als een leuke en interessante dag.

 

 

 

Luna en Lisa

Terugblik op think-and-do sessie 3

(11-05-2022) In deze sessie deden de leerlingen de zogeheten Talentenquiz! Wat houd dat in? De leerlingen van Leimundo vulde een quiz in met diverse dilemma’s over hun kwaliteiten en interesses. Hieruit kwamen vervolgens verschillende rollen: de verkenner, de ontwerper, de regelaar en de verteller. Bij elke rol hoorde eigen taken. De verschillende rollen van de enthousiaste leerlingen creëerde groepen en in deze groepen gingen zij aan de slag met hun taken. Er werd een voorstelling bedacht, een speech geschreven, een begroting gemaakt, een draaiboek gemaakt en nog veel meer.

Luna en Lisa

Terugblik op think-and-do sessie 2

(21-04-2022) In deze sessie gingen de leerlingen van Leimundo de wijk in. De leerlingen kregen allemaal een rol toegewezen: journalist, tijdbewaker, waarnemer en de wegwijzer. Vervolgens was het schoenen aantrekken en gaan. Het was heerlijk weer en de leerlingen hadden zin om de wijk met ons te verkennen. Gericht op het milieu keken we naar de mindere en goede kanten van de wijk. Daarnaast hielden de leerlingen interviews met buurtbewoners om zo ook hun inbreng op het milieu in de wijk te horen. Met de informatie die de leerlingen opgedaan tijdens de wijkverkenning hebben zij hun ideeën opgeschreven en gepresenteerd. Hier wordt uiteindelijk een top drie van gemaakt.

Luna en Lisa

Terugblik op think-and-do sessie 1

(07-04-2022) Een nieuw MOVE je buurt project is begonnen! Leerlingen uit groep 7/8 van de school Leimundo zijn deze week begonnen met het MOVE project. Hun thema? Natuur en Milieu. Vol enthousiasme gingen ze samen met de vrijwilligers aan de slag. In deze eerste sessie stonden de ontmoeting en het maken van de posters over de wijk centraal. Voor de eerste kennismaking met de leerlingen hebben we samen de volgende spelletjes gedaan: Iemand-die, het handenspel en een studentenquiz. Na het maken van de posters hebben de leerlingen dit gepresenteerd voor de klas, wat een leuke ideeën zijn daar naar boven gekomen en wat een creatieve leerlingen.

Luna en Lisa

Tilburg- J’eanne D’arc- sessie 1

Unfortunately, due to the corona measures, we were unable to hold a physical session but we did create a super fun interactive introduction video for the kids where they can get to know us.

Lizan Cuma

Tilburg- Aboe el-Chayr- Sessie 1

Unfortunately, due to the corona measures, we were unable to hold a physical session but we did create a super fun interactive introduction video for the kids where they can get to know us.

lizan cuma

Eindhoven – OBS Cornelis jetses – Sessie 3

Vandaag hadden we sessie 3 op basisschool Cornelis Jetses in Eindhoven, waarbij we het populairste idee bekend hebben gemaakt: koken voor ouderen in een verzorgingstehuis vlakbij de school! Nadat de kinderen de talentenquiz hadden gemaakt, zijn ze enthousiast aan de slag gegaan in hun eigen groepje om de voorbereidingen voor de feestelijke afsluiting te beginnen. Er kwam meteen glitter tevoorschijn voor posters, boodschappenlijstjes werden gemaakt en er is zelfs een goede begroting gemaakt door de kinderen. Allemaal heel gezellig en leerzaam! Op naar de volgende sessie:)

Inge

Eindhoven – Basisschool de Boog – B&D 4

We hebben onlangs bedenk- en doesessie 4 gehad online. Ondanks dat we nog steeds niet naar de basisschool mogen door de corona-maatregelen, is de voorbereiding voor de feestelijke afsluiting in volle gang! Online bevallen de bedenk- en doesessies ook heel goed.

