Buurtfeest in Ondiep

Groep 8 van de Rietendakschool heeft samen met studenten van Pedagogische wetenschappen gezien dat in Ondiep buurtbewoners elkaar maar vluchtig kennen. Bewoners geven aan hun buren te groeten, maar echte contacten vloeien er niet uit voort. Dit vinden de kinderen jammer, daarom organiseren zij een buurtfeest in de Watergeus. Op dit feest zijn buurtbewoners welkom om elkaar beter te leren kennen onder het genot van lekkere hapjes en drankjes en actieve spellen als een voetbaltoernooitje en een buren-speeddate.

Dat past echt bij mij!

Het was alweer tijd voor denk & doe sessie 3! Tijdens deze sessie hebben de leerlingen van de Rietendakschool de taken onder elkaar verdeelt. Dit deden we met behulp van de talentenquiz. Aan het eind van de quiz konden we bijvoorbeeld goed zien wie van de kids goede sprekers waren en wie goed waren met cijfers. Vervolgens gingen de kinderen met dezelfde taak bij elkaar zitten om te brainstormen over wat de taak nou eigenlijk in hield. Wat ons het meest is bijgebleven van deze sessie is een geweldige quote van een van de leerlingen. Toen de leerling de taak te horen kreeg zij hij meteen: “Dat past echt bij mij!” Het is natuurlijk tof om die goede inzet keer op keer te zien. Wij kunnen al niet meer wachten op het studentenuitje!

Tom

Wacht, we gaan dit echt organiseren?

Op woensdag 12 december was het voor de leerlingen van de Rietendak school weer tijd voor de tweede bedenk & doe sessie. Dit keer gingen we met z’n allen de wijk in om informatie over Ondiep op te doen. Dit deden we door mensen op straat verschillende vragen te stellen over de wijk. Toen wij alle informatie gedeeld hadden met elkaar kwamen wij erachter dat de mensen uit de wijk weinig contact hebben met elkaar. Aangezien wij het thema Ontmoeting & Contact hebben, is onze taak dus om meer en leuker contact te creëren tussen de buurtbewoners. Tijdens het bedenken van een evenement realiseerde een leerling zich iets: “Wacht, we gaan dit echt organiseren?!”. Toen we zeiden dat ze echt een mooi evenement gaan neerzetten werden ze meteen tien keer zo enthousiast over het project! Dit belooft wat moois te worden!

Vliegende cactus!

Op 16 november gingen de leerlingen van de Rietendakschool samen met de studenten van pedagogische wetenschappen aan de slag met het project! Om wat inspiratie te krijgen rondom het thema ontmoeting & contact kregen de leerlingen de opdracht om het gekste idee ooit te bedenken. Hier kwamen de meest leuke ideeën uit, zoals een spookhuis, gametoernooi of een gek buurtfeest! Toch was er één idee dat erboven uitstak: een vliegende cactus! Met de inbreng van andere leerlingen kwamen we op het idee om een buurtfeest te organiseren waarbij er een cactus piñata zou zijn. De studenten lieten de leerlingen zo dus zien dat er geen dom idee bestaat, hoe gek dat idee ook is! Volgende keer als we weer bij elkaar komen gaan we de wijk in om daar inspiratie op te doen voor het project, en dan gaan we kijken of ze nog meer leuke ideeën hebben naast een vliegende cactus!

Meer projecten uit Utrecht