Groningen

Zelfgemaakte vogelhuisjes voor in de wijk

De kinderen van de Siebe Jan Boumaschool willen samen met ouderen vogelhuisjes maken. Volgens de kinderen zou dit goed zijn voor het welzijn van de ouderen en de vogels in de wijk! De Gemeente Groningen helpt bij het ophangen van de vogelhuisjes. Daarbij hebben de studenten en kinderen ervoor gezorgd dat een medewerker van het IVN (Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid) iets komt vertellen over vogels en natuur.

Het Studentenuitstapje op de faculteit van filosofie

Het studenten uitstapje was echt enorm leuk. De kinderen kwamen op de faculteit en waren er stil van toen ze naar binnen liepen. Als eerst op het programma stond Anna. Anna studeert ook filosofie en heeft samen met anderen een boekje met filosofische verhaaltjes geschreven. Ze heeft hier een verhaaltje uit voorgelezen en iedereen vond het supertof en stelden allemaal vragen. Nadat iedereen zijn vraag had gesteld en zijn verhaaltje had verteld was het de beurt aan Barteld, een docent aan de faculteit. Hij gaf een Logica les waarbij hij de gedachten van de kinderen ging lezen. Dit lukte en was natuurlijk een enorm succes bij de kinderen, ze vonden het allemaal prachtig en stonden versteld. Na de les was er nog tijd voor een speurtocht door de faculteit. De kinderen moesten een aantal plekjes vinden en renden allemaal door de faculteit heen omdat er een prijs was voor de eersten die alles vonden. Sommige docenten deden hun deur open en keken vragend rond waar al dat gestamp vandaan kwam maar vonden het niet zo erg. We verzamelden allemaal weer in het lokaal en sloten het uitstapje af met wat lekkers. De kinderen vonden het een super leuke ervaring om even een kijkje te mogen nemen op de universiteit en wij vonden het zelf ook heel tof om dit te mogen laten zien.

Ricardo

Het eindfeest komt er aan en er wordt hard gewerkt om het zo leuk mogelijk te maken

Het is alweer de laatste les en iedereen had er weer veel zin in. De vorige les zijn de groepjes gemaakt en ondanks dat er toen wat onenigheid was en sommigen van groepje wilden wisselen ging het nu echt super! Iedereen ging hard aan het werk en er zijn heel veel leuke dingen uitgekomen. Er zijn stukjes geschreven die naar kranten en buurtgenoten gestuurd konden worden, er is een begroting gemaakt voor de spulletjes die we voor het feest nodig hebben, er zijn mooie posters gemaakt en er is zelfs een dansje bedacht om op te voeren. Er zijn nog veel meer dingen gedaan en we waren enorm trots op kinderen. Iedereen was razend enthousiast om te laten zien wat ze allemaal gemaakt hadden en waren blij om te zien dat anderen het ook mooi vonden. Het was een zeer succesvolle laatste les en we zijn heel blij dat iedereen zich zo goed heeft ingezet!

Ricardo

de derde les, hoe organiseer je nou eigenlijk een evenement?

We hebben het thema al gekozen en zijn goed bezig geweest met het bedenken van ideeën in de vorige les. Nu was het de tijd om te bedenken hoe we alles zouden gaan aanpakken ter voorbereiding op het eindfeest. Hoe krijg je het eigenlijk voor elkaar om zo’n evenement te organiseren en hoe zorg je ervoor dat er mensen komen? We hebben een quiz gedaan om te bepalen waar de kinderen goed in zijn en wat ze leuk vinden. Hiermee zijn groepjes gevormd die aansluiten bij deze kwaliteiten. Nu was het tijd om een begin te maken met het project en iedereen ging goed aan de slag. Sommige kinderen waren niet zo tevreden met hun groepje maar uiteindelijk kwam het allemaal wel goed. Er is een goed begin gemaakt en de volgende les is het tijd om het allemaal af te ronden.

Ricardo

De wijk in met de leerlingen om wat leuke ideeën op te doen

Vandaag hebben we enorm leuke les gehad met de kinderen en hebben we veel vooruitgang geboekt met het project. We zijn namelijk de wijk in geweest en met het thema ‘veiligheid en welzijn’ in het achterhoofd zijn er een heleboel leuke ideeën uitgerold. Van prullenbakken tot omheiningen en restaurantjes tot meer bloemen. Bij terugkomst hebben we met z’n allen alle ideeën opgeschreven en zijn we er gezamenlijk over uitgekomen welke ideeën het leukst en het meest haalbaar waren. We wilden iets gaan doen met een dierenasiel. Nu bleek dat er helemaal geen dierenasiel in de Oosterparkwijk zit en moesten we ons plan toch een beetje herzien en aangezien de kinderen heel graag iets met het welzijn van dieren wilden doen, hebben we uiteindelijk besloten vogelhuisjes te gaan schilderen. Iedereen was enorm enthousiast en al met al was het een zeer geslaagde les!

Meer projecten uit Groningen