Er is een poster gemaakt, een speech en een leuke uitnodiging voor de klas voor de feestelijke afsluiting. Supertof!
Ook zijn we met de klas tot de conclusie gekomen dat het een sportmiddag wordt met snacks! Dit sluit helemaal aan op het thema ‘Bewegen en gezondheid.’

Hanae

Groningen – CBS ’t Kompas – sessie 2

Dinsdag 14 december was het dan eindelijk zover de eerste ontmoeting met de groep 8 klas van basisschool ’t Kompas in Lewenborg. Na de eerste sessie online gedaan te moeten hebben, was het dan eindelijk toch zover om de leerlingen te ontmoeten tijdens de wijkverkenning. Hoewel wij allemaal de zenuwen voor de eerste ontmoeting onder controle probeerden te houden, verdwenen deze als sneeuw voor de zon toen we de kinderen ontmoetten. De eerste ontmoeting was erg aangenaam en we kregen allemaal een groep kinderen onder begeleiding, die allemaal hun eigen taak hadden, variërend van navigeren door de wijk tot de interviews uitvoeren. Vele verschillende buurtbewoners werden door de wijk gevraagd naar hun ervaring over de wijk, en een groep leerlingen wist zelfs een interview in het Engels uit te voeren. Aan het eind van de middag was het grappig en toevallig om te zien, hoe alle kinderen met vergelijkbare ideeën kwamen, waar we in de komende sessies hard aan kunnen verder werken.
Na de ontmoeting met de groep 8 klas zijn wij allemaal stuk voor stuk nog enthousiaster geworden van het project en kunnen we niet wachten tot wij weer naar Lewenborg kunnen. Helaas zal dit nog enkele weken duren, maar we kijken de toekomst van het project met veel hoop tegemoet.

Paul

Groningen – ’t Kompas – session 1

Meeting 17 children online for the very first time was quite a challenge. However, volunteers of Move Je Buurt successfully hosted the first session with the energetic students of grade 5 of ‘t Kompas.

In this session, Britta introduced the organization MOVE and the kind of project that will be carried out. Each volunteer then introduced themselves, after which Prishita presented videos about art and culture in different nations. This encouraged an engrossing discussion about the different festivals celebrated in Groningen. Dev then proceeded with an interactive game where he asked the children questions to which they formed an opinion and revealed it by saying “agree” or “disagree”. It turns out that these children believe that greeting someone with a ‘hi’ or ‘hello’ should be replaced by ‘you are awesome!’.

The session was concluded by an overview of what will be conducted in the following one. Volunteers will finally get to meet these dynamic students in person for the upcoming walk around the neighbourhood. We are all looking forward to it!

Prishita

Groningen – de hoeksteen – Sessies 1 + 2

Op die dag hebben we kennis gemaakt met 17 enthousiaste kinderen die klaar stonden om ons te ontmoeten en natuurlijk Move! We hadden veel plezier, want de kinderen waren erg actief tijdens de activiteiten die we voor hen hadden voorbereid. Een paar dagen later ontmoetten we ze opnieuw en deze keer hadden we een geslaagde wijkverkenning gehad. Tijdens deze activiteit interviewden de kinderen buurtbewoners om creatieve ideeën te bedenken voor hun toekomstige actie. Wat zal deze actie zijn? Stay tuned and check this page regularly om alles te lezen over wat de leerlingen van basisschool de Hoeksteen gaan doen voor hun buurt

