Enschede

Twekkelerveld in beweging

Groep 7 van OBS Twekkelerveld is erg sportief. Maar zijn de rest van de buurtbewoners dat ook? Tijdens de wijkverkenning lieten de kinderen de studenten van ASV Taste hun wijk zien en kwamen ze tot de conclusie dat de buurt nog wel wat gezonder kan leven. Gezond eten, genoeg bewegen en stoppen met roken!

Ontbijt met de bewoners van Livio Twekkelerveld

12 juli was het zover, 27 bewoners van woonzorgcentrum Livio Twekkelerveld en groep 7 hebben samen ontbeten. De kinderen hebben van tevoren alle broodjes en beleg klaargezet, het fruit gesneden en de smoothies gemaakt, de tafels gedekt en de zaal versierd. Toen iedereen aanwezig was werd het ontbijtbuffet geopend en werden de kopjes koffie en thee en ontbijtjes voor de ouderen die wat hulp nodig hadden rondgebracht door de kinderen. De kinderen waren er druk mee en vonden het leuk om zich in te zetten voor een ander en de ouderen genoten zichtbaar. Het ontbijt is gerealiseerd met financiële hulp van ‘Ik Ben Geweldig’. Na het ontbijt vonden er verschillende optredens plaats onder leiding van kinder-presentatoren Roos en Nesim. De optredens werden feestelijk afgesloten met een polonaise door de zaal op het liedje “Leef” van André Hazes Jr. en iedereen was enthousiast. Hierna zijn de kinderen gaan kletsen met de ouderen, met behulp van een spelletje. De kinderen hadden kaartjes met vragen zoals “Als u uw grootste droom uit zou mogen laten komen, wat zou dat dan zijn?” en “Wat is het grappigste dat u ooit heeft meegemaakt?”. Op deze manier ontstonden er leuke gesprekken. Na het opruimen gingen de kinderen voldaan terug naar school en konden ze met trots terugkijken op het Move-project wat ze samen met de studenten hebben neergezet.

Maureen Stegeman

Bezoek aan het natuurkunde lab van de Universiteit Twente

Groep 7 van OBS Twekkelerveld uit Enschede heeft laatst een kijkje genomen op de Universiteit Twente. De dag begon bij het natuurkunde lab, waar de ene verrassing na de andere volgde: “Ik wist niet dat school zo cool kon zijn!”. We hebben onder andere apparatuur van miljoenen euro’s bekeken, gestampt op de trappen die zo zijn gemaakt dat er alsnog geen trillingen worden veroorzaakt en bekeken hoe eng een vlieg er eigenlijk uit ziet onder een elektronenmicroscoop. Bovendien hebben we onze haren alle kanten op laten staan met een Van der Graaf generator en ontdekt wat de kracht achter vacuüm is en last but not least: ijs gemaakt met vloeibaar stikstof, super cool! Na het lab hebben we een gezonde lunch gehad, wat ons genoeg energie gaf om daarna hardloopwedstrijdjes te doen en hindernissen te beklimmen bij de sportvelden op de campus. De dag eindigden we in een studentenwoning, wat veel indruk maakte: “Ik blijf voor altijd bij mijn ouders wonen, dan hoef ik zelf niks op te ruimen!” en “Met zoveel mensen in één huis wonen? Ik zou echt nooit met de hele klas in één huis willen wonen!”. Al met al hebben de kinderen een goed beeld gekregen van het leven van de student, en kunnen sommigen niet wachten om te beginnen op de Universiteit, om zelf allemaal coole dingen te gaan doen! Tevreden gingen de kinderen naar huis, met hun goodiebag van A.S.V. Taste, gevuld met schoolspulletjes en gezonde snacks.

Maureen Stegeman

Meer projecten uit Enschede