Spoorzicht in actie voor Overvecht

Samen maken leerlingen van Spoorzicht en studenten van Atlas de wijk een stukje mooier! Op deze manier leren ze elkaars leefwereld kennen. Blijf op de hoogte van dit project en bekijk snel de projectupdates!

Een ode aan de leerlingen

Afgelopen dinsdag hebben we alweer de tweede bedenk- en doe sessie gehad. Wederom een geweldige ochtend gehad. De activiteit die deze week centraal stond, was het verkennen van de wijk Overvecht. Op zoek naar mogelijke dingen die verbetert kunnen worden hier, met betrekking tot natuur en milieu.

Vandaag wil ik een ode geven aan alle leerlingen uit groep 7/8. Ik krijg zoveel energie van hun enthousiasme, én hun open blik naar de wereld. Ze vinden het allemaal zo ontzettend leuk dat ze meedoen aan dit project en zetten zich er ook 100% voor in. Maar hetgeen wat ik deze dinsdag zo bijzonder vond, is dat ze zoveel respect hebben voor elkaar. Iedereen laat elkaar in hun waarde en niemand valt voor mijn gevoel buiten de groep. Op het moment dat wij graag willen dat iedereen stil is, sporen ze elkaar ook aan stil te zijn. Ook proberen ze elkaar te helpen en mee te denken met elkaar.

Maar ook naar de buurtbewoners waren ze respectvol. Ze spraken hen aan met mevrouw of meneer, gebruikten u en bedankten hen vriendelijk voor de tijd. Ik geloof dat heel veel mensen hier wat van kunnen leren!

Lena

Eerste bedenk- en doe sessie

Afgelopen vrijdag hebben we voor het eerst kennis gemaakt met groep 7/8 van basisschool Spoorzicht. We hebben een ontzettend leuke ochtend gehad. Iedereen vond het toch een beetje spannend hoe het zou gaan verlopen, maar alles verliep zoals we in gedachten hadden, en zelfs binnen de geplande tijd!

De leerlingen zaten ’s ochtends al vol spanning te wachten op ons. Ik geloof dat ze het vooral heel leuk vonden dat ze eindelijk wat anders mochten doen dan taal, rekenen of lezen. Nadat we ons kort voorgesteld hadden en wat verteld hadden over het ontstaan van Move, was het tijd om te gaan speeddaten. Niet letterlijk natuurlijk, maar het principe was hetzelfde. Wij zijn bij alle groepjes langs geweest om brandende vragen te beantwoorden van de leerlingen die ze graag wilden stellen over ons leven. Op deze manier leerden ze niet alleen ons kennen, maar leerden wij ook hen beter kennen. Vervolgens hebben we het ‘dilemma-spel’ gedaan, waarbij wij stellingen voorlazen en de leerlingen moesten aangeven of ze het er mee eens of oneens waren. Leuk om te zien dat sommigen dachten dat alle studenten van lezen houden. Hierna was het tijd voor het ‘echte werk’: het bespreken van het thema en hierover brainstormen. Het verbaasde mij hoe slim de leerlingen waren. Ik wil niet zeggen dat ik weinig verwacht had, maar ze overtroffen absoluut mijn verwachtingen: ik wist niet dat ik nog iets zou leren over de gevolgen van magneetvissen, en dat op een gewone vrijdagochtend!

Eerste vergadering

De eerste stappen van een nieuw Move-project zijn inmiddels gezet. Er is een onwijs gezellige commissie tot stand gekomen, bestaande uit mij en een aantal andere LAS-studenten van de Universiteit Utrecht. Wij gaan samen met groep 7 van basisschool Spoorzicht in Utrecht Overvecht een project opzetten met als doel deze wijk een stukje mooier te maken.

Vorige week heeft groep 7 het thema gekozen van dit jaar. Zij hebben gekozen voor het thema ‘Natuur en Milieu’. Wij zijn hier als commissie ontzettend enthousiast over, omdat dit een heel actueel en belangrijk thema is.

We hebben zojuist onze eerste vergadering gehad. Dit is goed verlopen, ondanks dat een aantal commissieleden er helaas niet bij konden zijn. We zijn voornamelijk bezig geweest met het bedenken van een lesopzet. De eerste ontmoeting met groep 7 vindt volgende week vrijdag plaats en het is fijn om goed voorbereid voor de klas te staan. Deze ontmoeting heet ook wel ‘bedenk & doe sessie’. Deze titel komt goed tot zijn recht wanneer je hoort wat we van plan zijn te doen. We gaan ons allereerst voorstellen aan de klas en vervolgens gaan we kort iets vertellen over Stichting Move. Daarna mogen de leerlingen gaan brainstormen over het thema. Dit doen we aan de hand van een opdracht, zodat leerlingen ook actief mee kunnen doen aan het project.

We kijken er naar uit de klas te ontmoeten volgende week en we hopen dat alles goed zal verlopen!

Meer projecten uit Utrecht