Anne

Eindhoven – bs strijp dorp – sessie 3

Hallo allemaal, de 3e sessie zit er alweer op voor groep 8 van BS Strijp Dorp! Uit de wijkverkenningssessie van vorige week zijn 2 mooie ideeën gekomen en die zijn door ons geëvalueerd. Het idee om de leerlingen samen met ouderen van een bejaardentehuis te laten wandelen vonden wij erg leuk omdat het bijdraagt aan de (mentale) gezondheid van de ouderen en het zorgt voor een sociale connectie tussen jong en oud maar ook tussen de buurtbewoners onderling. Het idee om op een plein een marktkraam te plaatsen waarbij gezond eten verdiend kan worden door sportieve spelletjes te voltooien was een reële optie vanwege de aandacht die het trekt bij omstanders. Uiteindelijk hebben de leerlingen gekozen na stemming voor het marktkraam idee. Het 2e deel van de sessie bestond uit het ontdekken van de talenten van de leerlingen, om vervolgens iedereen in groepjes op te delen op basis van hun talenten / interesse. De verkenners, de regelaars, de vertellers en de ontwerpers hebben hun eerste ideeën genoteerd en wij gaan nu verder met het maken van een overzicht van wat er gaat gebeuren en wat de leerlingen de volgende keer gaan maken. Maar eerst, het studentenuitje!

bauke

Eindhoven – BS strijp dorp – sessie 2

Op woensdag 8 december vond de 2e sessie met BS Strijp Dorp plaats. De sessie die eigenlijk een week eerder had moeten plaatsvinden maar niet door kon gaan vanwege quarantaine van de leerlingen was geslaagd! In groepjes van 4 gingen de leerlingen de wijk in om deze te verkennen en te bekijken wat waardevolle ideeën kunnen zijn die iets toevoegen aan de buurt. Waar de één het aanspreken van buurtbewoners wat vlotter af ging dan de ander, zijn er door deze leuke gesprekken genoeg perspectieven van omwonenden verzameld. Eenmaal terug in de klas heeft ieder groepje het beste idee gepitcht: van een marktkraam waar gezond eten verdiend kan worden door een sportief spelletje goed te voltooien tot het wandelen samen met bewoners van het plaatselijke bejaardentehuis tot een hardloopwedstrijd. Na een stemming om een idee te geven van de voorkeur van de kinderen is het nu aan ons om te bepalen welk idee werkelijkheid gaat worden!

Bauke

Tilburg – Abu el-Chayr – sessie 3

Dinsdag 7 december

Het viel ons op dat ondanks dat de bedenk&doe sessie online moesten plaatsvinden, kinderen toch vragen aan ons durfde te stellen. Dit deden ze door naar het bord toe te lopen en zo via Teams met ons te communiceren.

Vandaag heeft bedenk&doe sessie 3 plaatsgevonden. Deze sessie hebben we online georganiseerd. In deze sessie hebben de kinderen de talentquiz gedaan. Ze hebben na het doen van deze quiz allemaal een bepaalde rol gekregen in het project. Ook hebben we een begin gemaakt aan het opstellen van een plan B om de wijk te verbeteren, in het geval dat het actuele plan niet mogelijk zou zijn door de corona-maatregelen. Wij hadden verwacht dat de kinderen meer hulp van ons nodig zouden hebben omdat online communiceren lastiger is dan wanneer wij met de kinderen op locatie kunnen werken. Uiteindelijk viel de moeilijkheid mee en hebben de kinderen grotendeels zelfstandig de quiz kunnen maken en in groepjes kunnen brainstormen. Op de foto is al een idee te zien voor de uitnodiging van de feestelijke afsluiting.

De kinderen waren ook na deze sessie weer enthousiast. Natuurlijk was het wel anders dan normaal, maar we hopen binnenkort weer op locatie langs te kunnen komen!

Liv

eindhoven – Basisschool de boog – sessie 3

Weer na een lange tijd een update..

Door de nieuwe maatregelen kunnen we helaas niet fysiek naar de school. Dat wil niet zeggen dat het project stopt! We gaan online gewoon verder. We hadden de 3e bedenk- en doesessie op 7-11-2021. Dit ging supergoed! De kinderen waren super enthousiast. N.a.v. de talententest kreeg iedereen een eigen taak. Hierin speelde iedereen goed op in en ging gelijk goed te werk.

