Leiden

Weekendklas en Quintus samen in actie!

Samen maken kinderen van de Jes Rijnland Weekendklas en studenten van Quintus de wijk een stukje mooier! Op deze manier leren ze elkaars leefwereld kennen. Blijf op de hoogte van dit project en bekijk snel de projectupdates!

studentenuitje Quintus en Jes Rijnland Weekendklas

Zondag 10 maart was het zover; het studentenuitje met de kids: Als eerste hebben we de faculteit van rechten bezocht (het kog) en de kinderen waren onder de indruk van de mooie zalen die dit gebouw kent. Op het kog hebben we met de kids een quiz gedaan over Leiden. Daarna zijn we naar het huis van een van de commissiegenootjes geweest, zodat de kinderen konden zien hoe het er aan toe gaat in een echt Leids studentenhuis. Toen ze dit zagen, besloten de kinderen dat ze nooit op kamers willen :). Ook daar hebben we geluncht en een quiz gedaan over studenten, zittend in de fusie waar de kinderen eigenlijk gezien de viesheid liever niet wilden zitten. Ook hebben ze een korte rondleiding gehad in het studentenhuis bij een paar kamers van dit huis. Het was een leuke manier om de dag door te brengen met de kinderen en zodat ze ook een kijkje konden krijgen in het studentenleven van de commissie. De volgende keer gaan we verder met het realiseren van het kookboek!

Bedenk-en Doe Sessie 2 en 3 studenten Quintus en Jes Rijnland Weekendklas

Op 17 februari hadden wij onze 2e en 3e Bedenk- en Doe-sessie met de Jes Rijnland Weekendklas. Hier hebben we kort de vorige les besproken en daarna de voorbereidingen getroffen voor ons uitstapje het centrum van Leiden in om mensen te interviewen over hun (on)gezonde leefstijl. De kinderen waren in groepjes verdeeld en mochten zelf de rollen van interviewer, journalist, fotograaf, wegwijzer en tijdbewaker verdelen en hebben toen samen vragen bedacht die ze konden gaan stellen aan de mensen die we tegenkwamen.

Toen konden we het centrum in. De kinderen waren enthousiast en de interviewers waren helemaal niet verlegen om mensen aan te spreken en de vragen voor te leggen. Eenmaal terug hebben de kinderen verder gebrainstormd over welk project we op kunnen gaan zetten. Toen er genoeg ideeën in hun zelfgemaakte mindmap stonden heeft elke groepje hun ideeën gepresenteerd en hebben de kinderen anoniem gestemd over wat volgens hen het beste idee was.

Het project dat er uitkwam en wat we dus gaan realiseren is het Gezonde Kookboek voor iedereen. Elk kind neemt een gezond recept mee en dat komt in het kookboek. Als afsluiter hebben we een talentenquiz gedaan waarbij ze uit twee opties in een andere kleur moesten kiezen en dan kwam er uiteindelijk een duidelijke kleur uit die dan verband hield met een bepaalde taak die ze uit kunnen oefenen in hun groepje bij het maken van het kookboek.

kennismaking studenten Quintus en Jes RIjnland Weekendklas

Op 3 februari was het zover; onze eerste kennismaking met groep 8 van de Jes Rijnland Weekendklas. We hebben ons kort voorgesteld als 6 studenten van Quintus en wat we de komende periode samen met hen gaan doen.

In deze eerste les hebben we vooral kennisgemaakt aan de hand van wat door ons bedachte spelletjes: We hebben een korte quiz met de kinderen gedaan over ons, waarbij ze moesten gaan staan of zitten afhankelijk van welke optie het juiste antwoord volgens hen was. Daarna hebben we om hen beter te leren kennen wat naambordjes gemaakt met hun namen en daarna moesten ze zonder praten rijtjes maken van wie is het langste, wie heeft het donkerste haar, enz.

Daarna hebben we nog even gepraat over het project wat wij met hen gaan doen om Leiden te verbeteren. Het thema waar het project betrekking op heeft is voor ons Sport & Gezondheid. Dus om mensen uit Leiden meer aan het bewegen te krijgen en/of bewuster te worden van een gezonde leefstijl. Het is het idee dat de kinderen zelf de ideeën bedenken en dat wij, als studenten van Quintus, vooral ondersteunen bij de uitvoering, maar dat het toch echt het project van de kinderen blijft. Kort hebben we al even met de kinderen gebrainstormd, maar daar gaan we zeker de volgende sessie nog op door. Kortom, het was een gezellige en relaxte manier om elkaar vast wat beter te leren kennen

Ik zie nu al uit naar de volgende sessie!

Meer projecten uit Leiden