Rotterdam

RSC/RVSV en Waalse school samen aan de slag!

Leerlingen van de Waalse School komen samen met studenten van RSC/RVSV in actie om hun buurt een boost te geven! Bekijk snel alle updates van dit project!

De Madurodam VONK-lunch

De 24 kinderen van groep 8b van De Waalse School mogen zich echte geluksvogels noemen. Zij mochten namelijk met de klas en zo’n 20 ouderen van woonzorgcentrum Aafje Hoppesteyn Crooswijk gaan lunchen op het SS Rotterdam. Dit project was in samenwerking met Madurodam, Het Nationaal Ouderenfonds, Aafje Hoppesteyn Crooswijk, De Waalse School, Stichting Move en RVSV/Stichting BeSt.

De leerlingen van groep 8 gaven aan het begin al aan iets te willen doen met ouderen. Dit heeft ertoe geleid dat de Waalse School gekoppeld was aan Madurodam en het Nationaal Ouderenfonds om gezamenlijk een VONK-lunch te organiseren voor kinderen en ouderen uit Crooswijk. De bedoeling hierbij was dat het ‘vonkje’ overslaat tussen jong en oud en dat de kinderen en de ouderen en duurzame relatie opbouwen. Hierbij werd vooral geïnvesteerd in de relatie tussen de school en het woonzorgcentrum. De lunch was een succes. Naast het gezamenlijke eten hebben de kinderen en ouderen samen een quiz en bordspellen gespeeld. Het eten was volgens de kinderen ook superlekker!

Isabella van der Gaag (Projectcoördinator)

Op bezoek bij Aafje

Het was alweer tijd voor de derde ‘bedenk en doe sessie’ afgelopen dinsdag. Dit keer zijn we samen met de leerlingen langs geweest bij de ouderen van zorginstelling Aafje. Deze ouderen zullen samen met de kinderen gaan lunchen op de SS Rotterdam als afsluiting van het project. We begonnen de ochtend met een quiz om de talenten van de kinderen en ouderen te ontdekken. Hier kwamen stellingen voorbij zoals ‘Ik hou ervan om netjes te werken’ of ‘Ik heb veel fantasie’. Naar aanleiding van deze vragen konden de kinderen en ouderen bepalen om ze meer een verkenner, ontwerper, verteller of regelaar zijn. Na de talentenquiz was er tijd voor de kinderen en ouderen om elkaar beter te leren kennen. Ibrahim kwam naar me toe en vroeg: ‘Mag ik deze man over de oorlog vragen? Ik zou daar graag verhalen over horen!’. De kinderen en ouderen hebben de kans gehad om elkaar alvast te leren kennen en tijdens de lunch op de SS Rotterdam zullen ze alle gesprekken kunnen voortzetten.

De Waalse School op bezoek bij Erasmus

Afgelopen week hebben wij, de studenten van RVSV, de leerlingen van de Waalse school meegenomen naar de Erasmus Universiteit. Het doel was om de kinderen een beeld te geven van wat studeren precies inhoudt, en dit is gelukt! We begonnen met een speurtocht over de campus. De eerste opdracht was ‘Zoek Erasmus’, de kinderen gingen snel op zoek om er als eerste te zijn. Na de speurtocht hadden wij als studenten een klein college voorbereid om de kinderen een voorproefje te geven van studeren. Er was goed opgelet, want bijna alle kinderen hadden de vragen op het einde goed. Na het college was het weer tijd om naar huis te gaan, we hopen dat de kinderen met een goede indruk van de universiteit naar huis gegaan zijn.

De wijk in!

Afgelopen maandag was de tweede denk en doe sessie op de Waalse School in Kralingen-Crooswijk. Dit keer: de wijkverkenning. De leerlingen waren enthousiast om de wijk in te gaan en de buurtbewoners te spreken. Toen we door de wijk liepen, riep Isha al snel: ‘Kijk, daar loopt mijn buurman!’. We vroegen hem wat hij het leukste vond aan de wijk, waarop zijn antwoord was: ‘De gezellige mensen!’. Toch viel het de kinderen op dat er vooral veel oudere mensen alleen liepen. Na een gesprek met een van de bewoners van het bejaardentehuis in de buurt, merkte Bouchra op: ‘toen wij met de oude meneer gingen praten begon hij meteen allemaal verhalen te vertellen, volgens mij was hij echt eenzaam’. De buurtverkenning heeft de leerlingen enthousiast gemaakt om zich in te gaan zetten voor de ouderen uit de buurt. Ze kijken er naar uit om de volgende denk en doe sessie aan de slag te gaan met het bedenken van activiteiten voor op de SS Rotterdam, waar wij in samenwerking met het Ouderenfonds een leuke dag zullen organiseren voor een bejaardentehuis.

Meer projecten uit Rotterdam