Hanae

Eindhoven – Corneslis Jetses – sessie 2

Vandaag hadden we de tweede bedenk & doe sessie op basisschool Cornelis Jetses in Eindhoven. We gingen meteen lekker de wijk in, om te verkennen wat er al is en wat kan worden verbeterd. De kinderen stapten enthousiast af op buurtbewoners om hen vragen te stellen, waarbij het leuk was om te zien dat ze het steeds wat minder spannend vonden! Weer terug in de klas begonnen we met brainstormen, er kwamen allerlei leuke en originele ideeën voorbij die met elkaar werden gedeeld, waarna er werd gestemd. Nu zijn er vier ideeën over, waaruit de meest haalbare wordt gekozen! Tijdens de volgende sessie kunnen we hier dan mee aan de slag.

Margit de Ruiter

Eindhoven – De boog – Sessie 2

Op 23-11-2021 hebben we de wijkverkenning gehad in Tongelre. We zijn in groepjes van 7 gaan lopen door de wijk en zijn opzoek geweest naar allerlei plekken die aan verbetering toe zijn. Er kwamen allerlei ideeën naar boven, zoals met ouderen een Yogamiddag, een boomhut waar je kunt klimmen en een voetbal evenement organiseren! Supertoffe ideeën die naar boven kwamen. De kinderen hebben ook nog kunnen spelen na de wijkverkenning. Ieder groepje met zijn eigen spel.

Het uiteindelijke idee wordt tijdens onze volgende bedenk en doe sessie bedacht. Spannend!

Hanae Achmourk

Eindhoven – BS Strijp Dorp – Sessie 1

Op woensdag 24 november vond de eerste bedenk en doe sessie plaats met groep 8 van basisschool Strijp Dorp! Met in totaal 4 studenten technische bedrijfskunde en 1 afgestudeerde gymdocent verliep de eerste kennismaking heel soepel. Wij begonnen als studenten met een voorstelrondje en lieten wat foto’s zien van ons studentenleven waar de kinderen heel geïnteresseerd in waren. Ze vonden het bovendien heel grappig om te horen dat 2 van ons samen wonen in een studentenhuis. Hierna hebben alle kinderen zichzelf voorgesteld en hebben we een kennismakingsspelletje gedaan, waarbij alle kinderen een A4tje met een naam erop kregen. Na deze te hebben opgevouwen als prop moesten deze door de klas worden gegooid, moesten alle kinderen een nieuw propje vinden en de persoon die op de prop stond vinden. Dit zorgde gelijk voor een losse sfeer en de kinderen konden direct aan de slag met de eerste brainstorm sessie: het in kaart brengen van alles wat er in de buurt te vinden is. Zo presenteerden de kinderen, na te hebben overlegd in groepjes, de goede dingen van de buurt en de verbeterpunten. Ze waren heel erg blij met de klimtoestellen en de pleintjes in de buurt, maar niet tevreden met het afval, het vuurwerk en de hard rijdende auto’s in de buurt. Op het einde werd nog een laatste spelletje gedaan, waarna wij vetrokken en werden uitgezwaaid door alle kinderen. Kortom, een leuke eerste kennismaking. Op naar sessie 2!

Bauke

Groningen – basisschool ’t Kompas – Sessie 1

Dinsdag 30 november was het dan eindelijk zover, de eerste kennismaking met de klas. Na meerdere weken aan voorbereiding kon de groep 8 klas van basisschool ’t Kompas in Groningen ons eindelijk ontmoeten. Jammer genoeg moest deze eerste ontmoeting, vanwege de pandemie, wel online plaatsvinden, maar dit mocht de pret niet drukken. Hoewel we in eerste instantie allemaal een beetje nerveus waren, waren we opgelucht met de betrokkenheid van de leerlingen tijdens het vooroordelenspel. Hierbij moesten de leerlingen ons beoordelen enkel op basis van foto’s die zij van ons te zien kregen.
Hoewel er in eerste instantie wat technische problemen waren, voornamelijk met het geluid, hielp de docent ons er doorheen. Na de voorstel ronde hadden de leerlingen de tijd om ons verschillende vragen te stellen en een terugkerend thema was toch wel het studentenleven en waarom wij de keuze hadden genomen om student te worden. Na deze vragenronde zat de tijd er helaas weer op en was het tijd om afscheid te nemen, over twee weken zal echter de tweede bedenk en doe sessie plaatsvinden, namelijk de wijkverkenning. Wij hopen de leerlingen dan voor het eerst in het echt te kunnen ontmoeten, aangezien dit grotendeels buiten zal plaatsvinden.

