Enschede

Skeuvel en De Zuidsprong samen in actie

Leerlingen van De Zuidsprong willen iets goeds doen voor hun buurt. Studenten van Skeuvel gaan hen daarbij helpen. Samen maken ze Wesselerbrink een stukje mooier!

De afsluiting is in zicht

Er heerste een gefocuste stilte in het klaslokaal, terwijl de kinderen druk bezig waren met voorbereidende werk van hun feest. Afgelopen les was namelijk de allerlaatste Move sessie voor de kinderen van de Zuidsprong. Het project nadert zijn einde en over enkele weken is de het tijd voor de feestelijke afsluiting!

Maar wat gaat er nou eigenlijk gebeuren tijdens die afsluiting? Vorige les is de knoop doorgehakt: er komt een grote opruimactie! De kinderen van groep 8 gaan samen met groep 5, 6 en 7 tegen elkaar strijden om zoveel mogelijk afval te verzamelen. Na de wedstrijd is er een spannende prijsuitreiking en een buurtfeestje om het project goed af te sluiten.

Zo’n evenement vraagt natuurlijk wel om wat voorbereiding. Daarom gingen de kinderen tijdens de afgelopen les aan de slag om alles in goede banen te leiden. Er zijn boodschappenlijstjes gemaakt, posters geknutseld, toneelstukjes geoefend en zelfs uitnodigingen verstuurd naar de burgemeester en de wethouder.

Ben je enthousiast geworden en zou je ook willen komen tijdens het feest? Super leuk! Het feest is op 27 maart vanaf 14.00 en vindt plaats op basisschool de Zuidsprong.

Anne van den Biggelaar

Een dagje naar de universiteit

Op de vroege ochtend van 11 januari vertrokken er vijf auto’s vanaf basisschool de Zuidsprong. Helemaal volgeladen met zeventien enthousiaste kinderen, die allemaal zin hadden in hun bezoekje aan de universiteit Twente!

De kinderen kregen eerst een rondleiding door een écht studentenhuis. Met grote verbazing keken ze naar de hoeveelheid rotzooi, vieze borden en het rondslingerende wasgoed. Ook de bierkoelkast en de vreemde posters aan de muur vonden ze maar merkwaardig.

Daarna stond een bezoekje aan de ijsbaan op de planning. Na een kleine warming-up en een spoedcursus schaatsen, mochten de kinderen het ijs op. Na een boel gekke spelletjes en oefeningetjes was er zelfs tijd voor wat rondjes over de grote 400 meter baan.

Met grijnzende gezichten stapten de kinderen even later weer de auto’s in, op weg naar het robot lab op de universiteit. Daar kregen we een rondleiding door het laboratorium langs allerlei robots, drones en grote machines. Toen het hele robot lab bekeken was, was er zelfs nog tijd om verstoppertje te spelen in één van de grote collegezalen.

Nadat iedereen gevonden was, vertrokken de kinderen moe maar voldaan weer terug naar school. Al met al was het een hele geslaagde dag!

Bezoek van de wethouder

De kinderen zijn momenteel druk bezig met kiezen van hun definitieve idee. Afgelopen keren zijn er veel ideeën geopperd, maar nu was het tijd om de knoop door te hakken en één idee te kiezen.

Om dit proces op een eerlijke manier te laten verlopen, kregen de kinderen een kleine spoedcursus over stemmen op een eerlijke manier. Hierbij kregen ze bezoek van wethouder Eelco Eerenberg. Hij vertelde de kinderen het een en ander over zijn taak als wethouder en hoe een democratie nou eigenlijk werkt. Er schoten een stuk of tien vingers omhoog na zijn vraag over hoeveel geld er nou wordt uitgegeven aan alle ideeën van de gemeenteraad. ‘Vijfhonderd euro!’, klonk het van rechts achterin de klas. Een andere stem riep terug: ‘Nee man, veel meer! Ik denk negen miljoen!’

Na alle theoretische praatjes was het tijd voor het échte werk. Eén voor één mochten de kinderen het ‘stemhokje’ in om hun stem in de stembus te doen. Na het tellen van de stemmen werd het duidelijk dat één idee toch echt de grootste voorkeur had. Dit is het idee om de speeltuintjes in de wijk op te knappen en te verbeteren. Hier gaan we de komende tijd mee bezig!

De wijk onder de loep

Afval, hondenpoep en zelfs drugsresten, de kinderen kwamen van alles tegen tijdens de wijkverkenning van afgelopen week. In kleine groepjes zijn ze op pad gegaan en hebben ze verschillende buurtbewoners geïnterviewd.

Naast een boel afval merkten de kinderen ook een grote culturele diversiteit in hun wijk op. Later terug in de klas borrelden er vele ideeën naar boven om mensen van verschillende afkomst met elkaar in contact te brengen. Zo werd er geopperd om een buurtfeest te organiseren of om het buurthuis op te knappen.

Volgende week gaan de kinderen één eind idee uitkiezen en hier mee aan de slag. Zo kunnen we hopelijk over een paar maanden iets gaafs voor de wijk organiseren!

De groep-achters van de Zuidsprong

Zeventien nieuwsgierige gezichtjes keken ons aan toen we afgelopen vrijdag bij groep 8 van de Zuidsprong naar binnen stapten. Die nieuwsgierigheid kwam natuurlijk van twee kanten, want ook wij, vijf studenten van schaatsvereniging de Skeuvel, vroegen ons af wie er allemaal voor ons zaten.

Na een kort namenrondje werden de kinderen ingelicht over ons, de schaatsvereniging en natuurlijk over het verloop van het project. Na al deze informatie was het de hoogste tijd voor wat beweging in de klas. Tijdens het Grote Dilemma Spel mochten de kinderen steeds een keuze maken tussen twee tegenpolen door te gaan staan of te blijven zitten. Zo verkoos Zakaria toch zon boven regen en vond Max het wel heel lastig om te kiezen tussen zijn broer of zus.

Enig gelach en gedol later, was het tijd voor het serieuzere werk. De kinderen gingen aan de slag met een mindmap over hun gekozen onderwerp: kunst en cultuur. De kinderen dachten kritisch na over wat er nou eigenlijk aan kunst of cultuur in hun buurt te vinden was. ‘Er is eigenlijk helemaal niet zoveel kunst.’, vond Caitlin. Ook Soufjan merkte op dat er naast graffiti, niet zoveel te vinden is.

Toen de les tegen zijn einde liep, mochten de kinderen nog een paar laatste vragen stellen. Jack wou graag weten of wij als studenten nog bij onze vaders en moeders woonden. Na enige uitleg van het concept ‘studentenhuis’, klonken er verraste kreten door de klas. ‘Wow, dan is het gewoon een echt huis!’, riep Evandro.

Een kort voorstelrondje

Wij zijn Anne, Shing, Irene, Laura en Rosanne! Allemaal zijn we enthousiaste schaatsers bij schaatsvereniging de Skeuvel. Naast rondjes schaatsen over de ijsbaan, zijn we ook actief bij de vereniging zelf. Zo leek het ons allemaal heel leuk om samen met stichting Move een project op een basisschool te draaien. Hopelijk kunnen we aan het eind van het project samen met de kinderen iets moois voor de buurt doen!

Meer projecten uit Enschede