Stichting Move koppelt kinderen die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten aan studenten. Door hen samen in actie te laten komen voor hun omgeving merken deze kinderen wat ze kunnen bereiken en welke impact ze op hun eigen leefomgeving kunnen hebben. Op deze manier laten wij hen ontdekken dat zij de wereld kunnen veranderen.

Sinds de oprichting in 2009 heeft stichting Move een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Begonnen als studenteninitiatief in Utrecht zijn we inmiddels landelijk actief in tien grote studentensteden. We hebben al meer dan 400 Move-projecten met kinderen van basisscholen uit minder bedeelde wijken en studenten uitgevoerd. Met het project Move your world komen vmbo-leerlingen uit heel Nederland in actie voor hun omgeving.

Wat we doen tijdens corona

Elk jaar komen duizenden kinderen samen met studenten in actie voor hun omgeving met één van de projecten van stichting Move. Ook nu de scholen dicht zijn en onderwijs digitaal moet plaatsvinden, zit Move niet stil!

Nu onderwijs op afstand moet plaatsvinden, wordt er veel gevraagd van docenten. Om hen te helpen invulling te blijven geven aan burgerschapsvorming en talentontwikkeling ontwikkelden wij twee gratis online projecten.

Move maatje

MOVE-MAATJE

Voor kinderen die extra individuele aandacht goed kunnen gebruiken, ontwikkelden wij Move Maatje. Move koppelt een student/young professional aan de leerling. Tweemaal per week neemt de vrijwilliger via Skype of telefoon contact op met de leerling, maakt een praatje en denkt waar nodig mee met schoolopdrachten. Move ontwikkelde daarnaast toffe opdrachten die ze samen kunnen uitvoeren, om talentontwikkeling en burgerschapsvorming te stimuleren.

Move your world online

MOVE your world online

Move your world online bestaat uit drie lessen. Alle lessen worden ondersteund door videomateriaal waarin Maevy, student en trainster bij stichting Move, de opdrachten uitlegt en de jongeren motiveert. Aan de hand van digitale opdrachtvellen en activerende werkvormen ontdekken leerlingen hun talent, bedenken ze een actie voor hun omgeving, uiteraard vanuit huis of met voldoende afstand, én zetten ze hun talenten in om positief nieuws de wereld in te brengen.

Onze reguliere projecten

Move-projecten op basisscholen

In onze projecten op basisscholen laten we kinderen uit minder bedeelde wijken ontdekken welke mogelijkheden zij hebben in de maatschappij. Dit doen wij door deze kinderen te koppelen aan studenten. In een kortlopend project leren ze elkaars leefwereld kennen en bedenken de kinderen hoe ze hun eigen buurt kunnen verbeteren. Studenten helpen deze plannen te realiseren en geven zo samen met de kinderen hun buurt een boost.

Move your world op het vmbo

Move your world is het nieuwe project van Move, speciaal voor jongeren op het vmbo. Met Move your world komen jongeren vanuit hun eigen ideeën en talenten in actie voor een ander. Ze werken samen, verkennen hun mogelijkheden en brengen die meteen in de praktijk. Ze ontdekken hoe leuk het kan zijn om hun eigen bedachte acties uit te voeren en komen positief onder de aandacht. Zo krijgt hun zelfvertrouwen een boost en ervaren ze hoe waardevol ze zijn voor de wereld om hen heen.

ONZE IMPACT

Iedereen die betrokken is bij Move-projecten ziet blije gezichten, bijzondere verbindingen en mooie momenten, maar wat is nou precies de waarde van onze projecten voor de deelnemers?

ONZE MENING

Regelmatig zijn er onderwerpen in de actualiteit waar wij een mening over hebben. Bijvoorbeeld als het gaat over kansen in het onderwijs, talentontwikkeling bij jongeren of de kloof in de samenleving.

Ben je benieuwd naar onze mening over deze onderwerpen?

Recente Move-projecten