Paul

Leiden – Lucas Van Leijden – sessie 2

Afgelopen vrijdag hebben wij met de kinderen de wijkverkenning gedaan! De kinderen hebben de wijk beter leren kennen en wat bewoners geïnterviewd 🙂

adra

Eindhoven – Cornelis jetses – sessie 1

Vandaag hadden we de eerste bedenk & doe sessie op basisschool Cornelis Jetses in Eindhoven, waarbij wij als studenten de kinderen leerden kennen en zij ons leerden kennen. Al op het schoolplein kwamen twee jongens naar ons toe en vroegen of wij “de studenten van de universiteit” waren, om ons vervolgens vol enthousiasme naar binnen uit te nodigen. Het was dus al meteen duidelijk dat ze ons graag wilden leren kennen. In de klas leerden we elkaar kennen door middel van kennismakingsspelletjes en een quizje met vragen over ons. Na wat verteld te hebben over de universiteit, werden er een hele hoop vragen op ons afgevuurd. De kinderen waren erg nieuwsgierig naar het studentenleven en waren geïnteresseerd in wat we te vertellen hadden. Na het klassikale deel, mochten ze nu zelf aan de slag in groepjes, waarbij de wijkverkenning werd voorbereid samen met een student. De kinderen vonden het erg leuk dat ze alvast een taak kregen voor de wijkverkenning van de volgende sessie, zoals bijvoorbeeld ‘wegwijzer’ of journalist’. Taken werden verdeeld, verhalen over de wijk werden gedeeld (met elkaar maar vooral met ons) en vragen voor de buurtbewoners werden opgesteld. De kinderen hebben het thema “ontmoeting & contact” gekozen en hadden duidelijk interesse in de andere buurtbewoners en dan voornamelijk de ouderen.

We hebben erg veel zin in de volgende sessie, waarbij we de wijk gaan ontdekken en vervolgens gaan brainstormen over mogelijke verbeteringen!

Inge van grinsven

Tilburg – aboe el-chayr – sessie 1+2

Met vijf Fontys eerstejaars pedagogiek studenten zijn we via stichting Move de samenwerking met basisschool Aboe el-Chayr aangegaan. Ons doel is om binnen 7 sessies een pedagogische relatie met de kinderen van groep 6 op te bouwen. De kinderen gaan iets voor hun wijk doen en hebben gekozen voor de thema ‘Ontmoeting & Contact’.

Tijdens de eerste sessie hebben we kennis gemaakt met de kinderen. Door middel van spel wilden wij de kinderen leren kennen, maar we vonden het ook erg belangrijk dat zij ons ook leerden kennen. Het viel ons op dat alle kinderen erg enthousiast waren en goed meededen. Dit maakte ons ook enthousiast! De kinderen schreven op welke ideeën ze hadden om voor de wijk iets te organiseren. Dit varieerde van koken voor de buurt tot een sportdag.

Het doel van de tweede sessie was om de wijk te verkennen. Waar zouden we het project kunnen waarmaken? Tijdens deze sessie hebben de kinderen ons meegenomen in hun wijk. We hebben de klas in groepjes verdeeld en hebben taken uitgedeeld. Zo was er in ieder groepje een wegwijzer, waarnemer, tijdsbewaker en journalist. De kinderen namen deze taken erg serieus, maar hadden ook veel lol tijdens de wijkverkenning. We zijn langs parken, buurthuizen en de bibliotheek geweest.

Aan het einde van de sessie hebben we klassikaal gereflecteerd op wat er waar is genomen. Ook hebben de kinderen gestemd op het idee dat ze het liefst willen uitvoeren. Dit is geworden “Koken voor de wijk” en wij zijn erg enthousiast om dit waar te maken!

