Buurtfeest in Ondiep

Groep 8 van de Rietendakschool heeft samen met studenten van Pedagogische wetenschappen gezien dat in Ondiep buurtbewoners elkaar maar vluchtig kennen. Bewoners geven aan hun buren te groeten, maar echte contacten vloeien er niet uit voort. Dit vinden de kinderen jammer, daarom organiseren zij een buurtfeest in de Watergeus. Op dit feest zijn buurtbewoners welkom om elkaar beter te leren kennen onder het genot van lekkere hapjes en drankjes en actieve spellen als een voetbaltoernooitje en een buren-speeddate.

Het Buurtfeest!

De dag was eindelijk aangebroken, namelijk de dag van het buurtfeest in Ondiep. De leerlingen hadden er zin in en troffen de aller- aller- allerlaatste voorbereidingen. Het eten werd gemaakt en klaargezet, de speech werd geoefend, de muziek werd aangezet, de versieringen werden opgehangen en er werd overleg gehouden. Het zag er allemaal goed uit en de samenwerking verliep erg goed. Om drie uur was het dan eindelijk tijd voor het lang verwachte buurtfeest, en de kinderen gingen snel naar de poort om alle gasten te verwelkomen. Na een tijdje was de opkomst groots! Er werd gevoetbald, gespeeld, gegeten, gedronken en bovenal werd er lekker gepraat. Het uiteindelijke doel van dit project was meer ontmoeting en contact binnen de wijk, en daar heeft dit buurtfeest zeker bij geholpen!
Het hele proces van het organiseren van dit project was erg tof! Van het allereerste idee van een vliegende cactus tot een geslaagd buurtfeest. Daarom willen de studenten van Move de leerlingen van de Rietendakschool graag bedanken voor hun inzet en bovenal voor een leuke en leerzame tijd! Wij hopen dat de leerlingen nu inzien dat zij een positief verschil kunnen maken in de wereld, en dat ze dat nog veel vaker kunnen doen!

Tom

Studentenuitje en de laatste bedenk & doe sessie!

In februari zijn de toppers van de Rietendakschool op de universiteit van Utrecht geweest! ‘S ochtends pakten de kids de bus richting de Uithof om te zien waar de studenten van PAP studeerden. Deze drukke dag begon met een leuk hoorcollege, dat gegeven werd door de studenten. Het stond vooral in het teken van contact tussen mensen. In dit hoorcollege konden de kinderen dingen leren die van pas zouden kunnen komen bij het eindproject. Na een korte lunch was het tijd voor een leuke speurtocht, waarin de kinderen verschillende delen van de uithof konden zien. Na de speurtocht waren de kinderen erg onder de indruk van de grootte van de universiteit!
Een paar weken na het studentenuitje was het alweer tijd voor helaas de laatste denk&doe sessie. Hierin zijn de laatste voorbereidingen gedaan voor het buurtfeest, dat plaats zal vinden in speeltuin de Watergeus in Ondiep. Decoraties, boodschappenlijstjes, posters, flyers, speeches, muzieklijsten, noem het maar op, het was allemaal geregeld in de laatste sessie. De kinderen zijn dus druk bezig geweest om er een mooie gebeurtenis van te maken!

Dat past echt bij mij!

Het was alweer tijd voor denk & doe sessie 3! Tijdens deze sessie hebben de leerlingen van de Rietendakschool de taken onder elkaar verdeelt. Dit deden we met behulp van de talentenquiz. Aan het eind van de quiz konden we bijvoorbeeld goed zien wie van de kids goede sprekers waren en wie goed waren met cijfers. Vervolgens gingen de kinderen met dezelfde taak bij elkaar zitten om te brainstormen over wat de taak nou eigenlijk in hield. Wat ons het meest is bijgebleven van deze sessie is een geweldige quote van een van de leerlingen. Toen de leerling de taak te horen kreeg zij hij meteen: “Dat past echt bij mij!” Het is natuurlijk tof om die goede inzet keer op keer te zien. Wij kunnen al niet meer wachten op het studentenuitje!

Tom

Wacht, we gaan dit echt organiseren?

Op woensdag 12 december was het voor de leerlingen van de Rietendak school weer tijd voor de tweede bedenk & doe sessie. Dit keer gingen we met z’n allen de wijk in om informatie over Ondiep op te doen. Dit deden we door mensen op straat verschillende vragen te stellen over de wijk. Toen wij alle informatie gedeeld hadden met elkaar kwamen wij erachter dat de mensen uit de wijk weinig contact hebben met elkaar. Aangezien wij het thema Ontmoeting & Contact hebben, is onze taak dus om meer en leuker contact te creëren tussen de buurtbewoners. Tijdens het bedenken van een evenement realiseerde een leerling zich iets: “Wacht, we gaan dit echt organiseren?!”. Toen we zeiden dat ze echt een mooi evenement gaan neerzetten werden ze meteen tien keer zo enthousiast over het project! Dit belooft wat moois te worden!

Vliegende cactus!

Op 16 november gingen de leerlingen van de Rietendakschool samen met de studenten van pedagogische wetenschappen aan de slag met het project! Om wat inspiratie te krijgen rondom het thema ontmoeting & contact kregen de leerlingen de opdracht om het gekste idee ooit te bedenken. Hier kwamen de meest leuke ideeën uit, zoals een spookhuis, gametoernooi of een gek buurtfeest! Toch was er één idee dat erboven uitstak: een vliegende cactus! Met de inbreng van andere leerlingen kwamen we op het idee om een buurtfeest te organiseren waarbij er een cactus piñata zou zijn. De studenten lieten de leerlingen zo dus zien dat er geen dom idee bestaat, hoe gek dat idee ook is! Volgende keer als we weer bij elkaar komen gaan we de wijk in om daar inspiratie op te doen voor het project, en dan gaan we kijken of ze nog meer leuke ideeën hebben naast een vliegende cactus!

Meer projecten uit Utrecht