Tilburg

Zomerscholen Stokhasselt-Vlashof

Gedurende vier middagen krijgen kinderen van de Zomerschool Stokhasselt-Vlashof les van Move over het ontdekken van hun talenten en leren zij iets doen voor een ander. Wát ze precies doen tijdens deze middagen bedenken zij helemaal zelf tijdens een heuse brainstorm. Daarna is het tijd voor actie!

17 juli – Spelen in een schone en veilige speeltuin

Tijdens de vierde en laatste middag van de Zomerschool projecten voor Move, werd tijdens de brainstorm diep nagedacht over wat wij nog konden doen voor de wijk wat nog niet gedaan was afgelopen week. Alle drie de talentengroepjes kwamen afzonderlijk van elkaar met hetzelfde idee: we gaan de speeltuin schoonmaken! Een schone speeltuin is belangrijk, want dat maakt het buitenspelen een stuk fijner én veiliger voor kinderen. Dus vertrokken wij met emmers sop, sponsjes, doekjes, afvalzakken en zelfs schepjes en harkjes naar de speeltuin in Tilburg Noord. Fanatiek werd er geschrobd en geboend om alles weer schoon en netjes te krijgen! Wij denken dat de kinderen uit de buurt hier enorm blij mee zullen zijn!

Danique

16 juli – Wat doe jij met je statiegeld?

We moeten iets doen voor het goede doel! Dat was hetgeen wat vandaag op de planning stond voor de kinderen van groep 4 en 5. Na een intensieve brainstorm en een bijna unanieme stemronde werd er gekozen voor het ophalen van lege flessen in de wijk. Een speech werd geschreven (want ja, hoe benader je zomaar mensen om te vragen of je hun lege flessen mag hebben?), een route werd uitgestippeld en we gingen op pad! Toch wel spannend hoor, zomaar aanbellen bij mensen in de wijk. Gelukkig deden we het samen en bleek iedereen die flessen thuis had liggen bereid om ze te doneren! Maar liefst 23 flessen werden er opgehaald in drie kwartier tijd, wat een opbrengst! Het goede doel wordt later bekend gemaakt, maar over één ding waren we het eens: het wordt iets wat direct ten goede komt aan de wijk.

Danique

12 juli – Een beetje liefde voor iedereen!

Tijdens de talentenquiz kwam naar voren dat er in deze groep ontzettend veel creativiteit schuilde en daar moesten we natuurlijk iets mee doen! In het ochtendprogramma was al veel ingegaan op wat de kinderen zoal hadden gedaan voor een ander, wat anderen (zoals ouders) voor hun deden en waar ze al dan niet goed in waren. Maar het leukste van de ochtend was toch wel dat ze elkaar complimentjes mochten uitdelen! Want hé: ‘Ik vond het super leuk om iemand anders een compliment te geven want zij werd er blij van, maar ik ook!’ Iemand anders in het zonnetje zetten en wat liefde uitdelen is soms het leukste wat je kunt doen voor een ander. En dus maakten de kinderen deze middag complimentencadeautjes voor iemand waarvan zij zelf vonden dat diegene dit verdiende!

Danique

11 juli – Weg met dat afval in de wijk!

Tijdens de eerste middag van de Zomerschool kwamen leerlingen van groep 4 en 5 tot de conclusie dat zij hun wijk toch wel erg vies vonden. ‘Iedereen gooit altijd alles op straat, ook al staan er vuilnisbakken!’ Dat kan natuurlijk niet vonden zij. Met ieder een paar handschoenen aan en vuilniszakken in de aanslag hoefden we niet ver te lopen tot we afval tegen kwamen. Met z’n allen hebben we in een klein uurtje maar liefst drie volle vuilniszakken gevuld! Ook werden er zelfgemaakte posters opgehangen rond het schoolplein om anderen te herinneren aan het feit dat wij de wijk graag schoon houden. Eenmaal terug in de klas werd er voldaan teruggekeken op de middag en stelden de kinderen dat de wijkbewoners vast blij moeten zijn met hun en het feit dat ze zo goed hebben opgeruimd. Wij weten zeker dat dat zo is!

Meer projecten uit Tilburg