Move wil zoveel mogelijk scholieren de kans geven talenten te ontdekken, nieuwe mensen te ontmoeten en zich maatschappelijk in te zetten. Bijvoorbeeld met Move Maatje, Move in 1 dag en Move your world online.

Maar samen staan we sterker! Daarom werken we samen met onderstaande initatieven. Ook bij hen kunnen kinderen en jongeren terecht. Bijvoobeeld voor hulp bij je schoolwerk, een coach of om mee te doen aan een digitaal project.

thuisSchoolmaatje

Om extra begeleiding vanuit vrijwilligers te helpen realiseren, heeft de VO-raad samen met Academie Tien (school in Utrecht) het initiatief Thuisschoolmaatje opgezet. Hierbij worden leerlingen die in deze tijden van afstandsonderwijs extra aandacht nodig hebben, gekoppeld aan vrijwilligers die hen als maatje stimuleren en begeleiden. De vrijwilligers hebben – aanvullend op en in samenwerking met de mentor – digitaal contact met leerlingen over hun welzijn en helpen hen met plannen en organiseren van hun schoolwerk.

Studenten helpen scholieren

Studenten helpen Scholieren matchen via hun platform op grootschalige manier studenten aan scholieren om (gratis) bijles aan te bieden. Deze bijles is in de vorm van 1 op 1 sessies met studenten. Scholieren kunnen een bijles-verzoek voor een specifiek vak indienen via de website. Nadat de match met een geschikte vrijwilliger is gemaakt kunnen scholieren en studenten vrijblijvend met elkaar online afspreken om de bijles te geven. Daarnaast levert Studenten helpen Scholieren aanvullend materiaal en helpen zij scholieren met studievaardigheden door middel van masterclasses.

JINC

JINC helpt kinderen die opgroeien in wijken met sociaaleconomische achterstand op weg naar een goede start op de arbeidsmarkt. Dat doet deze vereniging met een aantal doelgerichte projecten, zoals coachingstrajecten, korte, actieve stages en trainingen op het gebied van solliciteren, ondernemen en sociale vaardigheden op de werkvloer. Sinds de uitbraak van de coronacrisis kunnen deze niet in reguliere vorm plaats vinden. Daarom heeft JINC een digitale versie ontwikkeld van haar drie grootste projecten en lopen er op meerdere plekken in Nederland pilots met varianten die passen in de anderhalvemetersamenleving.

School’s Cool

School’s cool biedt leerlingen die dat nodig hebben begeleiding van een thuismentor. De vrijwillige thuismentor begeleidt een leerling gedurende anderhalf jaar met één tot anderhalf uur per week een bezoek thuis. Er komen verschillende vragen aan bod, zoals: Hoe houd ik mezelf staande in de klas? Hoe ga ik om met kritiek? Hoe plan ik mijn huiswerk? De mentor betrekt ook de ouder(s) en veel mentoren hebben in overleg met het gezin ook contact met de school van de leerling. Tijdens deze bijzonder “corona tijd” komt de mentor niet meer tot achter de voordeur, maar wordt het onderlinge contact gelegd via social media of gewoon bellen.