Astera

Eindhoven – Basisschool de boog- sessie 1e

We zijn begonnen met een nieuw project bij basisschool de Boog. We zijn 5 studenten Pedagogiek aan Fontys.

Afgelopen dinsdag (16-11-2021) hebben we de eerste bedenk- en doesessie gehad. We hebben een kennismakingspel gespeeld met een dobbelsteen. Bij ieder cijfer van de dobbelsteen stond er een vraag en zo leerde we eenieder kennen. Naderhand, hebben we d.m.v. Just Dance een bewegingsspel gespeeld aangezien het Thema ‘gezondheid en bewegen’ is. Als laatste zijn we naar buiten gegaan en hebben we buiten een kennismakingspel gespeeld in kleinere groepjes die ze zelf mochten bedenken.

Bij de afsluiting hadden we het over de 2e bedenk- en doesessie en het reflecteren op de dag. Hierbij gaven de kinderen ook aan waar we de wijkverkenning voor de 2e bedenk- en doesessie konden houden.

Hanae Achmourk

Rotterdam – obs de schalm – 1e bedenk en doe sessie

Op 12 oktober vond de eerste bedenk en doe sessie plaats met groep 8 van OBS de Schalm. Deze eerste sessie stond in het teken van kennismaking. Na een korte introductie van Romee over de inhoud van MOVE begonnen we met een kennismakingsspel. Op een A4 blaadje trokken de kinderen hun hand over en schreven in iedere vinger een weetje over zichzelf. De studenten deden hetzelfde. Vervolgens werden de handen een voor een voorgelezen en moesten de kinderen raden van wie uit de klas de hand was. Zo leerde wij hen beter kennen, maar zij ook elkaar nog beter. Hierna hielden de studenten een kleine vragenronde. Aan de kinderen werden vragen gesteld zoals: hoe ziet het studentenleven eruit? Hoe ziet studeren eruit? De kinderen gaven enthousiast antwoord en voerde gesprekken over wat zij zelf zouden willen studeren en hoe ze het voor zich zien. Daarna werd er ingegaan op het project en het verloop van het project. Er werden kleinere groepjes gemaakt waarin gesproken werd over de buurt en de opties en mogelijkheden daarbinnen. De rollen voor de wijkverkenning werden verdeeld en tot slot werd er klassikaal afgesloten. Een erg leuke, enthousiaste en leerzame kennismaking!

Anna

leiden – Lucas van Leyden – sessie 1

Afgelopen maandag hebben wij de eerste denk- en doe sessie met groep 8 van de Lucas van Leyden gehad, wat was het gezellig! Tijdens deze eerste sessie hebben we vooral kennisgemaakt met de kinderen, het project en met elkaar. De kinderen zijn aan de slag geweest met het goede gesprek, het thema veiligheid en vrijheid, wat hun wijk allemaal te bieden heeft en wetten die ze belangrijk vinden. Iedereen was erg enthousiast en de sfeer was top!

adra

Rotterdam – O.b.s. de schalm – bedenk 7 doe sessie 2 – de wijkverkenning

Tijdens de 2e bedenk & doe sessie met O.B.S. de Schalm in Katendrecht, zijn de kinderen samen met de studenten de wijk ingegaan om de buurt beter te leren kennen. Het thema van het ‘move je buurt’ project is ‘bewegen en gezondheid’ en de kinderen hebben de buurtbewoners enkele vragen gesteld om tot meer inzichten te komen. Na deze inzichten is de brainstormsessie gestart om een superleuke buurtactiviteit te organiseren. Alle ideeën zijn welkom dus er kwamen ook ideeën naar voren zoals: “Een nieuwe sportschool bouwen!”. Alle ideeën zijn goed, maar het moet natuurlijk wel een beetje realistisch blijven!
Uiteindelijk zijn we tot een supertof idee gekomen met de klas waarover je kan lezen in de volgende update.

Emir: “Wow, veel buurtbewoners eten geen snoep, maar willen wel meer sporten”
Student Anna: “Heel erg leuk om te zien dat de buurtbewoners mee willen werken aan de gezondheid van de buurt. Dan merk je dat, ook al woon je in een grote stad, de buurt elkaar erg belangrijk vindt.”

anna

Utrecht – Ariënsschool – sessie 6

Op 8 juli vond de laatste Move-sessie voor de zomervakantie: Sessie 6. Het Move-project zal doorgaan na de zomervakantie op de Ariënsschool met de kinderen van Groep 7 die dan Groep 8 zullen zijn.
Tijdens Sessie 6 heeft de kunstenares, die gaat helpen bij het realiseren van het mozaïek bankje, Annemarie Sybrandy zich voorgesteld. Zij heeft verteld dat ze al meer dan 20 jaar kunstenares is en dat ze ontzettend veel zin heeft in het helpen bij het project van de Ariënsschool.
Annemarie en de studentvrijwilligers hebben daarna samen het ontwerp bekend gemaakt! De kinderen waren ontzettend blij met en enthousiast over het ontwerp en herkenden hun eigen ontwerpen erin terug. Annemarie heeft daarna advies gevraagd aan de kinderen over hoe het ontwerp goed uit de verf te laten komen. De leerlingen van Groep 7 hadden geweldige ideeën, zoals een lichtere kleur mozaïek gebruiken om de aarde heen zodat deze niet wegvalt in de donkere ruimte.
Hierna werd de sessie afgesloten met het laten zien van de inzameling statieflessen. De studenten Eva en Isabel hebben welgeteld 7 volle zakken naar de supermarkt gebracht. Daar bleek Groep 7 wel 142 flessen te hebben verzameld over de afgelopen weken. Hiermee hebben we 35,50 euro verzameld voor de afsluiting van het project!

We zijn mega trots op wat de leerlingen tot nu toe allemaal hebben bereikt en wij hebben veel zin om na de zomervakantie verder te gaan!

Isabel

Utrecht – Ariënsschool – Studentenuitstapje

Op 3 juni zijn de studentvrijwilligers van Veritas en Unitas weer op bezoek geweest bij groep 7 van de Ariënsschool. Dit keer niet om hard te werken aan het Move project, maar om een kijkje te nemen in het studentenleven!
In verband met de COVID-19 maatregelen vond het studentenuitstapje anders plaats dan normaal: Studentenspelletjes werden naar het schoolplein gebracht! Verschillende spelletjes zijn uitgelegd en voorgedaan, maar het werd snel duidelijk: het flessenballenspel was het leukst. Hierbij werden er twee teams gemaakt en moest er een volle fles water worden omgegooid met een bal. Het team die als eerst de fles leeg had won!
Na de spelletjesmiddag is nog met de enthousiaste kinderen van Groep 7 besproken dat er flessen ingezameld moet worden, zodat we lekkernijen en drinken kunnen kopen voor tijdens de afsluiting van het project. Daarna hebben de kinderen een vlog bekeken, gemaakt door de studenten, over wat het studentenleven eigenlijk inhoudt. Hierbij werden een vragenrondje gehouden en vroeg de leerlingen dingen zoals, ‘Zien jullie je ouders nog?’ en ‘Gaan jullie wel eens op vakantie?’.

Komende sessie zal het ontwerp van het bankje bekend worden gemaakt en krijgen de leerlingen kans om de kunstenares: Annemarie Sybrandy, die ons gaat helpen, te ontmoeten!

Isabel

Kinderen van Beijum in Groningen in actie met Move in 1 dag

Vandaag gingen de kinderen van Beijum zelf een project verzinnen om de mensen in de wijk te helpen. Ze hebben bedacht om tekeningen te maken voor ouderen met lieve boodschappen erop. Op gekleurd papier werden allerlei mooie dingen gemaakt. De tekeningen gaan bij de ouderen in de brievenbus!

Eline

Een berichtje van stichting move

Je bent aan het einde gekomen van alle project-updates van dit najaar. Kom snel nog eens kijken of er nieuwe berichten zijn geplaatst. Zelf een update schrijven? Klik hier!

Stichting move

Meer projecten uit Projectupdates